Megoldások a fuvarozói kihívásokra

Július elején egy nemzetközi sajtó- és partnerbemutató keretén belül ismerhettük meg a Belgrád mellett található Navak tesztpályán a Michelin legújabb megoldásait, amelyek részben választ adhatnak a közúti fuvarozócégek kihívásaira. A költségcsökkentési versenyben a Michelin most egy újfajta gumiabroncscsaláddal állt elő. A szakmai előadások és bemutatók bebizonyították, hogy a francia gyártó a haszongépjárművek számára is lehet megfelelő alternatíva.

X Line Energy: tripla A A Michelin X Line Energy Front, D2 és Trailer az első olyan teherabroncs-család, amely az európai közösségben érvényes címkézési rendszer alapján a legjobb, „A” minősítést érte el üzemanyag-takarékossági (gördülési ellenállás) jellemzői alapján. Az egész szerelvényre „A” minősítésű, üzemanyag-takarékos abroncsot szerelve a szállítmányozók jelentős (100 km alatt 1 liter) üzemanyag költségét takaríthatják meg. A Michelin a piacon elsőként kínálja ezt a megoldást: a kormányzott, meghajtott és pótkocsi-tengelyekre egyaránt a legjobb energiahatékonyságú abroncs kerülhet. A „Tripla A” szerelvénnyel éves viszonylatban átlagosan ez 1610 eurós megtakarítást jelent az abroncs első élete során, az utánvágást, illetve újrafutózást megelőzően. Mindeközben a termék egyéb vonzó jellemzői (biztonsági teljesítmény, magas futásteljesítmény és hosszú élettartam) továbbra is megmaradtak.

Erről egyébként egy gyakorlati bemutató alkalmával is meggyőződhettünk. Ekkor egy Michelin abronccsal és egy konkurens termékkel szerelt kamion futott egy kb. 150 km-es kört az országhatárig és vissza. Miután megérkeztek a tesztpályára, a mutatott telemetriai adatok önmagukért beszéltek.

ÚJ FUTÓFELÜLET

A gumiblokkok gördülés közbeni deformációjának mérséklésére a futófelület közepe kompakt kialakítású lett, így csökken a gördülési ellenállás.

A hosszirányú esőcsepp-lamellák az abroncs félig kopott állapotában regenerálják a futómintázati bemetszéseket, és javítják a hosszú távú tapadási teljesítményt.

A nedves felületi fékező- és vonóerő fokozására kifejlesztett, futómintázatba ékelt Tower Pump lamelláknak köszönhetően az új mintázat kitűnő tapadási tulajdonságokkal is bír. Az apró, tölcsér alakú miniszivattyúk ideiglenesen magukba zárják a vizet, kiszorítják azt a mintázati elemek közül, így növelik a kontaktfelület tapadását
nedves útfelületen.

A 3D lamellás technológia miatt a nagy nyomatékerőnek kitett gumiblokkok formatartása jobb lesz, ezáltal növekszik a gumiabroncs élettartama is.

X Multi: ajánlott abroncscsalád A gyártó legnépszerűbb teherabroncs termékcsaládja, a belföldi és regionális (kis- és középtávú) fuvarozásra tervezett Michelin X Multi legújabb generációjával mutatkozik be a piacokon. A hivatalos teszteredmények alapján az ezzel szerelt járművek ugyanakkora üzemeltetési költséggel 15–20 százalékkal jobb futásteljesítményt érnek el, mint a jelenlegi X MultiWay 3D termékkel szerelt járművek. A megújult termék áprilistól kapható a négy legjellemzőbb méretben és típusban. A termékcsalád még ez év szeptemberében, majd 2018 elején egy újabb etapban további méretekkel bővül. A termékcsalád teljesítményjellemzői: sokoldalú, a különböző úttípusokon és időjárási körülmények között egyaránt meggyőző futás; használhatóság egész évben; megfelelés a legszigorúbb környezetvédelmi szabályozásoknak fogyasztás/kibocsátás és zajterhelés tekintetében; optimális fenntartási költségek (TCO).

