A VTG, az egyik vezető európai vagonkölcsönző és vasúti logisztikai vállalat 2016-ban határozottan nyereségesebb üzleti évet zárt a korábbinál. A pozitív fejlődés a cég sikeres, VTG 4.0 elnevezésű stratégiájának az eredménye, amely többek között a 2015-ben végrehajtott refinanszírozásnak és az AAE átvételét követő szinergiák megvalósításának köszönhető. Ennek a tartós eredményességnövelésnek a folyománya, hogy a részvényenkénti osztalékot 0,50 euróról 0,75 euróra növeli idén a cégvezetés.
A VTG tavaly 57,5 millió euró konszerneredményt ért el, ezzel majdhogynem megduplázta a 2015-ben elért 29,4 millió eurós eredményt. A forgalom alig 4 százalékkal csökkent 986,9 euróra, de ezzel együtt is 2,6 százalékkal, 345,3 millió euróra ugrott fel az operatív eredmény (EBITDA). A kamatok és adózás előtti eredmény (EBIT) 3,8 százalékkal, 149,7 millió euróra javult. A részvényenkénti eredmény (EPS) látványosan növekedett: 108 százalékkal többet, 1,56 eurót ér az előző évi 0,75-tel szemben.
„A 2016-os év fontos mérföldkő volt a VTG életében. Jelentősen és tartósan növelni tudtuk nyereségességünket, az eredményünket pedig majdhogynem megdupláztuk. Kezd beérni a VTG 4.0-ás stratégiánk gyümölcse. Ezzel átállítottuk a váltókat a további sikerek és a növekedés vágányára. Az AAE átvételéből értékes szinergiákat realizáltunk, és 2015-ben sikeres refinanszírozást hajtottunk végre, ezek nagyban hozzájárultak a pozitív eredményeinkhez” – mondta Heiko Fischer, a VTG elnök-vezérigazgatója, majd hozzátette: „2017-re további célokat tűztünk ki magunk elé, és a forgalom, valamint az eredmények pozitív alakulását várjuk. Tovább dolgozunk stratégiánkon, hogy növeljük a vasút vonzerejét és versenyképességét, például az egész európai flottánk digitalizálásával. Így meggyőződésünk, hogy a VTG 4.0 ezen tartalmi céljai mellett a pénzügyi célokat is el tudjuk érni a következő évben, és 2,50 euró osztalékot fizethetünk részvényenként.”
SZEMÉLYI VÁLTOZÁSOK
Július 1-jétől változik a menedzsment összetétele: a tankkonténer-logisztika üzletág kettős vezetést kap Jan Roebken és Andreas Petersson-
Lehmann személyében, akik Heike Clausent váltják az igazgatóságban,
miután a neves szakember 17 év után nyugdíjba vonul, és ezzel átadja
a stafétát az operatív vezetésben. Roebken és Petersson-Lehmann már
több éve vezető pozíciókat tölt be a VTG-nél, és mindketten átfogó tapasztalattal gazdagítják a tankkonténeres logisztikai szegmenst a vállalatnál. Roebkent operatív igazgatónak, míg Petersson-Lehmannt kereskedelmi igazgatónak nevezik ki.
A vagon-bérbeadási üzletág 2016-ban 517,2 millió eurós forgalmat hozott az előző évi 537,2 millió euróval szemben, ami 3,7 százalékos visszaesés. A forgalomcsökkenés egynegyede arra vezethető vissza, hogy a belső gyártási megbízásokat feldolgozó saját üzemeikre nagyobb kihasználtság hárult, és ez nem hatott jól az eredményre. Az intermodális ügyletekre a gyengébb európai kereskedelmi aktivitások, az alacsony dízelárak és a németországi mérsékelt közúti úthasználati díjak is negatívan hatottak. A flottájuk kihasználtsága ezáltal 89,8 százalékra zuhant vissza az előző évi 90,6 százalék után. A már említett AAE-átvételből származó szinergiák, a belső hatékonysági programok és egy extra bevétel a forgalom visszaesését nemcsak kompenzálták, hanem 2,6 százalékkal, 344,3 millió euróra tornázták fel az EBITDA-t, ami 2015-ben még csak 335,4 millió euró volt.
A vasúti logisztika üzletág a 2016-os üzleti évben 3,6 százalékos forgalmi visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, ez 312,3 millió eurós forgalmat jelent. Ennek egyik oka az agrárterületeken mutatkozó szerényebb fuvarozási igényben, valamint az alacsonyabb árrésű ügyletekben keresendő. A csökkenő forgalom ellenére az EBITDA jelentősen növekedett: 71,2 százalékkal 5,8 millió euróra gyarapodott az előző évi 3,4 millióról. Ehhez nagyban hozzájárult a 2015-ben véghez vitt folyamatoptimalizálás és hogy az erősebb árrésű ügyletekre fókuszáltak.
Jóllehet a tankkonténer-logisztikában stabil maradt a szállítmányok száma 2016-ban, a lecsökkent fuvardíjak a forgalom visszaeséséhez vezettek ebben az üzletágban: 5,3 százalékkal, 157,4 millió euróra zuhant a forgalom (2015-ben ez 166,3 millió euró volt). Túlnyomórészt egy 1,5 milliós extra bevétel kiesése ebben a ludas, amely 2015-ben még 13,6 millió euróra nyomta fel az EBITDA-t egy eladásnak köszönhetően, s 2016-ban ez az eredmény így már csak 11,2 millió eurót tett ki. A külön bevételt nem számítva 7,2 százalékos volt a visszaesés.
