Szállítmányozás 2024 konferencia

A megkerülhetetlenek – beszélgetés Csókási Istvánnal, az Airmax Cargo Vám Osztályának vezetőjével

A megkerülhetetlenek – beszélgetés Csókási Istvánnal, az Airmax Cargo Vám Osztályának vezetőjével

Az Airmax Cargo színes szállítmányozói és logisztikai portfóliójának erős pillére a vámtevékenység, amellyel immár nemcsak a saját szállításaikat szolgálják ki, hanem saját jogon is szereznek ügyfeleket. Versenyelőnyük a szakmai tudásra épülő, széles vámszolgáltatási paletta, rajta hozzáadott értéket jelentő vámügyi műveletek, például az ideiglenes jellegű (kiállításokra, versenyekre érkező) áruk mozgásához kapcsolódó vámkezelések elvégzésével.

– Hogyan fejlődött a vámszolgáltatás és a mögötte lévő csapat az elmúlt 10 évben?

– Az Airmax Cargóhoz való csatlakozásom idején, 2013-ban a cég akkori méretéhez igazodóan 3 fő intézte a harmadik országos szállításokhoz kapcsolódó vámügyeket. Az ezt követő évek dinamikus fejlődése és a szállítási folyamatok zökkenőmentes működésének biztosítása törvényszerűen bővíteni késztette a vámrészleg létszámát, így kis lépésekben, de szinte évről évre növekedtünk. Jelenleg 9 fős szakembergárdával segítjük a társ-osztályok napi operatív munkáját, a vám szakterület minden modalitásban jelen van, bátran kijelenthetem, hogy megkerülhetetlen. A szállításokhoz rendelt szolgáltatások köre is folyamatosan fejlődött, az ehhez kapcsolódó vámkezelési technikák átalakultak, mind a felmerülő ügyféligények, mind a változó jogszabályi környezetnek való megfelelés jegyében.

– Vám terén mennyire szorulnak támogatásra manapság az ügyfelek?

– A vámjog egy olyan speciális jogi terület, ami rengeteg szálon kötődik a külkereskedelmi ügyleteket bonyolító vállalkozásokhoz. A nagyvilágban végbemenő globális hatású események (például vámháborúk, világjárvány, orosz–ukrán háború) természetes módon generálnak változásokat a jogszabályi környezetben is, ezeknek a lekövetése már nemcsak a napi munkánkhoz elengedhetetlen, hanem a partnereink részéről is az elvárt szolgáltatások körét bővíti. Míg évekkel ezelőtt elegendő volt a szállításokhoz szorosan kapcsolódó vámügyek minél gyorsabb és hatékonyabb megoldása, jelenleg már egy kiterjesztett, a komplex szállítási láncokat is figyelembe vevő szemlélet kialakítását kellett előtérbe helyeznünk, biztosítva a folyamatos, kétoldalú kommunikációt partnereinkkel. A munkánkhoz elengedhetetlen a hazai és az EU-s jogszabályok naprakész ismerete, a változások követése, amikből természetesen az ügyfeleink is profitálnak, hiszen minden törvényi változást érvényesítünk a napi folyamatokban, ezzel biztosítva a jogszabályoknak való mindenkori megfelelést.

– Melyek a legemlékezetesebb mérföldkövek és esetek?

– A cég növekedésével megjelenő új szállítmányozási és logisztikai szolgáltatások és az esetleges réspiacok felderítése és kihasználása, majd ezek vámoldalról történő megközelítése mindig is kihívást jelentettek. A kezdeti időkben kizárólagosan jelen lévő légi szállítmányozás, amelynek jellemzően egy területi érintettsége volt (a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér), fokozatosan bővült tengeri szállítmányozással, amely már bevonta a működési területünkbe a konténerterminálokat is, így ezen modalitás cégen belüli fejlődése, az FCL-, LCL- és saját gyűjtőrakományos szállítások megjelenése és ezek vámoldalról történő kezelése mindenképpen mérföldkőnek tekinthető. A közúti osztály életre hívása még tovább bővítette a vámosztály „látókörét”, itt a Brexit hatásainak ellensúlyozása és különféle vámoldali adminisztrációk megjelenése, ezek bevezetése volt emlékezetes. A növekedés magával hozta a raktárlogisztika bővítését is mind területi vonatkozásban, mind a szolgáltatásaink szintjén, ezek lekövetése a vámfolyamatokban és a kapcsolódó engedélyekben is változásokat igényeltek.

