A DAF az elmúlt években rendkívül intenzív fejlesztési programot indított el, amelynek egyik meghatározó pontja a legnagyobb XF és a közepes kategóriát képviselő CF tehergépjárművek tavaszi bemutatója volt. Erről akkoriban lapunk hasábjain is beszámoltunk. Akkor még hiányzott a palettáról az elsősorban disztribúciós célokra alkalmazható LF-kategória. Idén, szeptember elején, Barcelonában mutatkozott be a szaksajtónak a legkisebb modell, emellett további, hatékonyságot növelő fejlesztéssel rukkolt elő a DAF.
Az idei év elején elkezdett fejlesztések a DAF-nál az LF megjelenésével és a kiegészítő, elsősorban a hajtást és az új motorokat érintő újdonságokkal teljessé tették a járműpalettát. A mérnökök jelentős fogyasztáscsökkentést értek el, amelyet napi felhasználásban végzett tesztek is bizonyítanak, a könnyebb alkatrészek – az új integrált kipufogódob, a könnyebb hátsóhidak – nagyobb terhelhetőséget biztosítanak a járműveknek. Emellett a flottakövető rendszer, valamint a passzív és aktív biztonsági fejlesztések és az új belső kialakítás teszi teljessé a DAF megújult kínálatát.
Az LF mindig is népszerű volt a városi, kisebb tömegű árut szállító vállalkozások körében, hiszen a 7,5 tonna és a fölötti kategóriában számos megoldást kínál. Igaz ez a legújabb modellre is, amely számos variációban készül 7,5–19 tonna össztömegig.
A DAF LF típuson megjelenő legfontosabb fejlesztés az új, 3,8 literes PACCAR PX-4 motor, amely az LF 7,5 tonnás változata esetében két eltérő teljesítményű változatban kapható: 115 kW/156 LE és 127 kW/172 LE. Ezek maximális nyomatéka 500 és 600 Nm 1200, illetve 2000 fordulat/perc fordulatszámon. A legkisebb LF számára ez a motor ideális, kiegészülve az ötfokozatú kézi váltóval könnyen kezelhető, mérete alig nagyobb egy átlagos furgonnál. E modell felfüggesztése laprugókon nyugszik, ennek ellenére komfortos és jól kezelhető a jármű, ahogy ez a rövid tesztút során ki is derült. A legkisebb modell is megkapta immár a tavasszal bemutatott formatervezési elemeket, így a belső is teljesen megújult. Újdonság, hogy az LF járművekhez rendelhető az utasoldalon lévő ajtóba egy alsó ablak, amely sokat segít a szűk városi környezetben való manőverezéshez.
A megújult LF típushoz a szintén év elején bemutatott DAF Connect flottairányító rendszer is elérhető. Ennek segítségével az üzemeltetők egy online felületen könnyen áttekinthetően és valós időben ellenőrizhetik a járművek, illetve a gépkocsivezetők teljesítményét, a gépkocsik földrajzi helyzetét, üzemanyag-fogyasztását, kihasználtságát és még sok egyéb hasznos paraméterét. Ezzel a rendszerrel optimalizálható és tervezhető a jármű fuvarfeladatainak ellátása, és előre meghatározhatóak a szükséges karbantartási állásidők is.
Természetesen a legkisebb, négyhengeres PX-4-es motor mellett megújultak a nagyobb teljesítményt nyújtó PX-5 és PX-7 jelölésű motorok is. A fejlesztések közös jellemzője az alacsonyabb fordulatszámon leadott maximális teljesítmény és nyomaték, ami kifejezetten előnyös a járművek fogyasztásának csökkentésénél. A 4,5 literes PACCAR PX-5 184–213 LE teljesítménnyel, a 6,7 literes PACCAR PX-7 234–325 LE teljesítménnyel áll rendelkezésre a komolyabb össztömegű gépek mozgatására. Ezeket az erőforrásokat 2016 végén továbbfejlesztették, új szoftverrel, valamint optimalizált hő- és levegőkezelő rendszerrel egészültek ki. Ennek eredményeként mindkét motor maximális nyomatéka 5–12 százalékkal nagyobb az eddiginél, ráadásul ez a nyomaték 100–200 fordulat/perccel alacsonyabb fordulatszámon áll rendelkezésre. A PX-5 és a PX-7 motor maximális nyomatéka most 850 Nm (1200–1500/perc fordulatszámon), illetve 1200 Nm (1100–1700 fordulat/perc fordulatszámon). Az új, hosszabb – akár 3,31:1 arányú – hátsótengely-áttételi arányokat kihasználva a motorfordulatszám utazósebesség mellett 150–200 fordulat/perccel alacsonyabb. A továbbfejlesztett motorokkal együtt ez a hajtáslánc-optimalizálás akár 6 százalékos üzemanyag-megtakarítást is biztosíthat, miközben a halkabban üzemelő motor csökkenti a környezeti terhelést, és a jármű belső tere is csendesebbé válik, így csökkentve a gépkocsivezető idő előtti fáradtságához vezető zajterhelést.
