Az online kereskedelem térhódításával a légiáru-forgalom erőteljes növekedésének is tanúi lehetünk. Mindazonáltal az expressz integrátorok piacán (CEP, Currier-Express-Parcel, magyarul futár-expressz-csomag) az utóbbi évben történt konszolidációt követően rövid- és középtávon nem számít további hasonlóra Európában a DHL Express.
– Hogyan változott a csomagszám az elmúlt években a magyar piacon?
– Tapasztalataink szerint az elmúlt időszakban a hazai CEP piac kétszámjegyű éves növekedést mutatott, amelynek jelentős részét a kis- és közepes vállalatok generálták, illetve kiemelkedő a B2C, azaz a vállalkozások által magánszemélyeknek küldött csomagforgalom bővülése. Bár a CEP piacon nemzetközi viszonylatban az üzleti (B2B) szállítások dominálnak, a DHL Express által készített kutatás („Global E-Tailing 2025” című tanulmány) szerint jelenleg minden ötödik légi expressz csomag B2C, és e forgalom 2020-ig évente 25 százalékot is meghaladó növekedést mutathat.
– Hogyan tudják kezelni az akár ugrásszerűen változó volument?
– Az év utolsó hónapjában jelentősen, akár 20–30 százalékkal emelkedik a csomagok száma egy átlagos hónaphoz képest. Ebben az időszakban napi több ezer küldemény halad át a DHL Express magyarországi rendszerén. Annak érdekében, hogy szolgáltatásaink színvonalát az év végi szezon alatt is fenntartsuk, Magyarországon ideiglenesen mintegy 10 százalékkal növeljük munkatársaink létszámát, elsősorban futáraink, vámügyintézőink és raktári dolgozóink körében. Hasonló mértékű bővítés történik a kézbesítéshez használt járművek, illetve a csomagok feldolgozásához szükséges eszközök, például a futárszkennerek esetében. A 2017 novemberében átadott, legmodernebb technológiával felszerelt raktárbázisunk pedig teljesen automatizált küldemény-feldolgozást tesz lehetővé, és óránként 6000 csomag szortírozására képes.Nemzetközi szinten az úgynevezett dinamikus kapacitástervezés biztosítja, hogy hálózatunk megfeleljen a kihívásoknak. A megoldásnak köszönhetően akár 24 órán belül biztosítjuk a megfelelő kapacitású repülőgépet az érintett országnak. Tavaly Budapestre például a lipcsei és brüsszeli két állandó repülőjárat mellett novembertől karácsonyig két ideiglenes járat is érkezett.
– A digitalizáció elsősorban az online vásárlásokkal teljesedett ki. Látható-e a felfutás vége?
– Napjainkban a kereskedelmi forgalom csaknem 8 százaléka zajlik az online piactéren Európában, míg 2025-re ez az arány a feltörekvő országokban a 30 százalékot, a fejlett országokban pedig akár a 40 százalékot is elérheti. Ez a trend az elektronikai termékek és a divatáruk esetében érvényesül a legmarkánsabban. A fogyasztók elsősorban a szélesebb választék, a kedvezőbb ár és a magasabb minőség miatt választják a sok esetben külföldi termékekkel kereskedő webshopok kínálatát.A technológiai fejlődésnek és a növekvő internet penetrációnak köszönhetően a fogyasztók egyre szélesebb kínálatból elégíthetik ki növekvő igényeiket. Az online vásárlás terjedését segíti elő az is, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, egyre szabadabb a nemzetközi kereskedelem, és egyszerűbbé váltak a fizetési módok is.Várakozásaink szerint a következő 10 évben az online kereskedelem soha nem látott méreteket ölt majd, nemcsak a fejlett országokban, hanem a feltörekvő piacokon is, a logisztika pedig kiemelt szerepet kap e fejlődésben. A megfelelő logisztikai megoldás ugyanis fontos versenyelőnyt biztosíthat a vállalatoknak: gyorsaságot, vagyis az áru kézbesítését akár néhány órával a megrendelést követően; rugalmas opciókat a csomag átvételére és az áru visszaküldésére; de akár az adott vállalat kereskedelmi modelljére szabott egyedi logisztikai megoldást is.
– A létszámhiány miatt az ingyenes (de legalábbis olcsó) házhoz szállítás végét vizionálják számos piacon. Tényleg jelentősen nőnek/nőttek az árak az elmúlt időszakban?
– Bár pontos forgatókönyv nem létezik, annyi bizonyos, hogy a fogyasztói szokások átalakulásával a vásárlók egyre gyorsabb szállítási megoldásokat igényelnek. Így elsősorban a nemzetközi viszonylatú szállítások esetén növekvő igény mutatkozik a magasabb árszínvonalat képviselő expresszszolgáltatásokra. Várakozásaink szerint a közeljövőben jelentősen felgyorsul a fogyasztói szokások és a nemzetközi kereskedelem változása, a logisztika szerepe felértékelődik, és a logisztikai vállalatok a szállítási feladatok ellátása mellett egyre inkább tanácsadóvá válnak.