Szállítmányozás 2024 konferencia

„Nőtt a tengeren túli szállításaink mennyisége” – interjú Somogyi Zoltánnal, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. LSCM menedzserével és beszerzési vezetőjével

„Nőtt a tengeren túli szállításaink mennyisége” – interjú Somogyi Zoltánnal, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. LSCM menedzserével és beszerzési vezetőjével

A költség- és készletgazdálkodásnak, valamint a termékminőségnek mindig összhangban kell lennie a vállalat „Zero Carbon” politikájával, és ebben óriási szerepet játszik a logisztika. Nemcsak önmagukkal szemben teszik magasra a lécet, de a szerződött partnereiktől is minőségi munkát várnak, így például a szállítmányozókat minden fuvar után értékelik, és havi szinten visszajelzést küldenek számukra. A részletekről Somogyi Zoltánnal, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. LSCM menedzserével és beszerzési vezetőjével beszélgettünk.

– Hogyan fogalmazná meg a logisztika helyét és célját a vállalati struktúrában?

– A logisztika fontos terület, hiszen több Bridgestone-gyár széles termékportfólióval rendelkezik. Ezek lehetnek mezőgazdasági, személy-, motor-, illetve teherabroncsok, amelyek más-más, nem európai gyárból is származhatnak. A tatabányai üzemben közel 500 típusú személyabroncs gyártását és mintegy 3000-féle termékmix (ebbe beletartozik az eltérő mintázat, méret és márka is) tárolását végezzük. A kihívást pedig ezek azonnali elérhetősége jelenti, évszaktól és területtől függően. A logisztika célja nem csupán az OEM-partnerek időben történő kiszolgálása, hanem az is, hogy a vállalatunk költségeit, készleteinek hozzáférhetőségét, minőségét összhangba hozza a Bridgestone „Zero Carbon” politikájával, amelynek középpontjában az ökológiai lábnyomunk csökkentése áll.

– Van a logisztikában munkamegosztás, vagy egy szervezeti egység felel e szakterület zökkenőmentes működéséért?

– Az LSCM (Logistics & Supply Chain Management) készíti a tervet, határozza meg a készleteket, illetve raktározza az abroncsokat. Ezzel egyidejűleg ide tartozik az alapanyagok beszerzése, nagyon szoros összhangban a gyárral, annak érdekében, hogy elérjük a közös céljainkat és a vevők elégedettségét.

– A beszállítók kiválasztásánál mely szempontokat tartják szem előtt?

– Nagyon fontos elismerés, hogy elnyertük Az év beszállítója 2021 díjat az autógyártók szavazatai alapján. Ez azt tükrözi, hogy folyamatainkat, illetve a kollégák lelkiismeretes munkáját értékelik a partnerek. Általában a beszállítók kiválasztásánál akár az OPEX (működési költség), akár a CAPEX (beruházási költség) is lehet döntő szempont, de kiválasztás után teljesíteni is kell, mégpedig kiváló színvonalon. A beszállítókat két kategóriába sorolnám. Vannak a direkt beszállítók (category buyer), akiknél a hatékony és rugalmas termelési igények lefedése a legfontosabb. A másik csoportba az indirekt beszállításban érintett partnereink tartoznak, ez biztosítja a Bridgestone különböző osztályainak elvárásait.

– Milyen rendszerek támogatják a logisztikai folyamatokat?

– Az LSCM egy összetett terület, ahol a tervezés, a fuvarszervezés, a készletezés és a raktározás egy kézben van, éppen ezért komoly rendszerekkel dolgozunk. A közös vállalatirányítási rendszer (SAP) az alap, emellett egy kiemelkedő időkapurendszer (traffic center) biztosítja a pontosságunkat. Egy webes applikáción keresztül követjük nyomon a raktározási, szállítmányozási státuszokat, míg az SAP-raktárak közötti kommunikációért egy saját fejlesztésű rendszer felel. Együttműködve a fuvarozóinkkal meghatározott felrakó- és lerakó-időkapuk állnak rendelkezésre, illetve a szerződött partnereinket – például a szállítmányozókat – minden egyes fuvar után értékeljük, és havi szinten visszajelzést küldünk számukra.

– A szállítási módok között mi alapján rangsorolnak?