Az AAE átvételével szignifikánsan növelni tudták nyereségszerző képességüket, aminek az igazgatóság szerint az osztalékok ugyancsak jelentős növekedésében is vissza kell tükröződnie. Ezért azt tervezik, hogy a közgyűlésen javasolni fogják az osztalékok emelését, méghozzá részvényenként 0,75 euróra. Távlati céljuk 2018–19-ig a 2,5 eurós részvényenkénti osztalék.
A VTG elöljárósága arra számít, hogy 2017-ben enyhén pozitív üzleti fejlődést érhetnek el. A mérsékelt növekedési kilátásokkal összhangban, különösképpen Európát tekintve, a konszern a forgalom és az EBITDA kismértékű növekedését várja. 2017 első negyedévében máris érzékelhető volt a stabilitás. A konszern forgalma 243,8 millió euróval teljesen megegyezik a tavalyi év ezen időszakában elért eredményekkel. Jóllehet a 76,6 millió eurónyi EBITDA valamivel elmarad a tavalyi 81,6 milliótól, a konszerneredményen újra tudtak javítani, és 12,7 millió eurót könyvelhettek el a 2015-ös 11,8 millió euróval szemben. A részvényenkénti nyereség (EPS) ugyancsak nőtt: a 2016 első negyedévében elért 0,3 euró most 0,33 euróra rúg.
CÉGNÉVJEGY
A VTG részvénytársaság Európa vezető vagon-bérbeadó és vasúti logisztikai vállalatai közé tartozik. A vállalat vagonparkja 80 ezer vasúti tehervagonból áll, ezek közül a súlypont a tartálykocsikon, az intermodális kocsikon, a szabványáru-vagonokon, valamint a tolófalas vagonokon nyugszik. A vagonok bérbeadásán kívül a konszern átfogó multimodális logisztikai szolgáltatásokat kínál elsősorban vasúton, valamint világszerte erős a tartálykonténeres szállítmányozásban.
Ügyfeleinek a három hálózatosított üzleti terület: a vagon-bérbeadás, a vasúti logisztika és a tartálykonténeres logisztika kombinációjával kínál nagy teljesítőképességű nemzetközi áruszállítási lehetőségeket. A konszern speciális csúcstechnológiával rendelkezik a folyékony és érzékeny áruk szállítására. Ügyfélkörükhöz számos neves vállalat tartozik szinte az összes iparágból, mint például a vegyipar, az ásványiolaj-ipar, az autóipar, az agráripar vagy a papíripar.
A hamburgi székhelyű vállalat elsősorban Európában, Észak-Amerikában, Oroszországban és Ázsiában van jelen. 2016. december 31-ig világszerte csaknem 1500 dolgozót foglalkoztattak. A VTG AG-t jegyzik a Frankfurti Értékpapír Tőzsde szabályozott piacán (Prime Standard) és a SDAX-on.
A VTG számokban
2016 | 2015 | Változás (%) | |
Forgalom / millió € | 986,9 | 1 027,5 | –4,0 |
EBITDA / millió € | 345,3 | 336,5 | +2,6 |
EBIT / millió € | 149,7 | 144,1 | +3,8 |
EBT / millió € | 88,2 | 45,9 | +92,3 |
Konszerneredmény / millió € | 57,5 | 29,4 | +95,5 |
Értékleírások / millió € | 195,6 | 192,4 | +1,7 |
Befektetések / millió € | 259,3 | 195,8 | +32,5 |
Operatív készpénz / millió € | 326,2 | 282,9 | +15,3 |
Részvényenkénti eredmény / € | 1,56 | 0,75 | +108,0 |
Vagon-bérbeadás üzletág | |||
Forgalom / millió € | 517,2 | 537,2 | –3,7 |
EBITDA / millió € | 344,3 | 335,4 | +2,6 |
EBITDA-rés / % | 66,6 | 62,4 | |
Vasúti logisztika üzletág | |||
Forgalom / millió € | 312,3 | 324,0 | –3,6 |
EBITDA / millió € | 5,8 | 3,4 | +71,2 |
EBITDA-rés / % | 20,9 | 12,2 | |
Tankkonténer-logisztika | |||
Forgalom / millió € | 157,4 | 166,3 | –5,3 |
EBITDA / millió € | 11,2 | 13,6 | –17,5 |
EBITDA-rés / % | 39,4 | 47,4 | |
Alkalmazottak száma | 1 443 | 1 445 | –0,1 |
– belföldön | 958 | 942 | +1,7 |
– külföldön | 485 | 503 | –3,6 |
Mérlegeredmény / millió € | 3 001,5 | 3 047,1 | –1,5 |
Hosszú távú vagyoni érték / millió € | 2 726,2 | 2 708,1 | +0,7 |
Rövid távú vagyoni érték / millió € | 275,3 | 339,0 | –18,8 |
Saját tőke / millió € | 774,0 | 748,2 | +3,4 |
Idegen tőke / millió € | 2 227,5 | 2 298,9 | –3,1 |
Saját tőke hányada / % | 25,8 | 24,6 |
Járdán Eszter
A cikk a NavigátorVilág 2017. májusi számában jelent meg.