Szállítmányozás 2024 konferencia

A kiszámítható szolgáltatás a kereskedelmi siker záloga

Az „all in” szolgáltatásáról ismert METRANS vasúti operátor, vasútvállalat és terminálműködtető cég magyarországi tevékenységének egyik motorja Zahalka Attila, a cég értékesítési vezetője.

Zahalka Attila, a METRANS Danubia Kft. értékesítési vezetője

– Ön hogy került a konténerfuvarozás világába?
– Noha már a hatodik évemet kezdem a METRANS-nál, a szakmával való ismerkedésem sokkal korábbi. A MÁV Bevételellenőrzési Igazgatósága (BEIG) volt az első munkahelyem, ahol megismertem a vasúti kereskedelem alapjait. A kombinált fuvarozással 1997-ben kerültem közvetlen kapcsolatba, s jó érzéssel tölt el, hogy az évek során elsajátított ismereteimet most egy olyan csapatban kamatoztathatom, mint a METRANS, ahol rendkívül inspiráló műhelymunka folyik.

– Az idei a 20. éve a kíséretlen (konténeres) fuvarozásban. Miben változott ez a piac a kezdetek óta?
– Az elmúlt két évtizedben a piac sokkal nagyobb lett, a verseny élesedett. A kíséretlen forgalomban ugrásszerű volt a fejlődés. Anno a koperi relációban heti 5–7 vonatpár közlekedett Budapestre, míg most 3–4 operátor verseng ezen a viszonylaton, és csak a METRANS-nak 12 pár vonata van.

– Mi az oka ennek a növekedésnek?
– A fogyasztói magatartás átalakulása és a gyártási folyamatok változása kétségkívül közrejátszik benne, amelyhez lokális és globális szinten egyaránt alkalmazkodni kell. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a digitális forradalmat sem, hisz általa olyan technológiák válnak rövid időn belül elérhetővé, amelyekre a szállítmányozási piacnak is reagálnia kell. Nézetem szerint a vasúti intermodális területen sem lehet már XX. századi fejjel gondolkodni, ha XXI. századi sikereket szeretnénk elérni.

– Miben látja a METRANS kereskedelmi sikerének zálogát?
– Számunkra alapvetően fontos, hogy a METRANS a minőségéről és megbízhatóságáról, illetve a  rugalmasságáról legyen ismert. Az előbbi fogalompáros egy vasúti operátor esetében – legalábbis a METRANS üzletpolitikájában – azt jelenti, hogy saját terminálokkal, hálózattal, mozdonyokkal és vagonparkkal, továbbá karbantartóbázissal, kereskedelmi képviseletekkel, ügyfélszolgálattal, vámügyintézéssel és a megbízások leadását, illetve a szállítmányok valós idejű nyomon követését lehetővé tévő online platformmal rendelkezik. Emellett a menetrendi frekvenciát úgy kell megszerveznie, hogy az alkalmassá váljon a kereskedő- és a termelőcégek ellátási láncainak, illetve akár a JIS/JIT beszállítási rendszerek kiszolgálására is. A METRANS rendelkezik ezekkel az eszközökkel és képességekkel, így minőségi szolgáltatást nyújtunk a szállítmányozóknak és a hajóstársaságoknak, amelyek ezáltal a legmagasabb igényeket támasztó ügyfelek számára is megfelelő logisztikai megoldásokat dolgozhatnak ki. A megbízhatóságunk a pontosságunkban és a hitelességünkben rejlik. Az etikus üzleti viselkedés evidencia számunkra, ezért a díjainkat is úgy alakítjuk, hogy azok garantálják a megbízható szolgáltatások fenntartását. Tőlünk független probléma előfordulhat ugyan, de azt a szakértelmünkkel igyekszünk kiküszöbölni. Hadd említsem végül, de nem utolsósorban, hogy a sikereink záloga a kollégáink szakmai és emberi kvalitása!

– Az elmúlt hetekben több konferencián is kritikus hangon szólaltak meg a szállítmányozók a budapesti termináli szolgáltatások kapcsán. Hogyan látják ezt a helyzetet?
– A METRANS intermodális forgalma örvendetes növekedésnek indult idén. Kijelenthetem, hogy a METRANS csepeli terminálja problémamentesen működik, a kapacitása bővíthető. A folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően havi 250 vonat kezelését tudjuk majd biztosítani. Ezzel a terminál éves szinten akár 250 ezer TEU fogadását és kezelését is képes ellátni. Október közepétől már az északi vonatprojektünket is az új telephelyünkről koordináljuk. A saját vasútvállalatunk nagy segítség ebben, így a vonataink fennakadás nélkül kiszolgálhatóak.

– Mekkora most a METRANS magyarországi forgalma?
– Az említett koperi heti 12 vonatpár mellett az északi kikötők felé, Dunaszerdahely érintésével heti 6–7 vonatpár közlekedik. E két vonatrendszerrel a magyar külkereskedelem szempontjából a legjelentősebb kikötők elérhetővé válnak.

– Sokan nem értik, miért nem nyitnak más intermodális szegmensek felé is. Mit szokott nekik válaszolni?
– A jelenlegi struktúránk szerves fejlődése a konténerfuvarozást támogatja, akár új desztinációk irányába is. Ez nem csak tengeri kikötő és hátország közötti irányvonat lehet. Új relációként Kínából már megérkezett a prágai METRANS terminálra az első néhány vonat, amelynek csatlakozása van Budapestre is. Portfóliónk a lengyel piaci jelenléttel is bővült, ezért most azon dolgozunk, hogy a lengyel lehetőségeket integráljuk a vállalat már bevált rendszerébe. A METRANS ugyanakkor folyamatosan figyelemmel kíséri az ügyfelek elvárásait, a piac igényeit, és ezekhez alakítja a jövőbeni elképzeléseit.

Andó Gergely

Az interjú a NavigátorVilág 2017. októberi számában jelent meg.