A Három Tenger kezdeményezés előnyei Magyarország számára

A Három Tenger kezdeményezés előnyei Magyarország számára

Míg 2019 kiemelkedően sikeres év volt a Constantai Kikötő számára, ugyanis 66 millió tonnányi árut kezeltek, amelynek több mint fele szárazföldön érkezett a kikötőbe, addig az elmúlt esztendőben a létesítmény nem tudott kibújni a világjárvány negatív hatásai alól. Ez azt jelenti, hogy az év végére 10 százalék körül realizálódott a kikötő teljesítményének visszaesése, mondta Daniel Jarnea marketingigazgató a Szállítmányozás 2020 online konferencián.

A Constantai Kikötő jelenleg olyan keleti országok felé biztosít kapcsolatot, mint Grúzia, Azerbajdzsán, Kazahsztán, Türkmenisztán, emellett pedig olyan államok számára jelenti az Európai Unió kapuját, mint Oroszország, Törökország, Ukrajna és egyes észak-afrikai országok.

Az árufajták terén az elmúlt időszakban dominánssá vált az ömlesztett szárazáru. A konténerek terén ugyanakkor évek óta nem teljesít jól a kikötő, annak ellenére, hogy a létesítmény ideális körülményekkel rendelkezik a konténerek fogadására, ezért ezen a téren további fejlesztésekre van szükség.

Az év I–X. hónapját tekintve összesen 3,44 millió tonnányi árut kezelt a kikötő Magyarország és Románia között, ennek túlnyomó részét a Dunán. Hazánk és Szerbia irányába a fő kapcsolat továbbra is a folyam, legalábbis a konténerek tekintetében, éppen ezért bíznak benne, hogy sikerül növelni a konténerek számát ezen a vonalon.

Ugyanakkor fontos a vasúti és a közúti kapcsolat fejlesztése Magyarország és Románia között, így még több áru mozoghatna hazánk és a kikötő között. A fejlesztési tervek is ezt a célt szolgálják, mivel a közeljövőben autópálya érheti el Románia hazánkkal közös határának észak-nyugati részét.

A vasúti kapcsolatok fejlesztésére is vannak már elképzelések. Ehhez hozzájárulhat az Észak- és Közép-Európát összekötő, Magyarországot is tömörítő Három Tenger kezdeményezés is, amelyen belül Romániát, illetve Constantát három fő projekt érinti. Vitathatatlan, hogy Magyarország fontos csomópontot képvisel a közép-európai vasúti hálózatban. Éppen ezért ez a projekt lehetővé teszi, hogy Gdansk irányából, Magyarországon keresztül egy folyosó épüljön ki Constanta irányába, elősegítve ezzel az áruk szabad áramlását, közvetlen elérést biztosítva az Északi-tengerhez, a Fekete-tengerhez és a Kaszpi-tengerhez.