– Minden szállítás mellé kért kiegészítő szolgáltatás a vámkezelés, vagy van olyan ügyfél, aki csak ezt a szervizt veszi igénybe?

– Az általunk szervezett szállítások döntő többségében a vámkezelési szolgáltatás is a cégen belül marad, igen kis hányad az, amit ügyfeleink saját bróker igénybevételével oldanak meg. Amennyiben nem nálunk landol a vámkezelés, természetesen akkor is szívesen működünk közre a vámkezelés kiegészítő folyamatainak a támogatásában, mint például áruvizsgálaton való részvétel, engedélyek vámhatósági kezelése vagy akár a kapcsolattartás támogatása az illetékes hatóságokkal. Ugyanakkor az utóbbi években sikerült olyan partnerekkel is tartós és jól működő kapcsolatot teremteni, akik csak a vámkezelési szolgáltatás miatt kerestek meg minket. A kifejezetten vámkezelési szolgáltatást kérő ügyfeleink részére egyedi megoldásokat, személyre szabott folyamatokat tudtunk kialakítani, ahol minden esetben a szállítási folyamatokat áttekintő, előkészítő megbeszélések során egyeztetjük a felmerült igényeket és a megoldási lehetőségeket. Egyes esetekben érdekes és a cég részére pozitív hozadéka is keletkezett ezeknek a megkereséseknek: az eredményes vámkezelés idővel szállítmányozási megbízásokat is indikált.

– Mi mindenre terjed ki a vámtevékenységük?

– A klasszikus alapeseti vámkezelési tevékenységek képezik a munkánk alapját, mind import-, mind exportirányban, de emellett nem zárkózunk el a több hozzáadott értéket képviselő vámügyi műveletek elvégzésétől sem. Ez lehet a normál munkaidőtől eltérő időben jelentkező vámkezelési igények kezelése, kifejezetten versenyelőnyként az ideiglenes jellegű árumozgásokhoz kapcsolódó vámkezelések elvégzése, elszámolások benyújtása, adómentes termékimport (ún. 42-es eljárás), diplomáciai küldemények kezelése stb. Partnereink kezét a szállítmányozási feladat elvégzését követően sem engedjük el, így nemcsak a vámkezeléskor, hanem akkor is számíthatnak ránk, ha egy-egy szállításhoz kapcsolódóan, a vámkezelést érintően valamilyen utólagos változást kell adminisztrálni (utólagos módosítás), vagy esetleg évek múlva egy NAV-ellenőrzéssel kell, hogy szembenézzenek – ezekben az esetekben is bizalommal fordulhatnak hozzánk.

 – Mit jelent a 0–24 órás vámszolgáltatás?

– A vámkezelési szolgáltatásunkat a jelen kor kihívásaira reagálva, az ügyfeleink és az időérzékeny árukkal foglalkozó (Time Critical) csapatunk igényeihez igazítva végezzük: akár a nap 24 órájában, a hét minden napján, tehát szükség esetén hétvégén is. Jellemzően ide tartoznak a repülőgépszervizekhez kapcsolódó szállítások, a repülőgép-alkatrészek földi kiszolgálása (Aircraft on Ground, AOG). Engedélyezett feladói, illetve címzetti jogosultságunkkal a vámhatóság aktív közreműködése nélkül tudunk közúton árukat fogadni, illetve indítani. Engedélyeink a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi termináljára is ki vannak terjesztve, így a time critical műveletek során előforduló futáros árukézbesítés (hand carry szállítások) vámkezelését is rutinszerűen tudjuk elvégezni.

– Milyen egyedi megoldásokat nyújtanak az ügyfeleknek?

– Az Airmax Cargóra jellemző, különleges kezelést igénylő áruk szállításához szorosan kapcsolódik a vámkezelési igény is, így elmondható, hogy minden ilyen szállítás vámkezelését saját kézben tartva az adott áru speciális kezelésének megfelelő vámkezelést tudjuk biztosítani. Ilyen különleges bánásmódot igényel például az élő állatok, élelmiszerek, gyógyszerek, értékküldemények szállítása, amelyekhez vámoldalról is különféle szabályzások alkalmazása és nem csak kifejezetten a vámjogszabályok, hanem például a veszélyeztetett fajok kereskedelméről szóló egyezmény, állat-egészségügyi jogszabályok, haditechnikai termékek (lőszerek, robbanóanyagok), kábítószerek és pszichotrop anyagok szállítási szabályainak ismerete is szükséges.

