Korábban a konténerszállítás egy meglehetősen merev gyakorlat volt, és nem tudta kielégíteni az ügyfelek addicionális igényeit vagy kéréseit. A világ és vele együtt az iparág azonban változóban van, és most már egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a „kapcsolt szolgáltatások”, jelentette ki előadásában a NavigátorVilág Expón Ivan Loizeau, a CMA CGM közép- és délkelet-európai intermodális logisztikai szolgáltatásokért felelős igazgatója.
A CMA CGM Group minden tekintetben globális szereplőnek számít, hiszen több mint 200 kapcsolattal rendelkezik a főbb szállítmányozási útvonalak terén. Ennek megfelelően igazi trendformáló cégcsoportról beszélhetünk, amely csak 2018-ban az egész világon összesen 20,71 milliós TEU konténer szállítását bonyolította le. Ez a mennyiség a Föld 160 országában, mintegy 420 kikötő között realizálódott. A CMA CGM Group jelenleg 26 országban összesen 44 terminállal rendelkezik, amelyek összesen 2,7 millió TEU konténer kapacitással bírnak. Több mint 110 ezer alkalmazottjuk van, és 500-nál is több hajót közlekedtetnek nap mint nap, amelyek között vannak cseppfolyósított földgázzal (LNG-vel) működő változatok is, aminek elsősorban a környezetvédelem miatt van jelentősége.
„Túlzás nélkül állíthatom, hogy mi vagyunk a 4. legnagyobb hajózási társaság a világon, a megbízásaink mennyiségét jól tükrözi, hogy több mint 700 ügynökséggel dolgozunk együtt” – emelte ki bevezetőjében Ivan Loizeau. Hozzátette: a hajózás gyökeres változáson megy keresztül, egyre fontosabbá válnak a „hozzáadott értéket” képviselő szolgáltatások. Nyilvánvalóan elsősorban ki kell elégíteni az ügyfél igényeit, de mindamellett szükség van olyan megoldásokra is, amelyek egyértelműen megkülönböztetik az adott céget a versenytársakról. „Olyan fejlesztésekkel lehet bővíteni a szolgáltatásokat, mint például a konténerek nyomon követése, hűtött áruk szállításának lehetősége, a rakománybiztosítás, az intermodalitás vagy éppen az e-kereskedelem” – hívta fel a figyelmet Loizeau. Fontos tehát, hogy ne csak a konténerszállításra koncentráljon egy hajózási társaság, hanem olyan szolgáltatásokat nyújtson, amelyek kényelmesebbé, könnyebb tehetik az ügyfelek számára a szállítmányok célba juttatását. Mindez nagyfokú rugalmasságot és szervezettséget igényel, de hosszú távon mindenképp megtérülhetnek az erőfeszítések.
Az utóbbi időben egyre nagyobb figyelmet kapnak az úgynevezett okoskonténerek, amelyeknél az ügyfelek valós időben követhetik nyomon a szállítmányukkal kapcsolatos történéseket. Tudják (a Traxens elektronikus fedélzeti eszköz segítségével), hol jár éppen a konténerük, mikor nyitják ki az ajtaját, sőt azzal is tisztában lehetnek, milyen az aktuális hőmérséklet és páratartalom a konténer belsejében. Ezek az okoskonténerek ráadásul belső szellőztetőrendszerrel is rendelkeznek, ami hasznos lehet például a dohányipari termékek szállításánál. További előnyük, hogy az energiafogyasztásuk alacsony, éppen ezért nem terhelik a környezetet túlságosan. „Jelen pillanatban mi vagyunk a világon a 2. legnagyobb okoskonténer-szállító, ugyanis naponta legalább 400 ezer hűtőegységgel felszerelt példányt használunk” – tette hozzá a CMA CGM logisztikai szolgáltatásokért felelős igazgatója.
„A világ egyik vezető logisztikai szolgáltatója, a CEVA felvásárlásával számos további szolgáltatással bővíthettük ki portfóliónkat. Ügyfeleinknek ugyanis már raktározási megoldásokat is tudunk kínálni, ezenkívül a szárazföldi szállítási kapacitásaink is jelentős mértékben, 1,9 millió tonnára nőttek. Nem utolsósorban pedig 500 ezer tonnás légi szállítási kapacitással is rendelkezünk, így igazán sokoldalú megoldásokat vehetnek igénybe partnereink” – hangsúlyozta Ivan Loizeau. Kiemelte: az a céljuk, hogy vezető globális „end to end” (ügyféltől ügyfélig) szolgáltatóvá váljanak. „Ha látványos hasonlattal kellene jellemeznem a CMA és a CEVA egyesülését, akkor azt tudom mondani, hogy elképesztően változatos menüt tudunk biztosítani ügyfeleinknek, akik a korábban említett lehetőségek mellett időalapú, kaputól kapuig szóló szállítmányozási megoldásokat is igénybe vehetnek” – jegyezte meg zárszavában a társaság képviselője.