Az új LF-sorozat esetében a DAF kézi és automataváltók 5, 6, 9 és 12 fokozatú változatait kínálja. Mindez kiegészül – speciális felhasználási területekhez – az Allison automata sebességváltójával, amely a legerősebb PX-7 motorral szerelt verzióihoz rendelhető. Sok elindulással és megállással járó feladatokhoz ideális ez a váltó, így például kukásautók számára. Emellett a tavasszal bemutatott ZF-től származó TRAXON váltók is új programokat kaptak. A hosszú távú fuvarozás mellett optimalizált váltási stratégiák választhatóak a városi, disztribúciós alkalmazáshoz vagy az építőipari szegmensben használatos, könnyű, terepjáró-képességű változatokhoz is. Mindez felhasználástól függően kiegészülhet előrelátó, a domborzati viszonyokat is figyelembe vevő tempomattal és szabadonfutó ecoroll funkcióval is.
A DAF fejlesztőmérnökei természetesen a biztonságról sem feledkeztek meg. A passzív biztonság területén ipari újdonság a frontális ütközéseknél hátracsúszó fülke. A fülke rögzítése frontális erőhatás esetén kiold, és az képes az alváz fölött akár 40 cm-t is hátracsúszni, így nyelve el az ütközési energiát. Az aktív biztonsági berendezéseket illetően a DAF LF alapfelszereltsége – 8 tonnás járműössztömegtől és légrugós felfüggesztésű hátsótengellyel – a fejlett vészfékezési rendszer (AEBS), a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer (FCW), az adaptív automatikus sebességtartás (ACC) és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS).
Az AEBS és az FCW megakadályozza az ütközéseket vészhelyzetben azáltal, hogy szükség esetén automatikusan fékeznek. Az adaptív automatikus sebességtartás (ACC) automatikusan beállítja a tehergépkocsi sebességét, hogy az megfeleljen a követett jármű sebességének, ezzel garantálja a két jármű közötti biztonságos követési távolság megtartását. A sávelhagyás-figyelmeztetés (LDWS) szélvédőre szerelt kamerával működik, és ha a tehergépkocsi véletlenül letér a sávjáról – a gépjárművezető nem használ irányjelzést –, figyelmeztető hangjelzést ad.
Az új LF tehát minden, a kor által támasztott követelménynek megfelel, takarékosabb az elődmodellnél, rengeteg variációban rendelhető, a passzív és aktív biztonsági szintje is kiváló. A megrendelők és felépítménygyártók munkáját segíti, hogy az alváz képes számos felépítményt fogadni különösebb átalakítás nélkül. Az LF a legnagyobb, 6,9 méteres tengelytáv mellett 9 méter hosszúságú karosszéria összeállítását is lehetővé teszi. Erre a változatra akár 1240 literes üzemanyag-tartály is rendelhető, ami rendkívül nagy hatótávolságot eredményez.
Hasznos fejlesztés az akkumulátor teljesítményét figyelő rendszer. Főleg a hosszú távú fuvarozásban használt járműveknél, az akár egynapos kötelező pihenőidők alkalmával gyakori probléma az akkumulátorok lemerülése. Ilyen esetekben a jármű fogyasztói, az állófűtés/hűtés, a belső világítás és a gépkocsivezető által használt egyéb fogyasztók a telepek idő előtti lemerülését okozhatják. A központi kijelzőre telepített ellenőrzőrendszer időben figyelmezteti a járművezetőt arra, hogy indítsa be a motort és kezdje tölteni az akkumulátorokat. Mindezt az előtt teszi meg, mielőtt az energiatárolók oly mértékben veszítenének teljesítményükből, hogy már a motor beindítása sem lenne lehetséges.
A NAGYOBB TÍPUSOK FEJLESZTÉSEI
A 6×4-es és 8×4-es hajtásképletű modellekhez megjelent a korábbinál könnyebb és kisebb karbantartási igényű dupla hátsótengely. Speciális felhasználási területekhez pedig már rendelhető kormányzott változat is. Az új, elektrohidraulikusan kormányzott hátsó segédtengely 30 kilogrammal könnyebb a hagyományos kivitelű elődjénél. Ezenkívül az elektronikus vezérlés mindig az optimális bekormányzási szöget biztosítja, a hidraulikus rendszer új szivattyúja pedig csak kormányzáskor működik, 1 százalékkal csökkentve az üzemanyag- fogyasztást. A tengely 40 kilométer/óra sebesség felett egyenes helyzetben rögzül a jobb menetstabilitás és a kisebb üzemanyag-fogyasztás érdekében.
Alföldy Miklós
A cikk a NavigátorVilág 2017. októberi számában jelent meg.