Az elmúlt hónapokban a vasúti szállítmányozás tranzitideje jelentősen javult, így ez a szállítási mód sok esetben lehet a tengeri szállítmányozás alternatívája. A korábbi lengyel torlódás megszűnésével jelenleg 15–22 nap a szállítási idő, a kínai termináli indítástól a vecsési beérkezésig számítva. Az Airmax Cargo tovább bővítette vasúti szolgáltatását, a teljes konténeres megoldás mellett 2022 decemberétől elindította a saját gyűjtőkonténeres vasúti szolgáltatását. Fehér Zsuzsanna tengeri és vasúti LCL-vezető fél évvel ezelőtt csatlakozott az Airmaxhoz, de az új szolgáltatás bevezetésében már szervesen részt vett, így a saját vasúti gyűjtőkonténer elindítása és azóta töretlen forgalma személyes sikerélmény számára is.
– Milyennek látja ma a tengeri és vasúti gyűjtőszállítási piacot?
– Kihívásokból nincs hiány, negyedévente teljesen új piaci helyzethez kell alkalmazkodnunk. Tavaly ősszel az árverseny lett meglehetősen erős, amit még ez év elején is érzékeltünk. Ennek ellenére az Airmax által kezelt árumennyiség nem csökken, a gyűjtőkonténereinket változatlanul meg tudjuk tölteni. Bízunk benne, hogy csak az év első fele lesz ennyire kiszámíthatatlan; az ügyfeleink visszajelzései alapján bizakodók vagyunk, a második fél évben már a volumenek növekedésére számítunk.
– Milyen az ügyfélkörük ebben az üzletágban?
– Nagyon-nagyon változatos, a kisebb vállalkozásoktól a legnagyobb multi ügyfelekig szerepelnek cégek a portfóliónkban. Az külön büszkeséggel tölt el, hogy ebben a piaci környezetben is kiszolgáljuk ügyfeleink különböző szállítási igényeit. Az importforgalomban a klasszikus kínai tengeri szállítások a legjellemzőbbek nálunk: alapjáraton hetente 1–1 gyűjtőkonténert indítunk Ningbóból, Sanghajból, Shenzhenből és Hongkongból, kiszolgálva a teljes távol-keleti régiót, de viszonylag gyakran előfordul, hogy egy második konténert is sikerül megtöltenünk. Ezenfelül jelentős importforgalmat generálunk még az USA-ból és Indiából is. Exportban valamivel kisebb, de stabil forgalmunk van; a legnagyobb forgalmat itt is Kína irányába bonyolítjuk, azonban majdnem ugyanekkora forgalmat intézünk az USA és Mexikó irányába is. 2022-ben mintegy 27 ezer köbméter árut mozgattunk meg.
– Mi hívta életre az új vasúti szolgáltatást?
– Már tervezte az Airmax a saját vasúti gyűjtőkonténere elindítását Kínából az új selyemúton, Fehéroroszország és Lengyelország érintésével. 2022-re sikerült azt a volument összegyűjteni, ami ezt már elérhető közelségbe hozta. A következő lépésként egy nagyon jó kínai ügynököt találtunk a feladatra, akinek már nagy tapasztalata volt zárt láncú gyűjtőkonténerek kezelésében. A segítségükkel az árukat gazdaságos, közúti gyűjtőfuvarral szállítjuk be Xi’an terminálra Kína teljes területéről. Azért erre az állomásra esett a választásunk, mert ezt találtuk a legmegbízhatóbbnak a menetrendek tekintetében, és innen a legstabilabbak a vasúti tranzitidők. Tavaly, az orosz–ukrán háború kitörésekor jelentősen visszaesett az érdeklődés a vasúti szerviz iránt, illetve megszűnt az ukrán vasúti vonal is. Emiatt jelentős volumen tűnt el a teljes piacról, ami magával hozta a tranzitidő csökkenését is. Visszaestek a díjak, így 2022 nyarától egyre többen választották újra a vasúti szállítást, ezzel viszont nagyon nagy torlódások alakultak ki a kazah és a lengyel határon, ami ismét megnövelte a tranzitidőt, ugyancsak látványosan: 17–18 napról 28–30 napra. A helyzet azonban mostanra már stabilizálódott, az általunk használt, Xi’anból indított irányvonat fixen 15–22 nap alatt érkezik a budapesti terminálra, ezáltal tökéletes köztes megoldást jelent a tengeri és a légi szállítás között.
– Mit jelent és milyen előnyökkel szolgál a gyűjtőkonténer?
– A saját szervezésű gyűjtőkonténerekben a dedikált kínai partnerünk csak a cégünk által szervezett árukat helyezi el, majd a konténereket a kínai terminálon lezárják, és csak Vecsésen, a saját cross-dock raktárunkba érkezve nyitjuk ki, ezáltal biztosítjuk az áruk hozzáférhetetlenségét a teljes szállítási útvonalon. Ráadásul itt a saját gyakorlott raktári személyzetünk intézi a kirakodást, amely csapat kiemelt figyelmet fordít az árusérülések elkerülésére. Másik fontos előnyként kínáljuk, hogy a konzolkonténerekben el tudjuk vállalni akár terjedelmesebb (túlméretes-túlsúlyos, nem halmozható), akár 30–35 köbméternyi áru egyidejű szállítását is. A saját gyűjtőkonténereknek ezenfelül nagy előnye, hogy sokkal könnyebben követhető a pontos helyzetük, mintha egy közvetítőn keresztül foglaljuk az árukat, ami különösen igaz a vasúti szállítás esetében, hiszen itt nem áll rendelkezésre egy mindenki által elérhető konténerkövetési felület. Ezt a helyzetet a konténerekben elhelyezett GPS-ekkel orvosoljuk, így mindig pontosan követhető az áruk aktuális földrajzi helyzete. A sajátkonténer-szervezés lehetővé teszi, hogy szinte bármikor változtassunk az útvonalon, és egy váratlan torlódás esetén közúton hozzuk el a konténereket Malasewicé-ből, amennyiben az szükségessé válna. Az árképzés szempontjából pedig nem mellékes, hogy közvetlenül a xi’ani vasúti operátortól vásároljuk a helyet, illetve a konténerbérlésnél is igyekszünk a lehető legjobb árfekvésű megoldást megtalálni. Így valóban versenyképes díjakat sikerült kialakítanunk, ezért egyelőre még nem érezzük a tengeri szállítások fuvardíjból eredő elszívó hatását.
