„Az Ellátási Lánc Menedzsment minden telephelyünkön kulcsszervezet” – beszélgetés Adorján Zoltánnal, a Contitech Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójával, a Continental országos logisztikai szóvivőjével

„Az Ellátási Lánc Menedzsment minden telephelyünkön kulcsszervezet” – beszélgetés Adorján Zoltánnal, a Contitech Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójával, a Continental országos logisztikai szóvivőjével

„Vállalati kultúránk és az abban megfogalmazott versenyszellem mindig arra ösztönzött bennünket, hogy a legmagasabb minőség iránti igényünk mellett innovatív és úttörő megoldásokat alkalmazzunk a tevékenységünk minden területén, így a logisztikában is” – mondja Adorján Zoltán. A szakembertől egyebek mellett megtudtuk azt is, hogy a hazai gyárakban készülő termékeiket jellemzően közúton juttatják el a partnereikhez, de a keleti piacok növekedése miatt a tengerentúli, konténeres szállítások száma is emelkedik.

– A logisztikának mekkora szerepe van a Continental életében?

– A magyar telephelyek tevékenységi köre rendkívül diverzifikált, a járműelektronikától kezdve a műszaki gumitermékeken (ipari és járműipari tömlők, szállítóhevederek, légrugók) és a gumikeverék-gyártáson keresztül az abroncsforgalmazásig igen szerteágazó termelési és kereskedelmi tevékenységet folytatnak, aminek a sikerességét a hatékony és komplex logisztikai megoldások biztosítják. A telephelyek közül az abroncsforgalmazó iroda és raktár Budaörsön és Mosonmagyaróváron található, az ipari/utánpótlás alkatrészgyártó telephelyek Szegeden és Nyíregyházán üzemelnek, az autóiparnak termelő telephelyeknek pedig Budapest, Veszprém, Makó és Vác ad otthont.

– A széttagolt struktúrában azonosak a logisztikai alapelvek?

– A telephelyek logisztikai tevékenységének, szervezetének természetesen vannak közös jellemzői, de egyedi sajátosságai is. A Logisztika – vagy ahogy a Continentalnál hívjuk: Ellátási Lánc Menedzsment (SCM) – minden telephelyünkön kulcsszervezet, az ügyvezető igazgatónak vagy az operatív igazgatónak riportál. Az SCM a teljes ellátási láncot lefedi, a vevői rendelések feldolgozásától az alapanyag- és gyártástervezésen át a készáru-raktározásig és -kiszállításig. Az SCM szervezet dedikált csapatokból áll, amelyek az egyes logisztikai részfeladatokat koordináltan, egymással összhangban végzik. A saját raktárkapacitás mindenhol rendelkezésre áll, amit a telephelyeink – szükség esetén – raktározást is magába foglaló, komplett külső logisztikai szolgáltatással egészítenek ki. A termelésianyag-beszállítókat központi, regionális vagy globális tendereken választják ki, ahol a minőség mellett az ár a döntő kritérium. Az EDI (Electronic Data Interface) és a webportálok mint elektronikus rendelési módok (mind vevői, mind szállítói körben) egyre elterjedtebbek a telephelyeinken.

– A közös jellemzők mellett milyen egyedi sajátosságokat emelne ki az egyes telephelyek esetében?

– A minél hatékonyabb működés érdekében számos egyedi, iparági sajátosságnak megfelelő logisztikai megoldásra van szükség, amelyeket 3 telephely – Budaörs, Szeged, Budapest – példáján keresztül szeretnék bemutatni. Budaörsön személy- és haszongépjármű-abroncsok értékesítésével foglalkozunk, amely egy egyre dinamikusabban fejlődő régiót, Közép- és Dél-Európát látja el. A vevőpartnereink közé nagykereskedők, kiskereskedők és járműgyártók (OEM) tartoznak, akiket eltérő módon szolgálunk ki. A kapacitásaink mintegy 80 százalékát lekötő nagykereskedők és járműgyártók jól tervezhetően, nagyobb időtávban, nagyobb volumeneket rendelnek, az ő kiszolgálásuk ütemezetten, a gyárainkból közvetlenül, teljes kamionrakománnyal (FTL) történik. A kiskereskedők kiszolgálását gyűjtőrakománnyal (LTL), készletről oldjuk meg, ami biztosítja, hogy a következő napon az ügyfeleink megkapják a megrendelt abroncsokat. Az árutárolást és a fuvarozást külső partner végzi a mosonmagyaróvári telephelyen, amely komplex logisztikai megoldást kínál, és akinek a szállítási teljesítményét kiemelten követjük a magas vevőelégedettség érdekében. Ezen a területen szeretnénk növelni a raktárkapacitást és bővíteni a digitális logisztikai szolgáltatások körét, ami összhangban van a dinamikusan fejlődő régió igényeivel.

– Szegeden mi számít kuriózumnak?

