Az ALDI online bevásárlás 2020-as indulása óta a vásárlók száma és az e csatornán keresztül bonyolított forgalom folyamatosan növekszik. Budapest és az agglomeráció 37 települése mellett több vidéki nagyvárosban is több ezer termék érhető el házhoz szállítással. A vállalat logisztikai folyamatairól Bernhard Haiderrel, az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. országos ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
– Hova pozicionálja a vállalati struktúrában a logisztikát?
– Az ALDI meghatározó fogalommá és elismert élelmiszer-kiskereskedelmi vállalattá vált a világ számos országában, így Magyarországon is. Cégünk sikere számos pilléren alapul, egyrészt a folyamatosan magas minőségű, a beszerzők által előreválogatott, alacsony árú termékeken, az optimalizált értékesítési folyamatokon, az udvarias és barátságos kiszolgáláson és természetesen a hatékony, évtizedek alatt folyamatosan fejlesztett, az alacsony költségekre és a fenntarthatóságra egyaránt kiemelt figyelmet fordító logisztikán. Áruházláncunk egyetlen központi raktárából 600 munkatárs szolgálja ki mind a 153 hazai üzletünket, és gondoskodik a magyar lakosság élelmiszer-ellátásának biztonságáról. A logisztikára ezért is fordítunk kiemelt figyelmet a vállalati struktúránkban. A különböző területeken dedikált csapatok dolgoznak. Külön szervezeti egység felel a logisztikán belül az áruátvételért, az áru-összekészítésért és a kiszállításért. Méretéből és kapacitásából adódóan a csaknem 17 ezer négyzetméteres alapterületű hűtőraktárunk szintén különálló egységet képez.
– A beszállítók kiválasztásánál mely szempontok érvényesülnek?
– Az ALDI egyik legalapvetőbb törekvése, hogy olyan beszállítóktól szerezze be az üzleteiben forgalmazott árucikkeket, amelyek garantálni tudják, hogy a termékek megfelelnek az élelmiszerbiztonsági és -minőségi előírásoknak. Vállalatunkon belül a beszerzési, illetve a minőségbiztosítási osztályok dolgoznak azon, hogy olyan beszállítókat találjanak, amelyek minden szempontból megfelelnek az általunk megkövetelt auditálási rendszereknek, illetve minőségi és mennyiségi elvárásoknak. A beszerzők vakteszten kóstolják meg a termékeket, majd független laborok is bevizsgálják az áru beltartalmát, összetevőit. A beszállítókkal kötött szerződésekben foglalt követelmények betartásának céljából rendszeres belső ellenőrzéseket folytatunk a termékek között, és külső, független laborvizsgálatokat is elvégeztetünk. Azokat a megbízható partnereket keressük és azokkal dolgozunk együtt, akik teljesítik a szerződésben foglalt kötelezettségeiket, határidőre képesek szállítani a szerződött mennyiséget, a vállalt minőségben.
– Hogyan biztosítják a termékkiszállítás gördülékenységét?
– A logisztikán belül külön részleg foglalkozik nap mint nap azzal, hogy a kiszállításaink megfelelő ütemben érkezzenek meg az áruházainkba. Valamennyi üzletünk egy automatizált szoftveren keresztül rendeli meg a másnapra szükséges árukat. A megrendelést az üzletvezető felügyeli, és szükség esetén – a korábbi tapasztalatok alapján vagy a szezonalitásnak megfelelően – módosíthatja azt. Az áru-összekészítés számos modern eszközzel, például félautomata árutovábbítóval zajlik, a kamionok megrakodása is gördülékenyen, az áru védelmét szem előtt tartva történik. A kamionok rakterei 3 különböző hőmérsékletű zónával rendelkeznek, így a szárazárut, a hűtött és a fagyasztott termékeket az előírt tárolási hőmérsékletnek megfelelően továbbítjuk. Az összes ALDI-áruház minden reggel friss árut kap a központi raktárból, a nagy forgalmú üzleteinket pedig naponta akár többször is kiszolgáljuk. A magyarországi logisztikánk árut csak a saját üzleteinkbe szállít ki.
– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?
