Az Eurosped Zrt. részvényeinek 90 százalékát közvetve tulajdonló Masped Zrt.-ben a Westbay Csoport jelentős mértékű közvetett részesedést szerzett. Kautz István 2017. július 28-ai hatállyal lemondott igazgatósági tagságáról. Az Eurosped Zrt. augusztus 15-i rendkívüli közgyűlésén a részvényesek egy új igazgatósági tagot választottak Nagy György személyében, aki a Masped Zrt. részvényesének, az Ötlet Kft.-nek tulajdonosa és ügyvezető igazgatója.
– Az Eurosped Zrt. mint a Masped Csoport legnagyobb tagvállalatának életében éreztette már hatását a tulajdonosváltás?
– Az Eurosped Zrt. igazgatóságának összetétele ez év augusztus 15-étől a következő: Cseh Ottó, Nagy György és jómagam. A közgyűlést követő igazgatósági értekezleten az igazgatósági tagok elnöknek engem választottak, így elnök-vezérigazgatóként a cég operatív irányítása az én feladatom. Az igazgatóság megerősítette a többségi tulajdonosunk korábbi szándékát, amely szerint a társaság igazgatósága működésében főfeladatként a zrt. stratégiai döntéseinek meghozatalára koncentrál, az operatív kérdésekbe az igazgatóság kisebb mértékben kíván belefolyni. Az új tulajdonos elkötelezett a Masped Csoport logisztikai és szállítmányozási tevékenységének további fejlesztésében, működtetésében, érezzük a támogató hátteret.
– Az Eurosped jellemzője a több lábon állás. Történt-e változás a cég évről évre stabil árbevételével és jó eredményével kapcsolatban?
– Az árbevétel tekintetében továbbra is domináns a szállítmányozási forgalmunk, amelyben a közút mellett a tengerentúli forgalom egyre nagyobb mértékben jelenik meg. A szállítmányozásban új munkatársakkal erősítettük meg az értékesítési tevékenységünket és a hamburgi képviseletünket is. Az eredmény vonatkozásában jelentős részarányt képvisel a vám üzletágunk, amelyben az UVK (Uniós Vámkódex) tavalyi bevezetése óta jelentős változások voltak, a bevétele és az eredménye azonban nőtt. Nagy ütemben fejlődött a szerb és a macedón ügyfélkörünk, a belföldi megbízóinknál pedig sikereket értünk el a „mindent egy kézből” típusú partnerkapcsolatok kialakításában. Fejlődött idén a raktárlogisztikai tevékenységünk eredményessége is, nagymértékben kellett külső kapacitásokat is igénybe vennünk. A ciklikusság és a szezonalitás különbözőképpen jelenik meg az egyes szakterületeinken, így azok nagyon jól kiegészítik egymást. A tavalyi évet az alaptevékenységből és egy ingatlan-tranzakcióból származóan rendkívül magas, 717 millió forintos adózott eredménnyel zártuk. Az idei év eddig eltelt időszakában is jól teljesít a cég, időarányosan hozzuk a tervezett eredményt.
– 2017-ben milyen hatással voltak az Önök tevékenységére a közúti fuvarozást érintő jogszabályi változások?
– Folyamatosan alkalmazkodunk a jogszabályi változásokhoz. Tavaly az új KÁSZ, majd egyes nyugat-európai országok diszkriminatív, piacvédő intézkedései, idén pedig a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) bevezetése befolyásolja a közúti szállítmányozási tevékenységet. Alapvetően üdvözöljük azokat a jogszabályi változásokat, amelyek a tiszta versenyhelyzet elősegítését támogatják, és továbbra sem örülünk a piaci versenyt korlátozó, magyar fuvarozói kapacitást hátrányos helyzetbe hozó intézkedéseknek. A TSM egy jó eszköz lesz a korrekt piaci verseny támogatásához. Nagy érdeklődéssel várjuk a kiküldetési rendelkezések harmonizálását célzó uniós törekvések eredményét, amelytől egy egységes, követhető és teljesíthető szabályozási hátteret remélünk.
– Hogyan ítéli meg az aktuális közúti fuvarpiaci trendeket?
– Az elmúlt években a multinacionális termelőcégeknél koncentrálódtak a kapacitások, ezáltal az árukibocsátás is. Ugyanezt a trendet figyelhetjük meg a közúti fuvarozás és a közúti szállítmányozás területén is. A kis- és középvállalatok versenyképességét az egyes szakterületekre történő specializáció növelheti, amelynek jellemzően pozitív hatása van az eredmény vonatkozásában is. A kkv-szektorban továbbra is kulcskérdés a piaci igényekhez történő gyors és rugalmas alkalmazkodás, a piaci rések megtalálása és kihasználása. Az iparági specializáció is hatékony módja a kkv-k érvényesülésének; cégünknél közel két évtizede fókuszálunk az autóipari vállalatok igényeire, fejlesztéseinket is gyakran ezekhez igazítjuk.
– Véleménye szerint megérett az idő a díjak emelésére?
– Az idő már régen megérett, de a piac eddig nem fogadta el. Az elmúlt években csökkenő, jó esetben stagnáló díjszintet tapasztaltunk a szállítmányozásban és a logisztikában is. Az idei év e tekintetben a raktárlogisztikai területen egyértelműen trendforduló volt, a díjak elmozdultak a korábbi szintekről. A közúti szállítmányozás vonatkozásában nemcsak a magyar piacon, de egyes nyugat-európai országokban is azt tapasztaljuk, hogy jelenleg kapacitáshiánnyal szembesülnek a fuvaroztatók, amelynek egyértelműen árfelhajtó hatása van. Véleményem szerint szükséges a munkabérek és egyéb költségelemek növekedésének érvényesítése a fuvarozási díjak emelésével. A jelenlegi piaci környezetben erre jó esélye van a szállítmányozó- és fuvarozócégeknek.
– Melyek a jövő év legfontosabb kihívásai az Eurosped Zrt.-nél?
– Az utóbbi évek központi kérdésévé vált a szakmában a munkaerő megtartása, amellyel nekünk eddig sem volt problémánk; a stabil szakembergárdánk a sikerünk kulcsa. A versenyképesség fokozása érdekében azonban jelentős erőforrásokat kell mozgósítanunk a kollégáink belső és külső képzésére, így a 2018. évi HR-stratégiánknak is ez az egyik súlyponti eleme. Az informatikai fejlesztéseink keretein belül folyamatosan dolgozunk – partnereink ügyfélélményének növelése céljából – az egyedi megbízói igények informatikai támogatással történő kielégítésén. A logisztika és a szállítmányozás vonatkozásában több olyan fejlesztési projektünk van kialakítás alatt, amelyek a raktározási és fuvarozási kapacitásaink bővítését, a szolgáltatási paletta szélesítését célozzák – optimizmussal várjuk tehát a jövő évet.
Az interjú a NavigátorVilág 2017. októberi számában jelent meg.