A Michelin termékfejlesztői a megújult abroncscsaládhoz most is a legújabb technológiai megoldásokat használták fel: a termékbe épített Powercoil, Infinicoil, Regenion és Carbion technológiák révén (ld. keretben) a közúti vállalkozások értékes és megnövelt teljesítményű abroncsokhoz juthatnak.

LEGÚJABB TECHNOLÓGIÁK

Powercoil: az övbetétbe épített legújabb generációs, kisebb fajsúlyú, de ellenállóbb acélkordszálak könnyebb, ugyanakkor erős és strapabíró felépítményt eredményeznek.

Infinicoil: az abroncs köré tekert – akár 400 méter hosszú – acéldróttal nagyobb termékstabilitás, ellenállóképesség és élettartam, illetve terhelhetőség érhető el.

Regenion: az additív fémmegmunkálási technológiák, a 3D-fémnyomtatás fejlődése révén ez a gyártási eljárás lehetővé teszi, hogy önregeneráló, új állapotban rejtve maradó futómintázati csatornákkal lássák el a futóblokkokat, amelyek fokozatosan, a futókopás  előrehaladtával megnyílnak a futófelületen.

Carbion: az anyag egyes összetevőit folyékony állapotban keverik össze, így homogénebb anyagszerkezet alakul ki. A keverékkel kopásállóbb és kisebb gördülési ellenállású futót kapunk.

A Michelin X Multi abroncsokba épített rádiófrekvenciás chipnek köszönhetően a flotta nyomon követése és a gumiabroncskészlet-gazdálkodás is egyszerűsödik. Az összekapcsolt technológiákat használó abroncsokkal az új termékcsalád számos digitális modult, termékazonosító funkciót, flotta- és abroncskészlet-gazdálkodást, nyomon követést segítő szolgáltatásokat tesz elérhetővé.

Az új Michelin X Multi F futójának szélessége 6 mm-rel
nagyobb, az így optimalizált talpnyom lassabb kopást tesz lehetővé. A megnövelt élettartam mellé magas szintű biztonság társul: lehet bármilyen kedvezőtlen az idő, ez a típus meggyőző biztonságot nyújt. A már említett új futókeverék mellett erről a mintázatba épített Delta lamellák gondoskodnak: mély, speciális kiképzésű és elhelyezkedésű mintázati elemek, amelyek télies és csúszós időben jobb fékhatást és kanyartartást tesznek lehetővé. A forgásiránynak megfelelő elhelyezkedésük révén egyenletes kezdeti kopásképet képeznek.

Ami a Michelin X Multi D abroncstípust illeti, a környezetterhelésének csökkentésére a Powercoil technológiát építették be a termékbe: az övbetétet erősítő legújabb generációs, kisebb fajsúlyú, de ellenállóbb acélkordszálak könnyebb, ugyanakkor erős és strapabíró felépítményt eredményeznek. A kompakt és merev mintázatba, a külső vállzóna gumiblokkjaiba épített körbefutó hangtompító bordának köszönhetően pedig kevésbé erős az ún. orgonasíp-effektus, ami a gördülési zaj fő forrása.

Innovatív megoldások

A Michelin nemcsak a terméket nyújtja partnereinek, hanem a termékhez kapcsolódó olyan teljes körű, innovatív online és offline szolgáltatásokat, illetve szaktanácsadást, tudásmegosztást is, amelyekkel a partnervállalkozás sikeresebb lesz.

A nagyon erős szakmai előadások és bemutatók után egy látványos és minden részletében elegáns esti fogadás adott lehetőséget a résztvevők számára a napi tapasztalatok megbeszélésére, az esetlegesen felmerülő kérdések megválaszolására. A látottak alapján bátran kijelenthető, hogy a Michelin jelentős fejlesztéseket hajt végre annak érdekében, hogy a modernkori fuvarozói kihívásokra a legjobb megoldásokat nyújthassa.

Bándy Zsolt

A cikk a NavigátorVilág 2017. július-augusztusi számában jelent meg.