– A szegedi telephelyünk a Continental technológiai vállalat legnagyobb olyan európai gyára, ahol textilerősítésű hevedert állítanak elő. Az itt készülő termékeink a világ minden tájára eljutnak, több mint 60 országba és több mint 200 vevőnek szállítunk. Gyárunkban magas szintű fejlesztőmunka folyik a speciális olajipari és tengeri tömlők területén is, ahol extrém felhasználási körülményeknek, egyedi vevőigényeknek teszünk eleget. Az ügyfélkezelésünk regionális, azaz a helyi csapat a teljes EMEA (európai, közel-keleti és afrikai) régiót ellátja, és jellemzően egyedi rendelésekre történik a gyártás és a kiszállítás, konkrét igényeknek megfelelően. A telephely nem dolgozik kiszervezett raktárral vagy szolgáltatóval, hanem saját raktárkapacitással rendelkezik, ahol polcos és tömbös tárolási forma egyaránt megtalálható. Az ömlesztett vegyi anyagokat silókban, az olajat tartályokban tároljuk, ami szükséges a saját keverékgyártás biztosításához. A többi telephelyhez hasonlóan rendszerint közúton szállíttatjuk ki a termékeket, de a keleti piacok növekedése miatt a tengerentúli, konténeres szállítások száma is emelkedőben van. A szegedi gyárunk a logisztika területén a vonalkódrendszer bevezetését tűzte ki a következő fejlesztési célnak, hogy optimalizálni tudják a gyártástervezést, az anyagellátást, illetve az alapanyagok és késztermékek valós idejű, pontos nyomon követését.

– A fővárosi gyárban milyen kihívásoknak kell megfelelni?

– Budapesten különböző innovatív autóipari elektronikai termékeket állítunk elő az infotainment (az információ szórakoztató formában történő átadásának) területén, valamint fékrendszerek vezérlőelektronikáit és elektromos/hibrid járművek invertereit, vezérlését gyártjuk. Az autóiparban jellemző, hogy az autógyárak kijelölt fuvarozópartnerekkel együttműködve, saját maguk szervezik a szállítást (FCA paritás). A többi gyárhoz hasonlóan a szállítói oldalon is a közúti fuvarozási mód a jellemző, bár iparági sajátosság, hogy bizonyos termékek – például nyomtatott áramkörök, egyes félvezető alkatrészek – csak tengerentúlról, konténerben szerezhetők be. Az iparág elvárásai nagyon magasak, ez a logisztikára is hatással van. Az egyes vevőportálok számos szempont alapján, szigorúan követik a szállítások pontosságát, és minden időbeli és/vagy mennyiségi eltérést szankcionálnak, ami hatékony ellátási lánc menedzsmentet igényel. A fővárosi gyárunk fejlett házon belüli logisztikai megoldásokkal támogatja ezt: az üzemen belül számos önvezető jármű (automatic guided vehicle, AGV) segíti az anyagmozgatást. Vállalati kultúránk és az abban megfogalmazott versenyszellem mindig is arra ösztönzött bennünket, hogy a legmagasabb minőség iránti igényünk mellett innovatív és úttörő megoldásokat alkalmazzunk a tevékenységünk minden szegmensében. A logisztikai területen is több ilyen folyamatban lévő projektünk van, mint például a belső anyagáramlás fejlesztése további üzem–raktár közötti AGV-kel. A szenzorokkal ellátott polcrendszerek, az ún. eKanBan jövőbeli bevezetésével pedig automatikus feltöltést biztosítunk a gyártócellák hatékonyabb anyagellátása érdekében.

 

Névjegy

Adorján Zoltán 1997-ben fordítóként, tanári diplomával érkezett a ContiTech Magyarország Kft.-hez, amely az első munkahelye. A 2000-es évek elején közgazdász végzettséget szerzett, értékesítési, logisztikai és beszerzési munkakörökben folyamatosan kapott új megbízásokat és feladatokat, mivel jól teljesített, és nyitott volt a fejlődésre. A Continental belső, nemzetközi képzésein további ismeretekre, tapasztalatokra tett szert, jelentkezett fiatal tehetségeknek szóló tréningekre, később többszintű menedzsmentprogramban vett részt. Szorgalmának, tehetségének és érdeklődésének eredményeként nemzetközi projektekre hívták meg. 2005-től már a teljes logisztikai és beszerzési területet vezette Nyíregyházán. 2014-től ügyvezető igazgató-helyettesi feladatokat is ellátott, 2017–2019-ben pedig a Continental veszprémi gyárának volt a logisztikai igazgatója. 2019-ben megpályázta a nyíregyházi ügyvezetői pozíciót, mely feladat ellátására a széles körű szakmai és nemzetközi tapasztalata alapján őt választotta a Continental vezetése. Adorján Zoltán 2019. október 1-jétől a ContiTech Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

 

Cégnévjegy

A Continental-csoport, a világ vezető járműipari alkatrészszállítójaként, 58 országban, 561 lokációban több mint 235 ezer főt foglalkoztat. Árbevétele 2020-ban meghaladta a 37,7 milliárd eurót, ami a magyar GDP 30 százalékának (!) megfelelő összeg.

A Continental térképén Magyarország ún. fókuszország, ahol 1 mesterségesintelligencia- és egy fejlesztőközpontot, a jövőbeli autóipari trendekhez igazodó járműdinamikai tesztpályát, 7 gyárat és 1 regionális gumiabroncs-kereskedelmi és -logisztikai központot üzemeltet. A munkatársak száma meghaladja a 8 ezret. Hazánkban a vállalatcsoport mind az 5 üzleti területével jelen van. Az Önvezető Mobilitás és Biztonság (AMS), a Járműhálózat és Információ (VNI), a gumiabroncs, az ipari megoldásokat szállító ContiTech, valamint az elektromobilitást és meghajtási technológiát szállító Vitesco Technologies hazai vállalatai fejlesztési, gyártási és kereskedelmi tevékenységet folytatnak Budapesten, Debrecenben, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán és Budaörsön.

 

Dékány Zsolt