 – Hogyan látja az automatizáció és a digitalizáció szerepét a vámeljárásokban?

– A digitális technológiákra való áttérés már régóta kíséri a vámügyi műveleteket. A kezdeti, szinte minden területen meglévő papíralapú eljárásokat fokozatosan váltotta le az digitális lehetőségek megjelenése: míg évekkel ezelőtt az elektronikus adathordozókon történő árunyilatkozat adás lehetősége jelentett újdonságot a szakmában, addig ma a vámadatokat teljesen informatikai rendszerek dolgozzák fel, dedikált szoftverekkel, specifikus kommunikációs csatornák alkalmazásával. Belátható, hogy a nagy mennyiségű vámkezelések elektronikus feldolgozása – például a kiscsomag-logisztikában – csak automatizáltan, elektronikus rendszerek egymás közötti kommunikációjával, a lehető legkevesebb, csak szükségszerű emberi beavatkozással végezhető el. E megoldás bevezetését cégen belül éppen formáljuk az új vállalatirányítási rendszer részeként, jelenleg a folyamatok végső kialakítása, testre szabása és a tesztelés zajlik.

– Külső hatásként az Uniós Vámkódex is előírja a folyamatos informatikai fejlesztéseket.

– Az erről szóló munkaprogramban a korszerűsítés újabb állomása a tagállami import vámrendszer, idehaza a jelenleg kiscsomagos vámkezelésekhez használt e-Vám szoftver továbbfejlesztésével létrejövő Nemzeti Import Korszerűsítés (NIK) rendszer bevezetése. A korszerűsítés célja az Uniós Vámkódexből eredő, valamennyi behozatali területhez kapcsolódó eljárási és adatkövetelmény végrehajtása 2023. szeptember 18-ai tervezett dátummal (lapzártánk idején. A szerk.). A változás egyik lényeges momentuma az adatok eddiginél sokrétűbb megadása, tekintettel az ellátásilánc-folyamatokra is. Ezt a lépést természetesen követi majd a kiviteli eljárások korszerűsítése előre láthatóan 2024 szeptemberében, majd az árutovábbítási rendszeré szintén jövőre, a tranzitforgalomé 2025-ben, végül ezek az adatszolgáltatások 10–15 éves távlatban kerülhetnek egységes platformra.

– Ezúttal a létszám csökkentése következik az automatizált folyamatok miatt?

– Egyáltalán nem! Mivel alapvetően forgalomnövekedéssel számolunk az Airmax Cargónál, az automatizáció bevezetése után a meglévő munkaerő-mennyiséggel több feladatot tudunk majd elvégezni. Hozzáteszem: a felnőttképzési rendszer megváltozásával az utóbbi években nagyon nehéz képzett vámszakembert találni, és az utánpótlás nemkülönben nagyon nehéz kérdés.

– Mitől lehet vonzó a vámszakma?

– Nem valószínű, hogy egy külső szemlélő első látásra túl sok vonzalmat talál az adminisztratív munkában, a jogszabályokhoz igazodásban. Ugyanakkor azt gondolom, hogy meg lehet találni benne a szépséget: amikor egy nem szabványos vámkezelésnél vadonatúj kihívással találkozunk, és egy kicsit bújni kell az elektronikusan elérhető uniós és magyar jogszabályokat, és utána megtaláljuk az eredményre vezető megoldást, az azt követő sikerélmény szerintem okvetlenül megéri az ezzel való foglalkozást.

 

NÉVJEGY

Csókási István a Pénzügyi és Számviteli Főiskola programozói szakán végzett 1998-ban, és pályakezdőként kiadványszerkesztéssel foglalkozott. A NAV hatósági berkeiben folytatta, a Ferihegyi repülőtéren lévő áruforgalmi részen szolgált, másfél évtized alatt végigjárva annak minden területét a kiscsomag-kereskedelemtől a nagy forgó tételekig. Amikor 2013-ban bővítették az Airmax Cargo vámcsoportját, elhívták a szolgáltatói oldalra, ahol az eddigi tapasztalatait és kapcsolati tőkéjét nagyon nagy mértékben tudta hasznosítani. A szakember 2018 óta osztályvezetőként irányítja a jelenleg 9 fős csapatát.