Ez a cikk a NavigátorVilág októberi számában jelent meg.
A közúti árufuvarozással foglalkozó hagyományos éves szakmai konferenciánkkal egy időben, ugyanott tartotta kihelyezett együttes ülését a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary elnöksége és felügyelőbizottsága.
Az idei KözútVilág Expo több szakmai kuriózumot is tartogatott, az egyik közülük az volt, hogy a NiT Hungary elnöksége a konferenciával párhuzamosan, „egy teremmel odébb” tartotta soros ülését. Bár a helyszín és az alkalom eltért a szokásostól, a szakmai érdekképviselet legfelsőbb döntéshozó grémiuma a megszokott forgatókönyv szerint tekintette át a magyar közúti árufuvarozó és személyszállító vállalkozásokat érintő aktuális témákat. A 2018. szeptember 5-én megtartott elnökségi ülés óta eltelt időszakban regisztrált új ipartestületi tagok ismertetése és a KözútVilág Expón való részvétel jelentőségének méltatása után az új nehéz-tehergépjárművek és autóbuszok európai forgalomba helyezési adatairól, illetve az üzemanyagárak változásairól tájékoztatta az elnökséget Dittel Gábor.
A NiT Hungary ügyvezető főtitkára komoly érdekképviseleti sikernek nevezte, hogy a szeptember 5-ei szekszárdi kihelyezett elnökségi ülést megtisztelte jelenlétével Érsek István, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára, aki a lezajlott konzultációt az új közlekedési kormányzat, a szakirányítás és a szakmai szervezet közötti párbeszéd első jelentős állomásaként értékelte. Érsek István megerősítette: a szaktárca a közúti fuvarozói alágazat versenyképességének javítása érdekében nyitott minden, az ipartestülettől érkező jelzés, szakmai javaslat és vélemény befogadására, vizsgálatára és szükséges esetekben a gyors döntések és intézkedések meghozatalára. Kiemelten foglalkozott az elnökség a szeptember 11-i NiT Hungary–MKFE sajtótájékoztatóval. Az élénk médiavisszhangot kapott rendezvényen a két szakmai érdekképviselet vezetői az ellátás biztonsága érdekében és a fuvarozói költségek drasztikus emelkedését ellensúlyozandó 15–20 százalékos fuvardíjemelést javasoltak a szakmának.
A sajtótájékoztatón részt vett Lajkó Ferenc, a Waberer’s International Zrt. vezérigazgatója is, aki támogatásáról biztosította az érdekképviseletek közös álláspontként megfogalmazott javaslatát. A szakmai szervezet nagy hangsúlyt helyez a folyamatos kapcsolattartásra a szaktárca képviselőivel. Ennek jegyében a NiT Hungary vezetői október elsején tárgyaltak Mosóczi Lászlóval, az ITM közlekedésért felelős államtitkárával, ahol egyebek mellett javaslatot tettek a minisztérium jogelődjével 2013-ban kötött jogalkotási stratégiai együttműködési megállapodás megújítására.
SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI VETÜLETEK
Dittel Gábor ügyvezető főtitkár tájékoztatta az elnökséget, hogy a NiT Hungary Autóbusz Tanácsa döntött a munkabizottság megújításáról, és megvitatta az árképzéssel kapcsolatos kérdéseket a különjárati személyszállításban, aminek a konklúziója: a megváltozott piaci körülmények 2019-ben átlagosan 15 százalékos díjemelést tesznek szükségessé ebben a szegmensben. A budapesti Liget projekttel összefüggésben, a turistabuszok megállási és parkolási gondjainak megoldása szempontjából eredményes volt a NiT Hungary fellépése. A Városliget Zrt.-vel megvalósított konstruktív együttműködésnek köszönhetően kialakították azokat a forgalomtechnikai megoldásokat, amelyek a projekt megvalósításának idején, a Műcsarnok melletti korábbi autóbusz-parkoló lezárását követően enyhíthetik a Hősök terére nehezedő turistabuszos forgalomterhelést.
A NiT Hungary augusztusban levélben fordult Varga Mihály pénzügyminiszterhez, amelyben az autóbuszok megemelkedett kgfb-díjaival kapcsolatban kiszámíthatóbb díjképzési politikát szorgalmazott. Az elnökség véleménye szerint az érdekképviseleti sikerek sorát gazdagítja az erre a levélre a Balogh Lászlótól, a tárca pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkárától érkezett válasz, miszerint ha célszerűnek mutatkozik a Magyar Biztosítók Szövetségével és a biztosítókkal egyeztetés keretében megoldást keresni a felmerült problémákra, úgy a helyettes államtitkárság témában jártas szakértői rendelkezésre állnak, egyrészt a biztosítók képviseletének megszervezésében, másrészt az ilyen egyeztetésen történő részvételben.
A NiT Hungary a pénzügyminisztérium konstruktív hozzáállását látva – a biztosítói oldallal való párbeszéd konszenzusos megoldási lehetőségeinek áttekintése érdekében – kétoldalú szakmai konzultációt kezdeményezett az érdekképviselet és a helyettes államtitkárság szakemberei között, majd ezt követően kerülhetne sor a biztosítók képviselőivel kibővített, háromoldalú egyeztetésekre.