Amikor a lehetetlen is lehetségessé válik – interjú Bognár-Királyfi Nórával, az Airmax Cargo légiexport-osztályának helyettes vezetőjével

Amikor a lehetetlen is lehetségessé válik – interjú Bognár-Királyfi Nórával, az Airmax Cargo légiexport-osztályának helyettes vezetőjével

Az Airmax Cargo magyar tulajdonban lévő vállalat, meghatározó szereplő a légi szállítmányozás területén. A kiváló szakértőkből álló légiexport-osztályukon belül működik egy speciális szolgáltatásokat bonyolító, 4 főből álló csoport, amely a veszélyes árukra, gyógyszerszállítmányokra és értékküldeményekre koncentrál. Folyamatos képzésekkel, tréningekkel és szigorú vizsgáikkal biztosítják, hogy a sokéves tapasztalattal rendelkező csoport minden körülmények között a legmagasabb színvonalon teljesítsen. Rugalmasságuk és akaratuk, hogy minden részletre odafigyeljenek, az a plusz, amely által az ügyfeleik nem csupán szolgáltatást kapnak – hanem megközelítik a tökéletességet.

Bognár-Királyfi Nóra, a légiexport-osztály lendületes helyettes vezetője nem csupán irányít, hanem maga is tanít és inspirál, miközben a veszélyesáru- és gyógyszerszállítással foglalkozó csapatot is zseniális hozzáértéssel koordinálja. Az ő vezetésével nem ismernek akadályt, és minden egyes küldetésükkel újra és újra bizonyítják: az Airmax Cargóval a lehetetlen is lehetségessé válik! Nóra, aki 2001-ben Győrben, a Széchenyi István Főiskolán szerezte meg közlekedésmérnöki diplomáját a nemzetközi szállítmányozás területén, és a diplomamunkáját is az Airmax Cargóból írta, negyedikként csatlakozott a vállalkozáshoz. Nóra aztán nem csupán részese, hanem meghatározó alakja is lett az Airmax Cargo történetének. Az ő személyes utazása a vállalatnál egybeolvad a cég fejlődésével, hiszen tanúja és aktív résztvevője volt annak, ahogyan a veszélyesáru-szállítási tevékenység a társaságnál nem egyszerűen változott, hanem evolúciós ugrásokon ment keresztül.

– Milyen mérföldkövek jelölték ezt az utat?

– 1996-ban, amikor az Airmax Cargo létrejött, a légi fuvarozás világában más szabályok uralkodtak. A légitársaságokkal való együttműködéshez nem volt szükség ügynöki státuszra, azonban a IATA-tagság (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) elnyeréséhez már kulcsfontosságú volt, hogy minden cég alkalmazottai között legalább két kolléga is rendelkezzen veszélyesáru-szállítási képzettséggel. Ebben az úttörő időszakban, amikor csupán három lelkes szakember alkotta a vállalatot, ketten azonnal nekiláttak ennek a kritériumnak való megfelelésnek. Ma, amikor a vállalat büszkén számlál 130–140 fős szakértői gárdát, már 9 kolléga birtokolja ezt a nélkülözhetetlen képesítést. A nagy szállítmányozó óriások többnyire a könnyebb utat választották, a szabványos, problémamentes áruk világát részesítették előnyben. Azonban az Airmax Cargo teljesen más: mi bátran szembenéztünk a kihívásokkal, amelyeket a speciális kezelést igénylő szállítmányok jelentettek. Akár túlméretesek, akár nehezek, vagy éppen a sztenderdektől eltérőek voltak, mi nem riadtunk vissza, mert tudtuk, hogy minden egyes sikeresen teljesített küldetéssel erősebbé válunk, és ezek a feladatok tudásban is gazdagabbá tesznek bennünket. Be is igazolódott, hogy helyesen döntöttünk, amikor ezt az utat választottuk. Az Airmax Cargo vállalatfilozófiája mindig is az volt, hogy a lehetetlent is lehetségessé tesszük. Megfelelő szaktudással, odaadással és elszántsággal nem ismertünk akadályt, legyen szó veszélyes áruról, életmentő gyógyszerekről vagy felbecsülhetetlen értékű tárgyakról. Ezzel a hozzáállással nem csupán piaci rést találtunk, hanem egy teljesen új szintre emeltük az Airmax Cargo-szállítmányozás fogalmát. Emlékezetes pillanat volt, amikor a 2000-es évek elején egy 40 tonnás permetszer-szállítmányt kellett charterjárattal továbbítanunk. Ez a feladat nem csupán hónapokon át tartó alapos és részletes tervezést és szervezést igényelt, hanem teljes megfelelést (compliance). Minden mozzanatunkkal az előírások betűjének kellett, hogy megfeleljünk. A sikeres küldetés nem csupán megerősítette a pozíciónkat, hanem értékes tapasztalatokkal is gazdagított bennünket a veszélyesáru-szállítás terén. A későbbi különleges megbízásaink között szerepeltek Ferrari modellek, Hyundai tesztautók és magánszemélyek járművei is, amelyek motorjaik és kenőanyagaik miatt minősültek veszélyes árunak. Az Airmax Cargo az a vállalkozás, ahol a „nem” szó nem létezik, és a csapat folyamatosan újraírja a lehetetlen fogalmát.