– Az ALDI logisztikai központja egy 255 ezer négyzetméteres telken elhelyezkedő, immár 61 800 négyzetméteres raktárból és a kiszolgáló irodahelyiségekből áll. A raktáron belül 45 ezer négyzetméter a szárazáru, a fent már említett 16 800 négyzetméter pedig a hűtött áru számára biztosít tárolási kapacitást. Ezenfelül 10 ezer négyzetméternyi bérelt száraz felülettel rendelkezünk. Új, 6 milliárd forintos beruházással létrehozott hűtőraktárunk megnyitásakor a fagyasztott területen félautomata, ún. shuttle rendszeres polcokat építettünk be, amelyeket a későbbiekben egy teljesen automatizált rendszerbe tudunk majd integrálni. A 8800 négyzetméter alapterületű új egységben a -23 °C-os mélyhűtő és a 0 °C-os hűtőraktár mellett egy 9 rámpával rendelkező előhűtő is helyet kapott. Az L-alakú új épület egyik oldala 120, másik oldala 140 méter hosszúságú, illetve 40 méter szélességű, a legnagyobb magassága eléri a 16 métert. A bővítéssel együtt 23 rámpán tudjuk fogadni és kiadni az árut. A fagyasztott területen 5500, a hűtött területen 6500 palettányi árut lehet maximálisan tárolni. Rendkívül nagy raktáron tartható cikkelemszámmal dolgozunk: a fagyasztott területen a maximális kapacitásunk 330, míg a 0 °C-os zónában 700 termék. A hűtőházban jelenleg 140 főt foglalkoztatunk, és teljes üzemben akár 80 targonca, illetve komissiózógép is mozoghat egyszerre. A szárazáru területén vegyesen dolgozunk pushback / pallet flow állványrendszerrel, illetve egy félautomata shuttle-rendszerrel.
– A bérezést tekintve állják a versenyt a konkurenciával?
– Vállalatunk egyik legnagyobb értéke az elkötelezett és lojális munkatársaink hatékony munkája. A logisztika területén is szinte minden folyamatot saját személyzettel bonyolítunk le, akiknek versenyképes bért fizetünk, és akik a karrierjüket pontosan tervezhetik velünk: már a belépésük első napján tudják, hogy mikor emelkedik a fizetésük. A kezdőbér heti 40 órás munkarendben bruttó 362 200 forint, míg az elérhető legnagyobb kereset bruttó 456 600 forint.
– Mennyire figyelnek az ügyfélkezelésre, a vevőigények felmérésére?
– Az ügyfélszolgálati stratégia rugalmas, kiemelten foglalkozik a vásárlói igények kiszolgálásával. Célunk, hogy közvetlen kapcsolatba kerüljünk az ügyfeleinkkel és segítséget nyújtsunk nekik termékeink, valamint szolgáltatásaink megismerésében: jelenleg 7 szolgáltatással állunk rendelkezésükre, így például a panaszkezelés mellett a termékátkérés lehetőségét is biztosítjuk. Ügyfélszolgálati folyamataink folyamatos felülvizsgálatával, kollégáink továbbképzésével és a társosztályok összehangolt együttműködésével felkészülten tudunk reagálni a mindennapi helyzetekre. Partnerünkkel, a ROKSH-sal közösen folyamatosan az online vásárlási szolgáltatás fejlesztésén dolgozunk. Az ALDI online bevásárlás 2020-as indulása óta a vásárlók száma és az online csatornán keresztül bonyolított forgalom folyamatosan növekszik. Jelenleg Budapest és az agglomeráció 37 települése mellett immár Székesfehérváron, Pécsett, Szegeden, Balatonfüreden, Siófokon, Debrecenben, Nyíregyházán, Szombathelyen és Győrben is elérhető több mint 3000 termék az ALDI-ból házhoz szállítással.
– Milyen fejlesztéseket terveznek a logisztika területén a közeljövőben?
– Vállalatunkat a folyamatos innovációk jellemzik: a magyarországi élelmiszer-áruházláncok közül elsőként állítottunk üzembe elektromos kamiont, amely az üzleteink napi áruellátását biztosítja majd. Az e-kamion egy töltéssel 200 kilométert tud megtenni, és mindössze 2 óra alatt 100 százalékra tölthető az akkumulátora. Az elektromos hajtás egyetlen nyerges vontatónál havonta mintegy 3600 liter üzemanyag-megtakarítást jelent a dízelüzemű változathoz képest, egyúttal havi 13,7 tonnával kevesebb a jármű lokális szén-dioxid-kibocsátása. Hamarosan újabb e-teherautó csatlakozik a flottánkhoz, a szárazraktárunk kapacitását pedig tovább szeretnénk bővíteni, melynek lehetőségét és módját nemzetközi példákat figyelembe véve vizsgáljuk.