Jó termést, jó aratást!

Jó termést, jó aratást!

A XIV. Bajai Gabona Partnerség rendezvényen június 13-án, a Bácskai Kultúrpalotában Nagy László köszöntötte a vendégeket. Az eseményt szervező BOKK Kft. ügyvezetője reményét fejezte ki, hogy ha minél több szakember ül össze, a gazdasági élet szereplői jó üzleteket is köthetnek. Hajdú Miklós alpolgármester is azt emelte ki, hogy sokan eljöttek a bajai fórumra, amely a legalkalmasabb forma a tudás megszerzésére és megosztására.

A kikötőben zajló 4,1 milliárd forintos projekt okán a főszervező ezúttal az előadók között is szót kapott. „Két részből áll össze a beruházás: az egyik a régi partfalak, vasutak és egyéb elavult infrastruktúrák rendbetétele, a stabilitás és az újjáépítés jegyében; a másik az új elemek kiépítése, ami látványosabb. A nyáron záruló projekt kapcsán kiemelem a vasút felújítását: rendkívül rossz állapotban volt, és a mérete sem bizonyult megfelelőnek. MÁV-vágányt is felújítottunk, immár önálló vasútállomással működhetünk! Ez emésztette fel a költségek felét. De épült 32 állásos kamionparkoló, amihez beléptetőrendszert is tervezünk, és megfelelő közlekedőutakat alakítottunk ki a kikötőben” – sorolta a kikötő vezetője.

A folytatásban dr. Potori Norbert, az AKI Agrárközgazdasági Intézet Kft. kutatási igazgatója feltette a kérdést: miért nem emelkednek az árak? A válasza szerint a kereslet miatt. A kormányok igyekeztek költeni a választások miatt is, de ez nem élénkíti a gazdaságot. Ez a helyzet a gabona esetében is: nem nő a keresleti oldal.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke a vasúti szállítás kapcsán hangsúlyozta: nincs módjuk raktározásra, kivárásra, nekik azt kell elvinni, ami éppen elérhető. „Gyorsan kell reagálni nagy logisztikai feladatokra. Hosszú távon Ukrajna közeledik az Európai Unió felé, tehát elindul majd onnan a mezőgazdasági termény felénk, oda pedig innen az építőanyagok. Gond, ha nincs mit vinni, és állnak a vasúti kocsik! Sajnos, a kereslet egyelőre nem növekszik” – erősítette meg. Hozzátette: lehetőség van támogatásra az EU-ban, amennyiben a közútról a környezetbarátabb vasúti vagy vízi útra terelik a szállítmányozást.

Párkányi Gábor, a Mertcontrol Hungary Kft. ügyvezetője a gabona minőségéről és minőség-ellenőrzéséről tartott előadást, majd a kerekasztal-beszélgetésben Bálint György, a Hungaria Agro Kft. ügyvezetője is arra hívta fel a figyelmet, hogy a kínálat rendelkezésre fog állni, a kérdéses inkább az, hogy miként alakul a kereslet. Erdélyi László, a konstancai kikötő magyarországi képviselője úgy véli, mára úgy módosult a mondás, miszerint „a nagyhal megeszi a kishalat”, hogy a „gyors hal megeszi a lassú halat”! Egyben a jelentősebb összefogást hiányolta a partnerek között.

A kerekasztal-beszélgetést követően az elmúlt évhez hasonlóan ismét dr. Demkó Attila biztonságpolitikai szakértő zárta a fórumot Eszkaláció vagy stabilizáció című előadásával. Megerősítette a tavalyi állítását: az elkövetkező 30 évben csak a bizonytalanság biztos. Mint mondta, a helyzet romlott az egy évvel ezelőttihez képest: az ukrán háború mellett itt az izraeli–palesztin konfliktus, és még sok egyéb helyen tapasztalható villongás. „Oroszország akkor erős, ha magas az olajár – és most ez a helyzet. A hatalom-eltolódás is jól érzékelhető Kína, illetve Ázsia irányába. Elég Indiát megemlíteni: jelentős ütemben fejlődik, akár azt is mondhatjuk, hogy India az új Kína! Kialakult az Irán–Kína–Oroszország tengely. Ami a hübriszek háborúját illeti, úgy vélem, Oroszország rövid háborúra készült, ami nem jött be. Nem lehet stratégiai győztes, de taktikai igen. Ugyanakkor a Nyugat is túl magabiztos volt” – vélekedett a biztonsági szakértő.

Az üzleti vacsorát ezúttal is a Petőfi-szigeten, a Kenyeres Birtokon szervezték meg. Itt volt mód az elhangzottak és a piaci viszonyok megvitatására és – ahogy a konferencia elején elhangzott – üzletkötésekre is.

 

Géczy Zsolt