– Milyen küldeményekkel foglalkoznak ma a légiexport-osztályon, amelyek ebbe az árukategóriába sorolhatók?

– A légiexport-osztályunk most is egy sor különleges küldeménnyel foglalkozik, és ezek jelentős része a veszélyes áruk kategóriájába esik, speciális kezelést igényel. Tavaly például összesen 425 tonna veszélyes árut bocsátottunk útjára, bizonyítva, hogy vállalatunk kulcsszereplője ennek a speciális szegmensnek. A veszélyes áruk kategóriája rendkívül széles: ide tartozik minden, ami potenciálisan veszélyeztetheti a repülést vagy az utasok biztonságát, legyen szó akár enyhébb, akár súlyosabb kockázatokról. A veszélyesség mértéke határozza meg, hogy az adott árut hogyan kell kezelni, csomagolni, címkézni és jelölni az adott légitársaság felé. Különös figyelmet igényelnek az úgynevezett rejtett veszélyes áruk. Ilyen például a lítium és az ezzel működő akkumulátorok, amelyek már csekély mennyiségben is kritikusak lehetnek a légi szállítás során, miközben számos hétköznapi eszközünk – például mobiltelefonok vagy számítástechnikai eszközök – elengedhetetlen alkotóelemei. Hasonlóan kockázatosak lehetnek bizonyos romlandó áruk, amelyekhez egyre gyakrabban használnak adatgyűjtő dataloggereket a szállítmány útvonalának és hőmérsékletének nyomon követésére; ezek többsége lítiumionos akkumulátorral működik. Még olyan ártalmatlannak tűnő termékek is veszélyesnek minősülhetnek bizonyos körülmények között, mint például környezetszennyező anyagok, alkohol vagy akár a parfümök. Ezek szállítása során szigorú szabályokat kell betartani a biztonság garantálása érdekében. Az Airmax Cargo szakértői csapata tehát egy olyan világban mozog nap mint nap, ahol a precizitás, a részletek iránti alapos figyelem és a szigorú szabályok ismerete elengedhetetlen. Ebben a környezetben a „veszélyes” nem csupán egy jelző, hanem egy komplexitás, amelynek minden aspektusát tökéletesen kell kezelnünk.

– Milyen feladataik vannak a speciális áruk kezelését illetően?

