Új pozíciót nyitott idén nyáron az Airmax Cargo Budapest Zrt., amelyben egyesíti a vállalat operatív és folyamatfejlesztő feladatainak irányítását. Sergio Escobar lépésről lépésre tervezi véghezvinni a szintlépést célzó szemlélet- és modellváltást, arra fókuszálva, hogy „a két sapka alatt” megőrizze az ambiciózus célok és a valóságérzékelés egyensúlyát. A technológiai rendszerek optimalizálásával, új alkalmazások bevezetésével és a csapat teljesítményének növelésével törekszik arra, hogy az Airmax által nyújtott szolgáltatások hatékonyságát és versenyképességét folyamatosan javítsa, biztosítva ezzel a cég sikeres alkalmazkodását a piaci kihívásokhoz.
– A multicéges múlt után miért éppen az Airmax Cargónál folytatja?
– Egyfelől érzelmi indíttatás volt a választásom: a feleségem magyar, régóta beszélem a nyelvet, kötődök a magyar kultúrához. A szakmai motivációm a multivilág után egy kisebb, családias céghez vezetett, amely ugyanakkor a hazai piacon az identitásánál fogva nagyon is erős jelenléttel bír, tele van lehetőségekkel, és a mostani életszakaszában a további organikus növekedéséhez éppen szüksége van a sztenderdizáló – rendszerező és irányba állító – látásmódomra és tapasztalataimra. Mindezek felett a személyes kihívásom, hogy megfeleljek ennek a feladatnak.
– Korábban egyenként sem létezett az Airmaxnél az operációs (COO) és technológiai (CTO) igazgatói pozíció. Miért volt célszerű ezeket összeboronálni, és hogyan sikerült beilleszteni a szervezetbe?
– A tervezett növekedéshez kulcskérdés összehangolni az ambiciózus elképzeléseket a gyakorlati lehetőségekkel. A szállítmányozás és raktártechnológia folyamatainak ismerete és alkalmazása nélkül a napi operatív munka meg-megbicsaklik, és fordítva is igaz: a piac hektikus, már nem elég kiválóan teljesíteni a gyakorlatban, a növekvő volumenek és szerteágazó üzletágak olajozott működéséhez szükségesek a szabványosított folyamatok, ugyanis a technológia önmagában nem old meg semmit. Ebből a meggondolásból én irányítom a teljes operatív részleget – a légi, tengeri, vasúti és közúti osztályokat –, valamint az árajánlat-készítés napi tevékenységét. Egyelőre megfigyelem a folyamatokat, és észrevételeimmel támogatom a döntés-előkészítést az ügyvezető számára.
– Hol találkozik a szabványosítás és a szolgáltatások személyre szabása?
– Az Airmax sajátossága és az identitásunk fontos eleme a piacon a komplex szolgáltatási portfólió és az egyedülálló szakértői tudásbázis. Ezt felépíteni sem volt könnyű, de nem árulok el titkot, hogy megtartani is nagy kihívás. Most annak jött el az ideje, hogy megmutassuk az ügyfeleinknek, hogy mi is képesek vagyunk tartani a versenyt a nagy cégek sorában, azaz technológiai szempontból optimalizálni tudjuk a folyamatokat a korszerű, adatalapú döntéstámogatás jegyében. Ez a háttérmunka egyáltalán nem látványos, és őszintén szólva nem is minden ügyfelet érdekli, hogy mi hogyan zajlik a kulisszák mögött, de az eredmények magukért beszélnek, amikor az erőfeszítéseinkkel valódi hozzáadott értéket teremtünk számunkra.
– Az operációs folyamatokat tehát optimalizálni kell ahhoz, hogy jól működjenek a mindennapokban. Mi mindent tervez bevezetni?
– A pályám korábbi állomásain azt tapasztaltam, hogy bármilyen technológia akkor szokott hatékonyan segíteni, amikor már léteznek sztenderdek a cég működésében. Nem győzöm hangsúlyozni: be kell tartani egy sorrendet, hogy hogyan építjük fel a rendszert annak érdekében, hogy igazán hatékonyan dolgozhassunk. Elsőként próbálok felépíteni egy folyamatokkal szabályozott rendszert, amire később nagy biztonsággal ráereszthetjük a digitális megoldásokat. Amikor ez kész, a CargoWise vállalatirányítási rendszer körül felépíthetjük a saját üzleti környezetünket, piaci ökoszisztémánkat. Ezután kezdhetnek dolgozni – immár rendszerben – a részlegeken átívelő, keresztfunkcionális munkacsoportok, akik hatékonyan tudják majd elemezni az adatokat és meghozni az előremutató döntéseket a mindennapi munkájukban. Úgy látom, a kollégák roppant tehetségesek, nyitottak erre a szemléletre, és proaktív a hozzáállásuk. Ezért jelenleg nincs szükség a csapatok átszervezésére, csak mindenki sepreget, rendet tesz a saját portáján, és legfőképpen nem sietünk, nem kapkodunk. Így hatalmas fejlődési potenciál van a változásban: erős alapra tudunk majd építkezni tovább, az egyébként sikeres cég eredményesen alkalmazkodhat a jelenlegi hektikus piachoz, és nem utolsósorban én is számtalan fogást tanulok tőlük.
– Milyen technológiai innovációk várnak bevezetésre?
– Abból indulunk ki, hogy a CargoWise hosszú távon lesz a vállalatirányítási rendszerünk, és ezt szabjuk a saját szükségleteinkre folyamatos fejlesztésekkel. Az első célunk, hogy automatizáljuk azokat az adminisztratív, dokumentációkezelő folyamatokat, amelyek rendkívül fontosak, de nagyon időigényesek, és a műveleteknek nincs hozzáadott értéke. A következő lépés – és ez számomra különösen kiemelt téma –, hogy a fejlesztések abba az irányba mutassanak, hogy az összegyűjtött adatokat feldolgozzuk, kiértékeljük és felhasználjuk a döntéseinkhez, korszerű rendszerek, akár a mesterséges intelligencia alkalmazásával. Így érkezünk meg a digitális platform és különböző (online megrendelést biztosító, árajánlat-készítő, valós idejű áru-nyomkövető, számlázó stb.) applikációk bevezetéséhez. Ezeket az ökoszisztémánkban összehangolva – kinél egyedi interfészeken, személyre szabottan, kinél csak hozzáférést biztosítva a saját rendszerünkhöz – a szintlépésünk már az ügyfeleink számára is látható és kézzelfogható lesz.
NÉVJEGY
Sergio Escobar (43) több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a logisztika területén. Szakmai pályafutását 2000–2005 között egy spanyol vámügynöki irodában kezdte, 2008-ig egy speditőrcégnél folytatta, majd különböző vezetői pozíciókat töltött be a Noatum Logistics-nél 16 éven át, abban az időszakban, amikor az multicéggé növekedett. A szakember a légi szállítmányozás és üzletfejlesztés menedzselésére, valamint vállalatirányítási rendszerek és alkalmazások fejlesztésére specializálódott, kiemelt figyelmet fordítva a folyamatos fejlesztésre és a projektmenedzsmentre. 2024 augusztusában igazolt az Airmax Cargóhoz operatív és technológiai igazgatóként.