Két év kimaradt, de idén ismét megrendezték Baján az országos gabonafórumot. A Bácskai Kultúrpalotában, Nagy László főszervező, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft. (BOKK) ügyvezetője megnyitójában elmondta, hogy minden esztendőben szóba kerültek a nehézségek, de mindig találtak megoldást. Ezúttal a szomszédban dúló háború, az energiaárak elszabadulása, az üzemanyag drágulása és a képzett szakemberek hiánya igazi próbatétel, de arra biztatta a megjelenteket, hogy kössenek üzletet a nem várt, nehéz gazdasági környezetben is.
Köszöntötte a résztvevőket Baja polgármestere, Nyirati Klára is, kiemelve, milyen hatalmas nyomás nehezedik a logisztikai, kereskedelmi hálózatokra: „Nehéz feladat a szörnyű háborúból kimenekített áru szállítása, tárolása, ugyanakkor humanitárius katasztrófa fenyeget, ha nem sikerül pótolni és a megfelelő országokba eljuttatni a kieső árut.”
Zsigó Róbert országgyűlési képviselő a bajai találkozó fontosságát, a tapasztalatcsere lehetőségét hangsúlyozta: „A mezőgazdaságban dolgozóknak sosem volt könnyű a helyzete, az időjárás viszontagságaihoz mindig alkalmazkodni kell. Az energiaválság és a háborús helyzet tovább rontja a kilátásokat, miközben Magyarország élelmezésbiztonsága most nagyon fontos.”
A szakmai előadások sorát dr. Hugyecz Attila, a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkárság főtanácsosa kezdte, felhívva a figyelmet arra, hogy a gabona és a logisztika mellett kulcsfontosságú az áram. A fogyasztáshoz biztosítani kell a megfelelő mennyiségű villamos energiát. Az egyik út a német modell: az atomerőmű leállítása, szél- és napenergia preferálása. A másik út legjobb példája Franciaország, ahol atomerőműveket terveznek, építenek. Utóbbinak számos követője van Európában, folyamatosan írják ki a tendereket. „Minden technológia előnyét és hátrányát vizsgálni kell” – tette hozzá a főtanácsos, majd bemutatta a paksi építkezés jelenlegi állását és látványterveit.
Kiss Péter, a Gabonaszövetség elnöke az ellátási láncban bekövetkezett változásokról beszélt. A fő kérdés: hogyan és mennyiért jut el az áru a célpiacokra? Ukrajnában még ott áll a tavalyi gabona, közben jön az új termés. „Nagy feladat a finanszírozás, pénzügyi katasztrófa is bekövetkezhet” – értékelte a helyzetet.
Vancsura Kornél, a FEBAGRO Cégcsoport elnöke kiemelte: a bajai nemzetközi konferencia jelentősége abban is rejlik, hogy a szakemberek valódi információkat osztanak meg egymással, így nem kell álhírekkel és dezinformációkkal foglalkozni.
A rendezvényen bemutatkozott a BOKK két külföldi partnerkikötője is. „A konferencia rendkívül fontos, főleg a járványhelyzet miatti kétéves kihagyás és a jelenlegi háborús helyzet miatt, mivel tapasztalatot cserélhetünk, az új információk és kapcsolatok segítségével pedig könnyebben megoldhatjuk az előttünk álló feladatokat” – hangsúlyozta Sanja Đurišić, a Pancsovai Kikötő kereskedelmi igazgatója, Darko Vicković, a Vukovari Kikötő kereskedelmi igazgatója mellett.
A konferenciát kerekasztal-beszélgetés zárta. Fábián Zoltán, a Mahart Container Center ügyvezető igazgatója, az MLSZKSZ alelnöke moderálta fórumon eszmét cserélt Bálint György, a Hungária Agro Kft. ügyvezetője, Erdélyi László, a Constantai Kikötő magyarországi képviselője, Fülöp Zsolt, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője, az MLSZKSZ elnöke, Körös Norbert, a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója és Capt. Szalma Béla, a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke.