Minőség és megbízhatóság a hőmérséklet-érzékeny áruk kezelésében – interjú Kerepesi Veronikával, az Airmax Cargo minőségirányítási vezetőjével

Minőség és megbízhatóság a hőmérséklet-érzékeny áruk kezelésében – interjú Kerepesi Veronikával, az Airmax Cargo minőségirányítási vezetőjével

Az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. több mint 28 éves logisztikai tapasztalattal rendelkező, dinamikusan fejlődő, magyar tulajdonú cég. Piacvezető szerepet tölt be a különleges bánásmódot és speciális szakértelmet igénylő áruk légi, tengeri, közúti és vasúti szállítmányozásában. Emellett komplex és magas szintű raktározási szolgáltatásokat biztosít ügyfelei számára, amelyek lehetővé teszik a gyógyszerek és egyéb hőmérséklet-érzékeny áruk biztonságos, hatékony és megbízható kezelését és szállítását. Minősített gyógyszerraktára megfelel mind a hazai, mind a nemzetközi szabványoknak és követelményeknek. Rendszeres és mindenre kiterjedő ellenőrzések és auditok során bizonyították, hogy rendszereik megfelelnek a legmagasabb szakmai elvárásoknak, és képesek teljesíteni a gyógyszerszállításban támasztott szigorú előírásokat. A magas szakmai színvonal fenntartásáért számos raktár-logisztikai fejlesztést vezettek be az elmúlt évben.

– Milyen hűtött és nem hűtött megoldásokat kínál az Airmax Cargo?

– A normál, hűtést nem igénylő termékek tárolása és csomagolása mellett a temperálást igénylő áruféleségek, mint például élelmiszer- és gyógyszerszállítmányok tárolására és hőtartó csomagolására is kínálunk megoldásokat. A szállítmány méretétől és hőmérséklet-érzékenységétől függően aktív és passzív hűtési megoldásokat kínálunk megbízóink részére, amelyek a teljes szállítási folyamat során képesek biztosítani az elvárt hőmérsékletet. A temperálást igénylő szállítmányok közül a gyógyszerküldemények igénylik a legnagyobb odafigyelést, hiszen az elvárt hőmérséklet mellett a teljes szállítási láncban biztosítani kell a megfelelő tisztaságot és a kellő gondosságot oktatások révén, beleértve a biztonsági intézkedéseket is. Erre a raktárportfóliónk 2 hőmérséklet-tartományban működtet minősített gyógyszerraktárt (ld. keretben a 60. oldalon. A szerk.)

– Milyen tanúsítással rendelkezik ez a raktár?

– A gyógyszerraktárunk megfelelőségéről számos alkalommal meggyőződött a hazai hatóság (NNGYK), hiszen a szerződött gyógyszer-nagykereskedő partnereinket a mi telephelyünkön ellenőrzik. Emellett különféle szakmai szervezetek szakértői, akik világszerte auditálják a gyógyszerszállításban és -tárolásban érintett cégeket, rendszeresen felülvizsgálják a tevékenységünk megfelelőségét többnapos helyszíni auditok alkalmával. 2022-ben szereztük meg a IATA CEIV Pharma tanúsítványunkat, amely a gyógyszerek légi szállítása mellett azok tárolását, valamint közúti elő- és utófutását szabályozó összetett minőségirányítási követelményrendszer, amely a GDP (Good Distibution Practice) követelményei mellett számos egyéb, temperált áruszállításhoz kapcsolódó követelményt (például IATA TCR, WHO Annex 5) tartalmaz. A tanúsítvány megszerzéséhez minden, gyógyszerszállításban közvetve vagy közvetlenül érintett folyamatunk komoly kockázatértékelésen alapuló fejlesztésen ment át, amelyekről mind partnereink, mind a szakmai szervezetek auditorai elismerően nyilatkoztak. A fejlesztés keretében szigorúbb oktatási folyamatot vezettünk be, ami a saját munkatársaink oktatása mellett kiterjed az alvállalkozóink auditálását követő oktatásra is. Fontosnak tartom a jelenléti oktatási formát, mert tapasztalatom szerint ilyen körülmények között van lehetőség arra, hogy a képzés egyoldalú kommunikáció helyett egy interaktív és hatékony eszköz lehessen a gyógyszerek minőségének biztosítására. Az oktatások mellett a meglévő és új eszközeink minősítését és karbantartását is szigorítottuk. A gyógyszerraktárban alkalmazott minden eszközt és berendezést szigorú felügyelet alatt tartunk. Az eszközök mellett a korábbiaknál sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a munkatársaink és az általuk elvégzett munka ellenőrzésére is. Az osztályok vezetői előre meghatározott terv szerint, dokumentáltan kötelesek ellenőrizni a munkatársainkat. A független hatósági és szakmai szervezetek által végrehajtott auditok mellett természetesen a hazai és külföldi gyógyszergyártó és -szállító partnereink is rendszeresen végeznek auditot telephelyünkön.

– Fejlesztik ezt a raktárat?

– Az elmúlt évben három kiemelkedő fejlesztést hajtottunk végre. 2023 nyarán lecseréltük a gyógyszerraktáraink hőmérséklet-figyelését ellátó teljes rendszerünket egy modern, könnyen kezelhető, minden gyógyszeripari követelményt kielégítő hőmérséklet-felügyeleti rendszerre, amelyhez minden megbízónk részére elérhetőséget biztosítunk. A rendszer könnyedén elérhető a gyakran alkalmazott böngészőkön vagy akár okostelefonon keresztül. A felületen nemcsak az adott pillanatban jellemző környezeti körülmények láthatóak, hanem bármely időszakra vonatkozó adat lekérhető, ezenkívül látható, hogy van-e éppen érvényben valamiféle riasztás a raktár bármely területén. 2023 novemberében bevezettük az új vállalatirányítási rendszerünket (Cargo Wise), amely korszerűsítette a raktári szolgáltatásokat is. Vonalkódolvasó rendszert vezettünk be, amellyel hatékonyabban és pontosabban tudunk komissiózni. Minden adatot (például cikktörzs-adatokat, csomagolási egységeket, rendeléseket, kiszállításra előkészített csomag- és raklapméreteket, tömegeket) rögzítünk a rendszerben, így innen közvetlenül tudunk adatokat szolgáltatni fuvarszervezéshez, továbbá sok hasznos riport (például ABC-elemzés, közeli lejáratú termékek, készletjelentések) a rendelkezésünkre áll, amelyekkel tudjuk segíteni az ügyfeleink munkáját. 2024 februárjában fejeztük be a +2–8°C-os hűtőkapacitásunk nagymértékű bővítését, ugyanis az egyik, korábban 12 m2-es hűtőkamránkat 100 m2-esre bővítettük. Ezt a hűtőkamrát is felszereltük a gyógyszerraktárban alkalmazott hitelesített hőmérséklet-felügyeleti rendszerrel, kalibrált hőmérsékletmérő szenzorokkal, valamint hőmérsékleteloszlás-mérést, energiakimaradás- és ajtónyitás-tesztet is végeztünk a kamrában tárolt termékek minőségének biztosítása érdekében.

– Mi indokolta a fejlesztést?

– A korábban alkalmazott hőmérséklet-felügyeleti rendszer cseréje a technika változásával vált szükségessé. A jelenlegi rendszer sokkal inkább felhasználóbarát, kezelése egyszerűbb, ezáltal mi is gyorsabban tudunk reagálni az egyes eseményekre. Partnereink valós idejű tájékoztatása és az események utókövetése is egyszerűbbé, hatékonyabbá és informatívabbá vált. Az új monitorozó rendszerünkkel hiánytalanul vagyunk képesek teljesíteni a GAMP5 és 21CFRpart11 követelményeit, ezáltal a gyógyszerszállításban kötelezően alkalmazandó elvárásokat. Az új vállalatirányítási rendszerünk bevezetését az egyre növekvő megbízásaink száma és az ebből adódó, munkatársaink létszámában bekövetkező növekedés indokolta, ugyanis az új rendszer alkalmazásával a különböző modalitások és a raktár közötti kommunikáció hatékonyságát és minőségét sikerült nagymértékben fokozni, a folyamatokat sztenderdizálni, ezáltal átláthatóbbá tenni. Az új rendszerrel könnyebb elemzésekhez, riportokhoz, statisztikákhoz hozzájutni, amelyekkel előkészítjük a jövőbeni döntéseket, stratégiákat. Megbízóink körében egyre nagyobb igény jelentkezett a különféle termékek +2–8°C-on történő tárolására. Egyre több olyan megkeresés érkezett hozzánk, amelynek keretében nem gyógyszer vagy gyógyszer-alapanyag hűtött körülmények közötti tárolását kérte a megbízónk. Mivel korábban csak gyógyszerraktár-minősítéssel rendelkező temperált raktárunk volt, és a gyógyszerek nem tárolhatók együtt akármilyen anyaggal, úgy döntöttünk, hogy a kapacitásunkat egy +2–8°C-os hűtőkamrával bővítjük, amely alkalmas lesz szinte bármilyen hűtést igénylő termék befogadására és azok csomagolására anélkül, hogy veszélyeztetnénk a raktárban tárolt gyógyszerek minőségét. Célunk volt egy energiahatékonyabb raktári környezet létrehozása, ezért a fenntarthatóság jegyében alakítottuk ki a zöldebb, temperált új raktárunkat. Mindezt követően az év során a teljes vállalat területén olyan beruházásokat és fejlesztéseket hajtunk végre, amelyek ezt a célt szolgálják.

– Milyen kapacitást jelent a bővítés?

– A bővítési munkálatok befejezésével rendelkezünk egy 385 m2-es, 10 m belmagasságú, csaknem 700 raklaphellyel rendelkező, +15–25°C-os, valamint egy 65 m2-es +2–8°C-os gyógyszerraktárral, továbbá egy 100 m2-es +2–8°C-os hűtőkamrával. Ezáltal a raktárportfóliónk alkalmassá vált gyógyszereken kívül egyéb hűtést igénylő vagy hőmérsékletérzékeny termékek (például chipek, élelmiszerek, vegyi anyagok) tárolására úgy, hogy a gyógyszereket mindentől elhatároltan tudjuk kezelni. Természetesen a tárolt anyagtól függetlenül minden esetben hitelesített felügyeleti rendszerrel figyeljük a raktár környezeti körülményeit.

– Milyen módon és eszközökkel ellenőrzik a hőmérsékletet?

– A temperált raktáraink mindegyikében párhuzamos, helyettesítő hőmérséklet-felügyeleti rendszert működtetünk, így a hitelesített monitoringrendszer esetleges átmeneti kiesése esetén is rendelkezünk kalibrált hőmérsékletmérő eszközök által rögzített hőmérsékletadatokkal. A műszeres felügyelet mellett a szakképzett munkatársaink minden nap dokumentált ellenőrzést végeznek szemrevételezés alapján. Az ellenőrzés a hőmérséklet mellett kiterjed a raktári berendezés és infrastruktúra megfelelőségére és tisztaságára is. A passzív csomagolóanyagok hőtartását biztosító jégzselék előtemperálásához használt hűtő- és fagyasztóegységeket szintén kalibrált hőmérsékletmérő szenzorral szereltük fel, valamint elvégeztük azok hőeloszlás-mérését. A szállítás közbeni hőmérséklet ellenőrzésére is rendelkezünk megoldással: csak olyan közúti alvállalkozóval dolgozunk, akinek gépjárművei kalibrált hőmérővel vannak felszerelve, és képesek a raktér út közbeni hőmérsékletét monitorozni és a szállítás végén hőmérsékleti jegyzőkönyv formájában rendelkezésre bocsátani. Emellett a megbízó kérésére a szállítmányban is el tudunk helyezni adatrögzítőt, amellyel a teljes szállítást jellemző hőmérsékletdiagram megrajzolható.

