Az Antwerpeni Kikötő Európa egyik legfontosabb logisztikai csomópontja, amely a magyar vállalkozások számára is fontos partner lehet. A létesítmény jövendőbeli, legfőképpen környezetvédelemmel kapcsolatos terveit a Szállítmányozás 2022 konferencián ismertette Walter Holzhammer, az Antwerpeni Kikötő Ausztriáért és Magyarországért felelős képviselője.
A szakember elárulta, hogy az energiahordozók piacának átalakulása rájuk is hat: „Számunkra kiemelten fontos, hogy 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkentsük a károsanyag-kibocsátásunkat. Fontos megjegyezni, hogy a világ szén-dioxid-kibocsátásának 10 százaléka a vízen történő szállítmányozásból származik. Ez nem tűnik soknak, de csak az antwerpeni kikötő 16 millió tonna káros anyagot bocsát ki minden évben. Ezért úgy döntöttünk, hogy a következő 20–30 évben teljes mértékben karbonsemlegessé válunk, hogy eleget tegyünk a párizsi célkitűzéseknek” – említette a szakember. Legfontosabb céljuk, hogy a világ első olyan kikötőjévé váljanak, amelyik összhangot teremt a gazdasági, a környezetvédelmi és a társadalmi szempontok között.
Elismerte ugyanakkor, hogy jelenleg nagyon bizonytalan a piaci környezet. „2020-ban a világot egyik pillanatról a másikra állította meg a járvány. Akkor megtanultuk, hogyan legyük agilisek és hogyan növeljük az ellenállóképességünket a különböző kihívásokkal szemben. Azt kell mondanom, hogy ez sikerült, mert még a legnehezebb időkben is 0–24 órában tudtunk működni” – idézte fel Walter Holzhammer.
Annak érdekében, hogy az antwerpeni kikötő a legújabb kihívással, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével is meg tudjon birkózni, több programot is elindított. Ezek közé tartozik a szélenergia-termelő kapacitás kibővítése a jelenlegi 20 darab egységről. A zöldhidrogén terén is szeretnének fejleszteni, ugyanakkor a szakember fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a hidrogént a leggazdaságosabban napos országokban lehet előállítani, így a hidrogént mint üzemanyagot ezekből az országokból kell majd importálni. Ugyancsak ígéretesnek nevezte a légköri szén-dioxid kivonását és letárolását, valamint újrahasznosítását.
„Az a célunk, hogy többféle üzemanyaggal tudjuk biztosítani a működésünket” – hangsúlyozta. Ennek azért van jelentősége, mert 20 ezer hajó és 60 ezer uszály köt ki Antwerpenben, ami azt jelenti, hogy legalább ennyi vízi járművet kell megtankolniuk. Ha ezen a téren sikerül növelni a megújuló erőforrások arányát, akkor jelentős lépést tudnak tenni a fenntartható fejlődés megvalósítása érdekében. Hozzátette, hogy a cseppfolyósított földgázra (LNG) is lehetséges alternatívaként tekintenek.
Fontos csomópont
Az antwerpeni és a Bruges-i kikötő együttesen 289 millió tonna árut kezel évente, és világszerte legalább 1200 másik kikötővel van összekapcsolva. Az export terén elsőnek számít Európában, ugyanis 147 millió tonna árut juttatnak innen tovább a világ többi részébe. Emellett a világ legnagyobb autókezelője is egyben, mivel 3,16 millió darab személygépkocsi fordul meg itt évente. A két kikötő együttesen komoly szerepet játszik az energiahordozók piacán is, az Európai Unió gázpiacának 15 százalékát innen látják el. Fontos érkezési pont az LNG-t szállító hajóknak is, amelyekből évente 90 érkezik az antwerpeni és a Bruges-i kikötőbe. Ugyanakkor a hagyományos értelemben vett árufajták, így az ömlesztett áruk terén is komoly szereplőnek tekinthető, mert évente 67 ilyen árut szállító hajó érkezik a kikötőbe.