Szállítmányozás 2024 konferencia

Új szolgáltatás az ügyfelek támogatására – beszélgetőtársunk Canberk Toklican, a Çelebi Ground Handling Hungary cargoadminisztrációs és projektmenedzsere

Új szolgáltatás az ügyfelek támogatására – beszélgetőtársunk Canberk Toklican, a Çelebi Ground Handling Hungary cargoadminisztrációs és projektmenedzsere

Jól alakul az idei év a légi áruforgalom szempontjából: Budapest nemcsak regionális, de európai szinten is kiemelkedően teljesít. A gépek földi kiszolgálásával foglalkozó Çelebi új szolgáltatása az eddigieknél jóval átláthatóbbá teszi a folyamatokat.

– Milyen jelenleg a Nemzetközi Liszt Ferenc Repülőtér cargoforgalma: elérte már az idei csúcsot, vagy még ősszel is jelentős árudömpingre számítanak?

– Idén nemcsak mi, hanem az egész légi áruszállítási piac jelentős növekedésre számít. Mi úgy látjuk, hogy Budapest egyre inkább komoly nemzetközi csomóponttá válik nemcsak a térségben, hanem európai szinten is. A bővülés hátterében az e-kereskedelem áll, amely döntően kínai irányból érkezik. Nemcsak mi, földi kiszolgálók, hanem a teljes piac, így a szállítmányozók és a fuvarozók is próbálják lekövetni a megnövekedett igényeket. A csúcsidőszak nálunk általában novemberben van, de úgy látom, hogy ez most már augusztusban elkezdődött. Ez a mennyiség lesz számunkra az új norma. Érdekes adalék, hogy míg a nagy nyugat-európai légikikötők teljesítménye stagnál a légiáruk terén, addig Budapesté, Bécsé és Varsóé folyamatosan nő.

– Hogyan idomulnak a megnövekedett volumenhez?

– A legújabb fejlesztésünk az árunyomkövető rendszer. Ennek fontos előzménye, hogy 2022 decemberében bevezettünk egy új raktárkezelő rendszert, amely a legújabb technológiák alkalmazásával meglehetősen előremutató projekt volt ebben az iparágban. Természetesen kezdetben számos kihívással szembesültünk, hiszen nem könnyű lecserélni egy olyan rendszert, ami az elmúlt 16–17 évben a működés fontos alapját képezte. Azonban napról napra sikerült megoldani a gyakorlatban felmerült problémákat, és végül eljutottunk egy működőképes állapotba. Hogyan is lehetne leírni ezt az előrelépést? Nos, képzeljük el, hogy van egy 1 literes üveg, ami már tele van vízzel, tehát már nem tudunk több vizet tölteni bele – ez volt a korábbi állapot. Most, a fejlesztés után van egy 5 literes palackunk, amiben csak 2 liternyi víz van, vagyis még bőven van mozgásterünk a későbbiekre, a jövőben tehát tovább tudjuk növelni a digitalizáció szintjét.

– Mi jellemzi ezt a platformot?

– Az új cargo nyomkövető rendszer csak az egyik új eleme az említett fejlesztésnek. Egy olyan digitális felületet vezetünk be, amely kezdettől fogva optimalizálja a légiáruk raktári kezelését. A felhasználók lényegében valós idejű adatokat kaphatnak az áru kezeléséről, hogy például mikor érkezik meg az áru, mikor fogadjuk be a raktárunkba, és mikor raktározzuk. A rendszer arról is tájékoztatja az ügyfelet, hogy mikor szállítjuk le az adott árut. A nyomkövető rendszer import- és exportirányban egyaránt működik. Úgy vélem, hogy ez nagyban megkönnyíti a speditőrök munkáját, ráadásul jobb átláthatóságot biztosít mindenki számára. Manapság mindenki próbál gyors lenni, de az átláthatóság eddig nem maradéktalanul valósult meg. Éppen ezért azt gondoljuk, hogy ez a fejlesztés jelentős előnyöket hordoz a partnereink számára.

– Hogyan használhatják az ügyfelek ezt az árunyomkövető rendszert?