– Milyen kiegészítő szolgáltatásokat kínálnak?

– Több évtizedes tapasztalattal rendelkezünk a hőmérséklet-érzékeny anyagok bármely modalitáson történő szállításában. Világszerte gyógyszerszállításra szakosodott és arra vonatkozóan minősített szállítmányozó partnerekkel állunk kapcsolatban, akik szintén a GDP követelményei szerint kezelik a gyógyszerszállítmányokat. Munkatársaink sokéves tapasztalattal rendelkeznek a hűtést igénylő termékek szállítási és csomagolási lehetőségeivel kapcsolatban, a fagyasztást igénylő termékektől egészen a +15–25°C-os szállításig. A termék hőmérséklet-érzékenységétől és a szállítmány méretétől függően számos megoldási javaslattal állunk a megbízóink rendelkezésére, legyen szó 1–2 üveget tartalmazó doboz -20°C-on történő szállításról, vagy akár 150 raklap +2–8°C történő szállításáról. Számos minősített hőtartó csomagolási megoldást biztosítunk szállításhoz: aktív és passzív csomagolásokat, például Envirotainer, Opticooler és CSafe konténereket; SOFTBOX, JUMBO, va-Q-pal thermodobozokat; illetve 14 rétegű TEMAX fóliát. Amellett, hogy mi temperáljuk elő és állítjuk össze a passzív csomagolásokat, raktárunk 2023 óta a CSafe aktív konténerek magyarországi elosztóközpontjaként működik, és mi végezzük a beérkező aktív konténerek állapotfelmérését, tisztítását és következő útjukra való felkészítését. Természetesen minden ehhez kapcsolódó folyamatunk SOP-val szabályozott és ellenőrzött. Hiszünk abban, hogy tevékenységünkkel és a folyamatos fejlesztéseinkkel nagymértékben hozzá tudunk járulni partnereink üzleti sikereihez.

 

NÉVJEGY

Kerepesi Veronika 2016-ban élelmiszermérnökként végzett a Budapesti Corvinus Egyetemen, ahol MSc-szinten folytatva élelmiszer-biztonsági és minőségi mérnök diplomát szerzett 2018-ban, 2021-ben pedig egy minőségügyi szakmérnöki oklevelet a Budapesti Műszaki és Közgazdasági Egyetemen. Pályáját a szakmai gyakorlati helyén, egy kémiai vizsgálati laboratórium minőségirányítási részlegén kezdte, ahol a gyakorlatban is megtanulta az alapokat, majd 4 év elteltével, 2022 januárjában az Airmax Cargóhoz igazolt egy újonnan alakult munkakörbe, minőségirányítási vezetőnek.

 

AZ AIRAMX CARGO RAKTÁRMÉRETE

  • 2400 m2 szabadpadlós raktár
  • 1900 m2 állványos raktár
  • 450 m2 gyógyszerraktár

(385 m2 +15–25°C-os és 65 m2 +2–8°C-os)

  • 100 m2 +2–8°C-os hűtőkamra

 

A HŐMÉRSÉKLET-ELLENŐRZÖTT ÁRUK KEZELÉSÉHEZ KAPCSOLÓDÓ SZOLGÁLTATÁSOK

  • Hosszú távú raktározás
  • Cross docking, adminisztráció, vámkezelés
  • Komissiózás, gyűjtődobozolás, raklapépítés
  • Csomagolás, átcsomagolás (speciális csomagolások is)
  • Magasan képzett, gyógyszer-logisztikai szabályok ismeretével rendelkező kollégák foglalkoztatása
  • Ügyfélre szabott HVAC-dokumentáció elkészítése (NNGYK audithoz kötelező),

AIRMAX-közreműködés audit és SOP-írás során

  • Teljes körű adminisztráció, készletvezetés