– Ezt a piaci körülmények, illetve a már említett zöld törekvések határozzák meg. Mindig úgy döntünk a különféle modalitások között, hogy maximálisan kielégítsük mind a külföldi, mind a belföldi partnereink igényeit. Nagy örömünkre szolgál, hogy az utóbbi időszakban megnövekedett a tengeren túli szállítások mennyisége, így szállítottunk például az Egyesült Államokba, Ausztráliába, Új-Zélandra, valamint számos arab országba is.

– Rendelkeznek saját raktárkapacitással? Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?

– Igen, a teljes kapacitást a központunk monitorozza. Többféle állványt és tárolórekeszt használunk, hogy a lehető legkedvezőbben tudjuk raktározni a gumiabroncsokat. Fontos mérőszám a négyzetméterre eső gumiabroncsok száma, illetve van, ahol köbméterben is mérünk. Nem titok ugyanis, hogy egy rosszul megtervezett készlet nagy költségekkel járhat. Fontos, hogy az igényeket úgy szolgáljuk ki, hogy az szinkronban legyen a szezonalitással, figyelembe véve az évszakok változásait. Hiszen amíg valamelyik földrészen például havazik, addig a másikon hétágra süt a nap. Nekünk ehhez is alkalmazkodnunk kell.

– Sok árutulajdonos külső raktárakat is igénybe vesz. Önök élnek ezzel a lehetőséggel?

– Természetesen. Mivel a gumiabroncsoknak van szezonalitása, a flexibilitást gyakran csak a partnereink segítségével tudjuk megoldani. A tatabányai gyárunkban a beszerzési stratégiánk egyik alapelve, hogy diverzifikáljuk az egyes tevékenységek forrásait, így csökkentve a kölcsönös függőséget, és biztosítva a likviditást minden területen.

– A logisztika fejlesztése prioritás a Bridgestone-nál?

– Hogyne, ez az egyik fő törekvésünk. Több pályázati tervünk van a jövőre nézve, valamint célunk, hogy optimalizáljuk a készletek kontrollját, kicsit átrajzolva a jelenlegi RDC (Regional Distribution Center) és MDC (Manufacturing Distribution Center) rendszereinket. Szeretnénk, ha az elképzeléseink néhány hónap múlva megvalósulnának.

 

NÉVJEGY

Somogyi Zoltán 2005-ben kezdett el foglalkozni termeléssel és logisztikával a Nokia Komárom Kft.-nél, majd 2007-től a gyár egyik raktárvezetői (Buffer Manager) pozícióját töltötte be.  2011-től anyagbeszerzési vezető volt egy zöldmezős beruházás keretében, a Dana Hungary Kft.-nél, ahol e poszttal párhuzamosan felkérték a PTG (Power Technology) logisztikai vezetőjének is; közel egy évig dolgozott mindkét pozícióban. Utóbbinál az SAP rendszer bevezetésének szakmai irányítója volt. A PTG-től ment a Bridgestone-hoz. 2017 novemberétől a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. LSCM (Logistics & Supply Chain Management) menedzsere, illetve 2018 januárjától a cég beszerzési vezetője is. A két beosztás szervesen kapcsolódik egymáshoz, ezért azokat a belföldi és külföldi vezetők döntése alapján összevonták.

 

CÉGNÉVJEGY

A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. 2006-ban kezdte meg működését, és napjainkra Magyarország egyik legnagyobb abroncsgyárává vált. Alapítása óta a társaság alkalmazottainak száma több mint kétszeresére emelkedett: míg 2008-ban 361 munkavállalóval indult a termelés, addig mára mintegy 1200-an dolgoznak a világhírű márkával fémjelzett abroncs gyártásán. A tatabányai gyárban elsősorban prémiumkategóriás gépjárművekre szánt, nagy sebességindexű, személyautó- és terepjáróabroncsok készülnek 230-féle méretben. Az üzemben a Bridgestone márka DriveGuard, Turanza és Potenza termékeit, valamint a Firestone márka Roadhawk, Winterhawk és Destination termékeit gyártják. A cég beszállítói hálózatát mintegy 750, döntő részben magyar kis- és középvállalat alkotja, amelyektől a társaság tavaly 4,6 milliárd forint értékben vásárolt árukat és szolgáltatásokat.

 

Dékány Zsolt