– A szolgáltatás igénybevételéhez létrehoztunk egy weboldalt, amely csak és kizárólag erre van fenntartva. Itt csak be kell írni a légi címke adatait, és az ügyfél már láthatja is, hogy éppen hol tart a feladott áruja. Ez a weboldal egyfelől kattintható lesz a főoldalunkról, ugyanakkor minden ügyfelünkkel megosztjuk annak URL-címét a könnyű felhasználhatóság érdekében. Az elérését egyúttal QR-kóddal is segíteni fogjuk a partneri kommunikáció során. A felhasználók számára teljesen ingyenes a szolgáltatás, nem kerül pluszköltségekbe, ám csak a Budapestre érkező vagy az itt feladott árukra alkalmazható.

– Milyen hatással lehet a fejlesztés az Önök munkájára? Elképzelhető, hogy kevesebb hívást kapnak?

– Őszintén szólva – és érthető módon – mindig mindenki próbál gyors lenni, különösen igaz ez az e-kereskedelemre. Éppen ezért azt gondolom, hogy az érintettek különösen örülnek majd e szolgáltatásnak. Remek átláthatóságot fog biztosítani, hiszen minden folyamat nyomon követhető lesz. Gondoljunk csak bele: minden évben több tízezer légi címkét kezelünk, amelyekkel kapcsolatban állandóan érkeznek telefonhívások, mert az ügyfelek kíváncsiak az általuk küldött áruk státuszára. Digitalizáció nélkül képtelenség lenne ekkora mennyiséget átláthatóan kezelni, és korábban sajnos nem is mindenben tudtunk megfelelni az ügyfeleink elvárásainak. Ezzel az új rendszerrel szerintem ez változni fog. A folyamatok átláthatóvá tétele az ügyfelek irányában komolyan erősíti a bizalmat, és nemcsak a szolgáltatás színvonalát emeli, hanem hozzásegít minket ahhoz, hogy növeljük partnereink elégedettségét a munkánkkal kapcsolatban.

– Bővíthető további funkciókkal az új digitális raktárkezelő rendszer?

– Vannak tapasztalataim más Çelebi-érdekeltségeknél végrehajtott, hasonló jellegű fejlesztések terén, de azt, hogy miket tervezünk még, sajnos nem árulhatom el. Annyit viszont elmondhatok, hogy a jövőben szeretnénk az ügyfelekkel történő digitális kommunikációt tovább fejleszteni. Terveink között szerepel, hogy a már említett árunyomkövető szolgáltatás esetleg applikáció formájában is használható lesz androidos vagy iOS-rendszerű telefonokon.

– Hogyan látja a Çelebi Ground Handling helyzetét a reptéri tulajdonosváltás óta?

– Természetesen a jó viszonyban vagyunk érdekeltek, és azt gondoljuk, hogy ez már most is fennáll. Figyelembe véve a körülményeket mindenkinek keményebben kell dolgoznia, mint általában, mert ahogy említettem, hatalmas növekedési pályán van a tevékenységünk. Ebből a perspektívából mindent megteszünk annak érdekében, hogy a lehető legjobb kapcsolatokat építsük ki és ápoljuk a partnereinkkel.

 

NÉVJEGY

Canberk Toklican az Isztambuli Egyetemen diplomázott. Szakterületei közé tartozik a költségvetés és P&L menedzsment, projekt- és programmenedzsment, folyamatok digitális átalakítása, valamint a logisztikai és kapacitásmenedzsment. Pályája során a Çelebi Ground Handling törökországi anyavállalatánál töltött be különböző pozíciókat, ideértve a helyettes projektmenedzser, cargo és raktári szakértő, valamint rámpatiszt szerepköröket. Később tervezési menedzserként dolgozott a társaságnál, ma pedig a Çelebi Ground Handling Hungary cargoadminisztrációs és projektmenedzsere. Kiemelkedő eredményei között szerepel a Çelebinél az új cargo- és raktárkezelő rendszerek bevezetése, jelentős volumenbővülés elérése új szolgáltatások révén, valamint innovatív megoldások kidolgozása a raktárkapacitás növelésére és a költséghatékonyság javítására.

 

Aranyi Péter