Szállítmányozás 2024 konferencia

A kulcsfigura

Márciustól Raimund Stüer (55) tölti be a DB Cargo értékesítési és marketingigazgatói posztját. Andreas Busemann helyére lép, aki a Vosslog AG vasúttechnikai konszernhez igazolt át vezérigazgatónak. A DB Cargo ötfős menedzsmentjének tagjaként Stüer felel a legnagyobb európai árufuvarozó vasúti társaság minden német és európai értékesítési és marketingfolyamatáért.

Raimund Stüer nem fél a kihívásoktól, s alaptézise, hogy ha egy új üzleti ötlet vagy valamilyen izgalmas feladat felmerül, akkor azt először mindig ellenőrizni kell. Március 15-től valóban izgalmas feladatokkal kell szembenéznie: ekkor foglalta el az 55 éves vasúti és logisztikai menedzser a DB Cargo értékesítési igazgatói posztját. Jürgen Wilder, a DB Cargo elnök-vezérigazgatója bízik benne, hogy a szakember sokrétű tapasztalatai segíteni fogják a vállalatot a növekedési folyamatokban. A DB Cargo berkeiben Stüer a tehervonatok kihasználtságért felel. Ez pedig kulcspozíció; itt dől el, hogy az üzemeltetés gazdaságos-e.

Mindenesetre Stüer számíthat a tapasztalt piacvezetők támogatására is: Jörg Hilkerre az „ipari” üzletágtól (szállítmányozás és tömegáru az ásványi olaj és a vegyi áruk kivételével), Jens Nöldnerre logisztikai szinten (félkész és készáruk, valamint autógyártás, ásványi olaj és vegyi áruk), valamint Dirk Steffesre a nemzetközi fuvarozásban. Steffes is jól ismeri a TX Logistik céget: ő volt Stüer utódja.

A DB Cargo eléggé mostohagyermeke a DB-nek, a cég veszteségei miatt hónapokon keresztül, egészen februárig nagy viták folytak a vállalat és az üzemi tanács között a vasúti fuvarozó leányvállalat sorsáról. A megállapodás szerint át kell strukturálni a vállalatot. 2021-ig összesen 1935 teljes munkaidős állást szüntetnek meg, ebből 350-et még ebben az évben.

A DB Cargo már évek óta veszteséges. Eltekintve az olyan áruktól, mint a vasérc és a szén, sok fuvar kis volumenű, súlyos hiányosságok tapasztalhatóak a kihasználtság területén és a vonatkiosztás hatékonyságában. A DB Cargo piaci részesedése egy év alatt 66,4 százalékról 60,9 százalékra zuhant tavaly nyárig.

NÉVJEGY

Raimund Stüer, az egykori Deutsche Post-menedzser 1999-ben egyike volt a ma már az olasz állami vasúthoz, az FS-hez tartozó TX Logistik AG alapítóinak. 2001-ben üzlettársként lépett be a 2000-ben alapított 4PL logisztikai vállalatba, ahol először az elnök-vezérigazgatói posztot töltötte be. Miután az FS leányvállalata, a Trenitalia 2005 júliusában 51 százalékos részesedéssel megszerezte a többségi tulajdont, és ezzel Karl Michael Mohnsen lett a vezér, Stüer helyettes  vezérigazgatóként folytatta munkáját, és felelt az értékesítés és marketing üzletágakért. 2011 elején Stüer a négy alapítótaghoz hasonlóan eladta az üzleti részét a Trenitaliának, és kivált a cégből.

2012 januárjában más, izgalmas kihívásnak nézett elébe az üzemgazdász: a Kühne+Nagel logisztikai konszern bízta meg a vasúti aktivitások továbbfejlesztésével és a kombinált fuvarozás szállítási megoldásainak kiépítésével. A konszern várakozásai azonban nem teljesültek; a Kühne+Nagel egy vegyesvállalatba integrálta a vasúti üzletágat a vagonkölcsönző és vasúti logisztikai céggel, a VTG-vel, és Stüer 2013 végén búcsút vett a vállalattól.

A saját cégével mindazonáltal 2014-ben egy másik neves piaci résztvevőnek dolgozott: az ÖBB leányvállalatának, a Rail Cargo Groupnak lett a tanácsadója. Ez év márciusától a DB Cargo értékesítési és marketingigazgatója.

Járdán Eszter

A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.