Szükséges-e speciális képzés az akkulogisztikában?

Szükséges-e speciális képzés az akkulogisztikában?

Az Európai Unióban több mint 40 akkumulátorgyár épül, és ez beszállítóként vonzza magával az akkumulátorcellák, katódok, szeparátor-, alumínium- és rézfóliák, elektromos járműalkatrészek gyártóit is. Közelebb fókuszálva a világ 10 legnagyobb akkugyártójából 5 már Magyarországon termel, és bár jelenleg a vártnál alacsonyabb a kereslet e termékek iránt, számottevő szállítási és raktározási, vele együtt pedig képzési igény rajzolódik ki, beleértve a hulladékkezelést is. A témában Kozma Péter, az Ekol Logistics Kft. közúti operációs igazgatója tartott előadást az AkkuLog konferencián.

Az elmúlt időszakban csökkent az elektromos autók iránti kereslet, illetve egyéb alternatív hajtású megoldások is megjelentek, ezért várhatóan a jövőben a nem tisztán elektromos meghajtás iránti kereslet fog erősödni. Ezek a beruházások magukkal hozzák a fuvarfeladatok számának megnövekedését is: úgy az EU-n belüli szállításokat és importforgalmakat, mint a késztermék terítését az európai autógyárakba. Az exportvolument jelenleg jellemzően közúton mozgatják, viszont akkora kereslet van rá, hogy ezt a megfelelő engedélyekkel rendelkező közúti kapacitás nem fogja tudni lefedni, úgyhogy mindenképpen számítani lehet a közúti és a vasúti együttműködés erősödésére.

A raktárlogisztika terén hosszabb távú tárolásra jellemzően VMI (Vendor Managed Inventory) jellegű megkeresések érkeznek az Ekolhoz. Akkus alkatrészek, alapanyagok, félkész vagy késztermékek rövid idejű tárolása akkor jellemző, amikor az akkumulátorgyárak kapacitásai átmenetileg szűkösek, ilyenkor a tárolási igény számottevő, de csak rövid ideig. Erre természetesen nehéz berendezkedni, különösen úgy, hogy a gyártási selejt és hulladék szállítása szintén fuvarfeladatot generál.

Az üzemek indulásakor vagy a jelentősebb technológiai váltások alkalmával jelentkező, kiemelten magas, akár 50 százalékot is elérő hulladék kezelése, az ADR-szabályozásoknak megfelelő bárcázás, dokumentálás, az alap- és segédanyagok MSDS (Material Safety Data Sheet) dokumentumainak rendelkezésre állása megköveteli a magas szinten képzett stábot. A késztermék akkumulátor szállítása felkészültséget és képzést igényel, erre egy ideje egyéb, hasonló jellegű termékek miatt már berendezkedett a fuvarozótársadalom.

A hulladékkal kapcsolatban azonban számos kihívás érhet minket, mivel erre kevés a valós tapasztalat, és folyamatosan szigorodnak a szabályok is. Az alapszabályzó az Európai Unió 2023/1542-es rendelete az elemekről, akkumulátorokról és ezek hulladékairól. „Megjelent az akkumulátor-útlevél, aminek a bevezetése a magyar és a török vállalataink között szoros együttműködést követelt meg, de sikeres pilot projekten vagyunk túl” – illusztrálta a helyzetet saját példával Kozma Péter.

Hulladékviszonylatban az európai feldolgozó- és újrahasznosító ipar óriási lépéshátrányban van, a fuvarozás nehézségei miatt gyakran csak gyűlik a hulladék. A számossága mellett a volumene is jelentős ezeknek az igényeknek, itt akár több száz vagy ezer tonnás mennyiségekről beszélhetünk. A vezérelv szerint a származó helyre kell visszaszállítani a hulladékot, azonban a Bázeli Egyezményen felül olyan szabályozásoknak kell megfelelni, amelyek alapján minden egyes útvonalat, kikötési pontot vagy tervezett logisztikai csomópontot előzetesen jóvá kell hagyatni minden érintett országgal. Emiatt erre nagyon kevesen vállalkoznak, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az ADR-anyag veszélyes hulladékká válik, a vonatkozó EWC-kódnak megfelelő tárolási és szállítási követelményrendszerrel.

Mindezek azt vetítik előre, hogy ezen a területen és a vonatkozó képzési struktúrában komoly potenciál van, a piaci szereplők azonban még nem tudtak erre teljeskörűen felkészülni. Itt, ezen a ponton lenne óriási szerepe és jelentősége az információ kinyerésének, összegyűjtésének és hasznosításának, ami egyébként a logisztikai cégek sajátossága. Nem hagyatkozhatunk a szájhagyomány útján terjedő információ-áramlásra! A cél a lehető legteljesebb adat- és információs bázisok kiépítése a beruházásokkal kapcsolatos döntések elősegítésére, képességgel a gyors reagálásra, mielőtt az információ értéke és hasznossága érvényét veszti.

„Megalapozott, kellően előkészített információ nélkül nem érdemes belevágni egy ilyen tevékenységbe, ezért kiemelten fontos, hogy fokozatosan, minden szükséges elem ismeretével felvértezve bővítsük a kapacitásainkat” – fogalmazott a szakember. Mind a szakmai tervezés, mind a veszélyhelyzetek kezelése speciális ismereteket igényel, akár a sérült – ezért potenciálisan tűzveszélyes – akkumulátor vagy akkumulátorhulladék tárolása során, akár a már bekövetkezett tüzek kárcsökkentésekor.

Ezeket az igényeket felmérve kellően képzett és speciális ismeretekkel rendelkező szakembergárda megléte mellett érdemes nyitni az akkupiacra, mert a területen jellemző ritka képességkombináció mellett magasabb profitráta érhető el.