Ez a cikk a NavigátorVilág novemberi számában jelent meg.
Pozitívan növekvő trend, 32 millió euró vasúti infrastruktúra fejlesztésére és kínai érdekeltség – ez jelenleg a három alappillére a Trieszti Kikötő és a Trieste Marine Terminal (TMT) jövőjének.
Termináli volumenek
Az év I–IX. hónapja jelentős növekedést hozott a TMT számára a konténerek tekintetében, hiszen 14,36 százalékkal, azaz csaknem 470 ezer TEU-val kezeltek többet, 2017 III. negyedévének végéhez viszonyítva, biztosítva ezzel egy stabil és rekordnagyságú bővülést az év hátralevő részére. Ezzel párhuzamosan a TMT erős, 58,55 százalékos volumennövekedést produkált a vasúton is, ami szintén nagy jelentőségű pozitív változás az előző év hasonló időszakához képest. Ez a fejlődés kimondottan a Közép- és Kelet-Európa felé irányuló szolgáltatások eredménye. A Trieszt–Budapest viszonylatban is jelentős a gyarapodás: majdnem kétszer annyi (45 250) TEU-t szállítottak az I–IX. hónapban, mint tavaly (2017-ben 23 734 TEU-t).
Uniós források
32 millió eurós finanszírozás vált elérhetővé a kikötő vasúti infrastruktúrájának fejlesztésére, amelyet az Európai Bizottság hagyott jóvá a TriestRailPort, vagyis a Trieszti Vasúti Kikötő nevű projekt kapcsán, amelyet múlt év áprilisában terjesztett elő a Kelet-adriai-tengeri Kikötői Hatóság. E fejlesztés révén – és más beruházások eredményeként, amelyek a Campo Marzio állomás arculatát alakítják – lehetővé válik 750 méter hosszú, azonos időben, különböző terminálokról érkező vonatok rakodása. A 2023-ra befejeződő projekt teljes költségvetése 32,7 millió euró, amelynek 20 százaléka vissza nem térítendő támogatás, és 80 százaléka állami hozzájárulás. „A finanszírozás jóváhagyása remek fejlemény, hiszen ez egyben Európa elismerése a kikötő által véghezvitt vasúti fejlesztésekre vonatkozóan” – véleményezte a hírt a kikötői hatóság elnöke, Zeno D’Agostino. Ez a befektetés azonban nem egy váratlan fordulat következménye, hanem leginkább egy pontos és alapos vizsgálat eredménye, amelyet az EU szakemberei végeztek trieszti tartózkodásaik alkalmával, igazolásképpen, hogy az igényelt támogatásból valóban olyan projekt valósul majd meg, amely ténylegesen képes kielégíteni a jelenlegi piaci helyzet által támasztott igényeket. Az elmúlt három év során 45 százalékos növekedést realizált a kikötő forgalma, ami remélhetőleg 2018 végére eléri a kitűzött célt, a 10 ezer vonatot.
Kínai érdekeltség
Augusztus utolsó napjaiban Olaszország kínai nagykövete, Li Ruiyu erősítette meg az Agi médiaügynökségnek adott interjújában országa érdekeltségét a trieszti kikötői infrastruktúra fejlesztésében, pont akkor, amikor Giovanni Tria, Olaszország gazdasági és pénzügyminisztere hivatalos látogatást tett Kínában. „A kikötő Olaszország észak-keleti határán helyezkedik el, ami fontos hozzáférést biztosít az Adria északi részéhez, ami egy igen kedvező helyzet. Az elmúlt évben az Assoporti és a Kelet-adriai-tengeri Kikötői Hatóság elnöke, Zeno D’Agostino kétszer is ellátogatott Kínába, ahol találkozott a China Communications Construction építőipari vállalat képviselőivel és más fontos kínai cégekkel, hogy megvitassák a kikötő infrastruktúráját érintő együttműködésüket. Kína cserébe pedig tanulmányutakat szervezett a trieszti kikötőbe” – foglalta össze Li Ruiyu a fejlesztési tervet, amelyet a köz- és magánszféra egyaránt finanszírozni fog. Ennek kapcsán a kikötői hatóság elnöke kifejtette abbéli szándékát, hogy az Olasz Államvasutakkal (Ferrovie dello Stato) együttműködve újra üzembe kívánják helyezni az Aquilinia vasútállomást. A néhány tízmillió eurós forrást már meg is találták rá, mindeközben a Campo Marzio pályaudvar rendezéséhez köthető kivitelezési tervezés is elkezdődött. Az ehhez szükséges mintegy 80 millió eurót különböző intézmények már rendelkezésre is bocsátották, lehetővé téve, hogy az előkészületi munkálatok még ebben az évben elindulhassanak.