– Elsődleges feladatunk klasszikus szállítmányozóként, hogy a fuvar megszervezése után, az árufeladás során alaposan ellenőrizzük a küldeményeket. Mi vagyunk az első ellenőrzőpont a légitársaság földi kiszolgáló partnere előtt. Cégünk minden veszélyesáru-szakértője a legmagasabb, VI-os kategóriájú vizsgával rendelkezik, ami feljogosít bennünket arra, hogy akár veszélyesáru-nyilatkozatot is kitölthessünk. A tanfolyamok során elsajátítottuk a nyilatkozatok szakszerű kiállítását, de fontos megjegyezni, hogy a hozzánk érkező csomagok tartalmába nem nyúlhatunk bele, kivéve, ha az ügyfél erre kifejezetten felhatalmaz bennünket, vagy ha ez valamilyen rendkívüli oknál fogva szükséges. A dokumentum aláírásával egyidejűleg az aláíró felelősséget vállal az áruért. Ezt a dokumentumot vagy maga az ügyfél állítja ki, vagy olyan szakértő cégekkel működünk együtt, akik átvállalják a csomagolás felelősségét. Ebben a folyamatban nagy segítségünkre vannak a HVESZ szakértői is, akik tanácsadói tevékenységükkel támogatnak bennünket, és az alap-, illetve megújító vizsgákat is ők szervezik. A napi munkánk során gyakran találkozunk hiányosságokkal és hibákkal, ezért minden esetben tájékoztatjuk és segítjük az ügyfeleinket, hogy a szállítmányok megfelelő módon kerüljenek feladásra. Óriási felelősség hárul ránk, hiszen az előzetes ellenőrzésekkel jelentős költségeket tudunk megtakarítani az ügyfeleink számára. Amennyiben a termék hibásan van csomagolva vagy jelölve, az extraköltségeket jelenthet (elszállítás, javítás, ismételt veszélyesáru-ellenőrzés), hiszen a légitársaságok csak a szabályoknak megfelelően csomagolt és jelölt árut veszik át fuvarozásra. Az a gyakorlati tudás és az évek során felhalmozott tapasztalat, amellyel kezeljük ezeket a speciális szállítmányokat, óriási értéket képvisel mind számunkra, mind ügyfeleink számára. Ezzel a hozzáadott értékkel válik az Airmax Cargo a speciális kezelést igénylő áruk piacán is versenyképessé, biztosítva a magas minőségi színvonalat és a biztonságos szállítási megoldásokat.

– Milyen példát említene erre a közreműködésre?

– Az egyik legemlékezetesebb közreműködésünk egy olyan esethez kötődik, amikor az ügyfelünk egy rendkívül speciális, több lítiumos akkumulátorral működő robotot kívánt velünk szállítani egy nemzetközi kiállításra. Az ügyfél alapos utánajárás után megfelelően becsomagolta és felcímkézte a küldeményt, de amikor az megérkezett a raktárunkba, és elvégeztük a szükséges „vizuális” ellenőrzést, kiderült, hogy mégis hiányzik a legfontosabb: a veszélyesáru-nyilatkozat. Azonnal lépnünk kellett. Az idő ebben az esetben különösen értékes erőforrás volt, hiszen a küldemény kiállításra ment, határidőre kellett kiszállítani, így gyors, hatékony intézkedéseket kellett hoznunk. Ez a fajta megoldáskeresés teszi igazán izgalmassá és változatossá a mindennapi munkánkat. Soha sincs két egyforma napunk, mindig új és izgalmas kihívásokkal találkozunk, legyen szó egy különleges szállítmányról vagy egy váratlan helyzetről, amit gyorsan és szakszerűen kell kezelnünk. Ezek a helyzetek nem csupán próbára teszik a szakértelmünket és az alkalmazkodóképességünket, hanem lehetőséget is biztosítanak számunkra, hogy tovább mélyítsük a tudásunkat és a tapasztalatainkat, miközben értékes szolgáltatást nyújtunk ügyfeleink számára.

 

CÉGNÉVJEGY

Az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. 27 éves logisztikai tapasztalattal rendelkező, dinamikusan fejlődő, magyar tulajdonosokból álló vállalat, amely évek óta egyetlen magyar tulajdonú cégként szerepel a IATA magyarországi TOP 10 vállalata között. A magyar alapítók a mai napig aktívan részt vesznek a cég vezetésében, élükön a többségi tulajdonossal, Turu Gábor vezérigazgatóval. A mintegy 140 dolgozót foglalkoztató társaság piacvezető a különleges bánásmódot, speciális szakértelmet és precizitást igénylő áruk légi, tengeri, vasúti és közúti szállítmányozásában. A vállalkozás vezetőinek filozófiája szerint az ügyfél minőségi kiszolgálása a legfontosabb. Ehhez szakmailag magasan képzett, tapasztalt kollégákat alkalmaznak, és minőséget garantáló tanúsítványokkal rendelkeznek. A cég a ritka, nehezen megoldható szállítási feladatok specialistája.