A blockchain-technológia manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvend, egyre több iparágban próbálják felhasználni, többek között a nemzetközi fuvarozásban és szállítmányozásban is. De kérdés: valóban megéri-e a befektetést? Melyek a blockchain lehetséges előnyei, használati módjai és veszélyei?
Mi az a blockchain?
A blockchain technológiája a matematikának egy ágából, a kriptográfiából származik. Leegyszerűsítve egy blockchain titkosított „blokkok” (általában publikus, mindenki számára elérhető) sorozatából áll. Egy adott blokkot lehetetlen módosítanunk anélkül, hogy az egész láncot módosítanánk – ehhez viszont a teljes decentralizált hálózat megegyezése szükséges. Ennek következményeként szinte lehetetlen a blockchain rendszerben tárolt adatokat illegálisan módosítani vagy hamisítani. Ha egy adott adatcsomag egyszer bekerül a rendszerbe, örökre ott is marad.
A nemzetközi szállítmányozás jelenlegi problémái
Az iparág legnagyobb problémája jelenleg a lassú adatáramlás, amit a manuális folyamatok még tovább lassítanak. Szinte lehetetlen 100 százalékban biztosan ellenőrizni a szállított áru minőségét, hollétét és állapotát. Ezt kitűnően mutatja, hogy egy átlagos, hűtött árukat tartalmazó szállítmány az útja során (Afrikából Európába) közel 30 vállalaton és szervezeten megy keresztül, és több mint 200 interakcióba és adatcserébe kerül, mire eljut a céljáig.
További problémákat okoz a fuvarozási piac kompetitív szelleme, ahol a vállalkozók eltérő érdekekkel rendelkeznek. A vállalkozók nagy száma egy szinte átláthatatlan rendszert képez, amelyből a legtöbb esetben hiányoznak az egységes szabványok.
A blockchain lehetséges alkalmazási módjai a szállítmányozásban
Ezeknek a problémáknak a megoldásával óriási összegeket lehetne megspórolni, az iparban részt vevő összes szereplő nyerne rajta. Itt jön képbe a blockchain-technológia, ami megoldásokat kínál ezekre a gondokra. A blockchainnal létrehozható egy nagymértékben automatizált, decentralizált rendszer, ami könnyen átlátható, és nincs benne szükség köztes harmadik felekre és közvetítőkre. Szakértők szerint a technológia alkalmazása a nemzetközi szállítmányozásban felgyorsítaná az áruk áramlását, és lehetetlenné tenné a hamisítás legtöbb formáját.
Egy blockchain árukövető rendszer használatával teljesen elhagyhatók a manuális kezelést igénylő, papíralapú dokumentumok. Az áruk ezen modern módszerrel való követése és kezelése nagymértékben csökkentené az ezzel kapcsolatos költségeket, és rövidítené a szállítási időket. A legnagyobb fejlődést a hűtést igénylő és romlandó áruk ellenőrzésével lehetne elérni. Egy blockchain-rendszer biztosítaná, hogy az áru hőmérsékletéről, állapotáról, páratartalmáról és egyéb adatairól pontos és hamisíthatatlan feljegyzések álljanak rendelkezésre. Ez nagyban felgyorsítaná az ellenőrzéseket, és segítene megtalálni az esetleges problémák okait.
Teherautókban és konténerekben elhelyezett, az internetre csatlakoztatott szenzorok aktuális, pontos adatokat rögzíthetnek a helykihasználtságról, ezzel potenciálisan növelve a hatékonyságot. A nemzetközi fuvarozóvállalatok így optimálisan tudnák elosztani a szállítmányokat a járművek között, ezáltal időt és pénzt spórolva.
Az „okosszerződések” (smart contracts) használatával teljes mértékben elhagyható a köztes harmadik fél, ezáltal felgyorsul a pénz áramlása. Egy egyszerű példával élve: egy cég ki szeretné fizetni a fuvarozóvállalatot, amikor a szállítmány elérkezik a céljához. A blockchain-rendszer segítségével beprogramozható egy okosszerződés, ami automatikusan végrehajtja a tranzakciót, ha adott feltételek teljesülnek. Ebben az esetben a pénz automatikusan átkerül a szállítmányozócég számlájára, amikor az áru elérte célját. Közvetítő fél (például bróker) nem vett részt a szerződésben, ezáltal nem kellett extrapénzt költeni.
Gyakorlati kezdeményezések
A BiTA (Blockchain in Trucking Alliance) a blockchain és szállítmányozás témájában jelenleg a legnagyobb szervezet. Célja, hogy elterjedtté tegye a blockchain használatát az iparágban és mindenki által közösen használt szabványokat hozzon létre. Jelenleg több mint 1000 jelentkezőből és tagból áll, akik a nemzetközi közúti szállítmányozás 85 százalékáért felelnek.
Az egyik meghatározó gyakorlati próbálkozás a Maersk és az IBM által fejlesztett TradeLens blockchain-rendszert használó szállítmányozási megoldás. Jelenleg több mint 90 szervezet használja a rendszert, ami már több mint 150 millió eseményt rögzített, ezeknek a száma napi 1 millióval növekszik. A TradeLens az IBM blockchain technológiájára épül. Rögzíteni és kezelni lehet általa valós idejű szállítási adatokat és minden ezzel kapcsolatos dokumentumot. Egy 12 hónapos próbaüzem alkalmával a Maersk és az IBM több tucat partnerrel dolgozott együtt. Egy valós példán keresztül mutatták be, hogy a rendszer használatával 40 százalékkal csökkenthető a szállítási idő, és több ezer dollár egyéb költség spórolható meg szállítmányonként.
A másik gyakorlati alkalmazást a 4 éve alapított VeChain képviseli. A VeChain platform lehetővé teszi, hogy az előállított áruk egyedi azonosítókat kapjanak, amelyek segítségével nyomon követhető az adott termékek helye és állapota. A platform blockchain-technológiával biztosítja a rögzített adatok biztonságát. A termék életciklusának bármely szakaszában meg lehet tekinteni információkat az elhelyezkedésével, állapotával és egyéb adataival kapcsolatban, ezáltal nagyban egyszerűsítve a szállítmányozási és ellenőrzési folyamatokat. A technológiát már ma is használják: Kína legnagyobb borimportáló vállalata 1 millió üveg bort követett nyomon a VeChain rendszerével, ezzel megakadályozva a hamisítást.
A technológia jövője
A technológia csak akkor lehet sikeres, ha sikerül az egész iparág által használt, egységes szabványrendszert bevezetni. Ez okozhatja a legnagyobb problémát, mivel a jelenlegi rendszert (EDI) sem sikerült egységesíteni annak ellenére, hogy több mint 30 éve van használatban.
Előnyök és potenciális veszélyek
+ Nincs szükség harmadik félre, nincsenek ezzel kapcsolatos díjak és áremelkedések.
+ Sokkal gyorsabb, mint a jelenlegi rendszerek.
+ Biztonságosabb, mint a mai módszerek.
– Az adatok írásvédettsége problémát okozhat, mivel a manuális bevitelnél sok lehetőség van emberi hibákra.
– Ha egy vállalat elveszti hozzáférési kulcsát, örökre kizáródik a rendszerből; ilyen esetekben óriási mennyiségű adat veszhet el.
A gazdasagportal.hu cikke alapján.