– Mit tart e szolgáltatásuk versenyelőnyének a piacon?
– Az ügyfélközpontúság, a megbízhatóság és a minőségi szerviz az Airmax verhetetlen sajátossága valamennyi üzletágban. A megrendelést követően dedikált ügyintéző szervezi és felügyeli a szállítást, aki bármilyen kérés/kérdés esetén elérhető. Nagyon szoros kapcsolatot ápolunk az ügyfelekkel, és igyekszünk az igényeik sokféleségének maradéktalanul megfelelni, segítünk az okmányok kitöltésében, a szállítási folyamatok megértésében vagy komplex feladatok megszervezésében: személyre szabott árukövetési rendszerek, cikkszámok nyilvántartása, tanácsadás a modalitásokra vonatkozóan és ellátásilánc-optimalizálás – az Airmax immár széles portfóliójából. Ebben az évben próbálunk arra is hangsúlyt fektetni, hogy az ügyféllátogatások alkalmával az értékesítőkkel együtt az ügyintézők is minél többször tudjanak kilátogatni az ügyfelekhez. Úgy vélem, a személyes kapcsolat az, ami a digitalizáció térhódításával sem kopik ki a speditőr szakmából.
– A gyűjtőforgalom üzemeltetése hagyományosan nagy rugalmasságot és jól szervezett csapatmunkát igényel. Hogyan működik ez a társaságuknál?
– Céges jelmondatunk: „Összhangban egymással (We’re more together)”, ami a közös munkában is érződik. Nagyon szorosan együtt dolgozunk a cross-dock raktárunkkal, a 0–24 elérhetőségű vámosztályunkkal és a közúti osztályunkkal is, akik a kiszállításokat végzik a raktárunkból az ügyfelekhez. Az osztályok közötti jó kapcsolat és a folyamatos kommunikáció elengedhetetlen a magas minőségű szolgáltatás teljesítéséhez. Közúton is bármilyen különleges igényt tudunk teljesíteni, például akár aznapi kiszállítást a gyűjtőkonténer beérkezéséhez képest, még éjszaka vagy hétvégén is. A legnagyobb kihívás most valamennyi munkatársunk számára az új vállalatirányítási rendszerünk márciusi bevezetése. Számos workshop van mögöttünk, ahol igyekeztünk minden lehetséges opciót szimulálni, és a kollégáknak hamarosan élesben kell gyakorlatot szerezni benne. A munka gyümölcse a profi adatkezelés lesz, amely csökkenti az adminisztratív terheket, és sok esetben automatizálja az osztályok közötti információáramlást – ezáltal sokkal gyorsabban fogunk dolgozni, és tudunk az érdemi fuvarszervezésre fókuszálni.
– Mikor lenne elégedett, ha mennyire futna föl – járatszámban, volumenben – a vasúti gyűjtőszolgáltatás?
– A határ nyilván a csillagos ég, de a realitásoknál maradva nagy sikerként könyveltük el, hogy a heti 1 indításra tervezett konténert december óta minden héten szinte 100 százalékra sikerült feltöltenünk, illetve a kínai hold.újév előtt és a rákövetkező két hétben már heti 2 konténert is indítottunk. E jelek szerint népszerű ez a termékünk. Amennyiben ezt a mennyiséget az év végéig meg tudjuk tartani, az nagy örömünkre szolgálna. Mindazonáltal az Airmax ezt az évet „a tenger évének” dedikálta, ennek nyomán igyekszünk az ügyfelekkel még szorosabb kapcsolatot teremteni: online szemináriumon nyújtunk mélyebb betekintést a szállítmányozás rejtelmeibe, illetve több közös ügyfélprogramot is tervezünk. Az új vállalatirányítási rendszer által felszabadított kapacitást kihasználva – a vasúti és tengeri árumennyiség növelése mellett – az ügyféligények még színvonalasabb és személyre szabottabb kiszolgálása a célunk az előttünk álló évben.
NÉVJEGY
Fehér Zsuzsanna 2011-ben végzett a Budapesti Gazdasági Főiskolán, kereskedelem és marketing szakirányon. A szállítmányozással a franciaországi Le Havre-ban töltött Erasmus-év alatt került kapcsolatba, egy ottani speditőrcégnél végzett szakmai gyakorlaton. Az első munkahelyén 9 év alatt a tengeri importszállításokat gyakorlatilag egy személyben bonyolítva elsajátította a terület csínját-bínját. 2019 után több cégnél megfordult: multiknál és kisebb cégeknél vegyesen, több szállítmányozási feladatba belekóstolva. Tavaly októberben igazolt az Airmaxhoz a 6 fős tengeri gyűjtőszállítmányozási csapat vezetőjeként.
Varga Violetta