Szállítmányozás 2024 konferencia

Tovább fokozódik a raktérhiány

Európában egyre szűkösebb a szabad raktérkapacitás, ezt jelzi a TimoCom fuvarpiaci barométere. 2017 IV. negyedévében 71 fuvarmegbízásra mindössze 29 raktérajánlat jutott Európa legnagyobb fuvarozási platformján.

A TimoCom fuvarpiaci barométere a teljes tavalyi esztendőre átlagosan 70:30 arányú fuvar–raktér viszonyt mutat Európában. 2017 szeptemberében 78 százalékkal minden idők legmagasabb fuvararányát jegyezte fel a rendszer. Mit jelent ez? Állandóan növekvő számú árut, amelyeket A-ból B-be kell szállítani, és hogy ehhez egyre kevesebb szabad teherautó áll rendelkezésre.

„Az európai szállítási piac beszerzési magatartása nagyon rövid idő alatt érezhetően megváltozott. Ahol korábban a megbízók válogatták ki fuvarozási partnerüket, ott ma a megbízottak valós időben választják ki a kapacitásukhoz illő fuvart – összegezi a 2017. évi egyenlőtlen mennyiségi viszonyokat Gunnar Gburek, a TimoCom szóvivője. Az előző év azonos időszakában az európai szállítási piacon a fuvarok és rakterek arányában felismerhető keresési magatartás még jóval kiegyensúlyozottabbnak tűnt: 2016. IV. negyedévébena TimoCom fuvarpiaci barométere 53:47-es arányával csak kismértékű fuvartöbbletet jelzett.  Mely okok húzódnak meg e fejlemények mögött? Mindenekelőtt a tartósan jó konjunktúra. A Német Gazdaságkutató Intézet (DIW Berlin) 2017 IV. negyedévére 109,4 pontos értékkel a bruttó nemzeti össztermék átlagon felüli növekedését mutatta ki.

Ugyanakkor egyre kevesebb a teherautósofőr. A Német Szállítmányozási és Logisztikai Szövetség (DSLV) adatai szerint Németországban jelenleg legalább 45 ezer sofőr hiányzik. És az utánpótlás egyre kevesebb, mert a szakma kevéssé vonzó. A honvédség, a Bundeswehr mint a legnagyobb gépjárművezető-képző kiesett.

Befolyásoló tényező az új heti pihenőidő bevezetése is. Az elmúlt év közepe óta a teherautósofőrök Németországban már nem tölthetik a rendes heti pihenőidejüket a járműben, hanem megfelelő alvási lehetőséget biztosító, egyéb helyre kell menniük. Ez csökkenti a meglévő fuvarozási kapacitás rendelkezésre állását.

Gburek azonban pozitív hatásokat is lát mindebben: „Jó idők járnak a fuvarozókra. Újra nagyobb megbecsülést kap a szakma, és emelkedni fognak a bérek. A sofőrt újra annak fogják tartani, ami: nélkülözhetetlen partnernak.”

Független fuvarozó vállalkozók ma már kikereshetik megbízóikat és biztosíthatják maguknak a legjövedelmezőbb megbízásokat, s ebből új erőviszonyok alakulnak ki a piacon. Gburek meg van győződve arról, hogy a fuvarozó vállalkozó ki tud szabadulni függőségi viszonyaiból, és szolgáltatásait közvetlenül a piacon vagy fuvarbörzéken keresztül önállóan tudja kínálni. Ebből végső soron a teljes iparág profi tálhat, és „a szállítás újra vonzóbbá válik”.

EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ UTA-VAL

Az IT-specialista TimoCom a szerviz- és üzemanyagkártya kibocsátó UTA-val (UNION TANK Eckstein) bővítette digitális szolgáltatási skáláját: az UTA  üzemanyagtöltő állomásaival további hasznos helyeket (POI) integrált a  nyomkövető szolgáltatásába. A hozzáférést több, mint 120 ezer TimoCom- felhasználó kapta meg a TC eMap kalkulációs és nyomkövető alkalmazáson  keresztül, amelynek segítségével havonta csaknem 2,6 millió útvonalat  terveznek és kalkulálnak. A sofőrök, akik az okostelefonjukkal vagy  tabletjükkel tájékozódnak a  TimoCom fuvarozási platformján, az UTA logóra koppintva további  információkat jeleníthetnek meg ahelyett, hogy további alkalmazást vagy  szoftvert kellene letölteniük. Így ezek a mobileszközök hasznos  információkkal szolgálnak az autóvezetőnek a nyitvatartási időről, az őrzött  parkolókról, a nagyteljesítményű kútoszlopokról és az elérhető  üzemanyagtípusokról.

Ez a cikk a NavigátorVilág január-februári számában jelent meg.