Szállítmányozás 2024 konferencia

A digitális folyamatoptimalizálás élharcosa

„Minden, ami digitalizálható, a jövőben digitalizálva lesz” – ezzel a kijelentéssel teszi le voksát az Ipar 4.0-val kéz a kézben járó Logisztika 4.0 mellett a fuvarpiaci IT-szolgáltató, a fuvar-és raktérbörzét üzemeltető TimoCom. Hock-Ritter Ildikót, a magyarországi partner ügyvezető igazgatóját többek között arról faggattuk, hogy az elektronikus világban hogyan képzeljük el a jövő fuvarozási platformját.

Hock-Ritter Ildikó, a TimoCom magyarországi partnerének ügyvezetője

– Merre tart a fuvar-és raktérbörze működése?
– A digitális ipar időszaka új kihívások elé állítja a gazdaságot. A Logisztika 4.0 fogalma megjelent az ágazatban, és meghatározza a munkafolyamatok, adatok, emberek és eszközök hálózattá alakulását és optimalizációját. Az információáramlást a logisztikai folyamatban részt vevők között optimalizálják majd, ezzel egyidejűleg a munkafolyamatok gyorsulni fognak, és áttekinthetőbbek lesznek. Mindenki számára, aki versenyképes akar maradni, nélkülözhetetlenné válik invesztálni az új technológiákba. Azon fuvarozó- és logisztikai vállalkozásoknak, amelyeknek célja a folyamatos piaci jelenlét, mindenképpen lépést kell tartani a változásokkal. Ez egy kőbevésett tapasztalat az egyébként rugalmas szakmában.

– Hogyan járul hozzá a Logisztika 4.0-hoz szolgáltatásaival a TimoCom?
– Európa legnagyobb fuvarozói platformjaként a TimoCom már 20 évvel ezelőtt meglátta azt, hogy a digitalizációnak valóban nagy jelentősége lesz, és átvette ezen területen az úttörő szerepét. Ami a jelenünket illeti, július elejétől a TC Transport Order optimalizálni fogja az alapvető üzleti folyamatokat a fuvarozók, szállítmányozók és gyártócégek között, így biztosítja ez az új irány a mindennapi munkát a TimoCom fuvarozói platformján. Ezenkívül ebben az évben és a jövőben is egyre nagyobb teret nyer az eszközök közötti kommunikáció, ami intelligens interfészek segítségével valósul meg (ld. keretben. A szerk.). Ennek tudatában célunk az integrált telematikai szolgáltatók amúgy is magas (jelenleg 219) számának növelése.

ÖSSZEKÖTÖTT TECHNOLÓGIÁK

A felhasználók a TC Connect segítségével egy kattintással vihetik át fuvar- és raktérajánlataikat a speditőrszoftverükből. A többi ügyfél közvetlenül férhet hozzá az ajánlatokhoz, és kapcsolatba léphetnek a megbízóval.

A másik interfész a telematikai szolgáltatóknak teszi lehetővé, hogy a pozícióadataikat a TimoCom Trackingben leképezzék. A közös ügyfelek részesei lehetnek annak, hogy járműveiket egyetlen térképen, a TimoCom Trackingen keresztül követni tudják. Ez azt jelenti, hogy a különböző szolgáltatóktól származó programok közötti váltások  feleslegessé válnak.

Ezenfelül lehetőség van arra is, hogy egy cég egy üzleti partnerének hozzáférést adjon a gépjárműve pozíciójához; ebben az esetben mindketten rajta tudják tartani a szemüket a rakományon.

– Mi mindenben térnek el a versenytársaktól?
– A TimoComnál fontos, hogy ügyfeleinknek lehetővé tegyük az új technológiák megismerését és ösztönözzük őket használatukra. Ez az alkalmazkodóképesség és az egyéni funkciók biztosítása fontos jellemzői cégünknek. Ügyfeleink számára mi vagyunk a mindennapos munkaeszköz, a TimoComnál futnak össze a szálak. Tisztában vagyunk azzal, hogy sok ügyfelünk már otthon bejelentkezik a programba mobiltelefonról, hogy semmiről se maradjon le. Természetesen e lehetőség biztosításához a háttérben sok munka és komoly tervezés áll.

– Átláthatóságot és biztonságot (adatvédelmet) igényelnek a felhasználók. Ezeket hogyan valósítják meg?
– Az online platformoknál a biztonság nagyon fontos tényező. Számunkra ez nemcsak azt jelenti, hogy a lehető legjobb technikai felszereltséggel rendelkezzünk, hanem azt is, hogy az IT-, fejlesztő, értékesítő, anyanyelvi ügyfélkörös és pénzügyes munkavállalóktól a marketingesig a legjobbakat foglalkoztassuk. A szolgáltatásunk tekintetében elmondhatom, hogy tavaly ősszel a 44 európai országból csaknem 40 ezer céget tartalmazó cégjegyzéket a Dokumentumkezelő funkcióval egészítettük ki. Az ügyfelek ennek segítségével a gyakran használt okmányokat egyszeri feltöltéssel a többi felhasználó számára elérhetővé tehetik profiljukban. A fuvarmegbízással kapcsolatosan így a várakozási idő jelentősen csökken, például amikor a szükséges fejléces papírra, fuvarozói engedélyre vagy a rakománybiztosításra várunk. Az időmegtakarítás mellett versenyelőnyre is szert tehetnek azok a cégek, amelyek dokumentumaikat rendelkezésre bocsátják, mégpedig az átláthatóság révén. Ugyanis minél részletesebben és körültekintőbben mutatkozik be egy ügyfél a céges profiljában, annál több bizalmat ébreszt, tehát saját maga növelheti az üzletkötések esélyét. Mivel az ellenőrzött partnerek csak a TimoCom alkalmazásainak biztonságos SSL-kapcsolatán keresztül férhetnek hozzá a dokumentumokhoz, az adatok biztonsága biztosított. Ezt fokozza az a tény is, hogy az adatközpontjaink Németországban vannak, ezért minden tartalom a német adatvédelmi törvény hatálya alá tartozik, ami a világ egyik legszigorúbbjai között található.

– Rugalmasságot és hatékonyságot ígérnek alkalmazásaik. Ezeket milyen fejlesztésekkel érik el?
– A transport logistic-on a programunk következő digitális építőkövét mutattuk be május elején. A továbbiakban a fuvarozói platform még érdekesebb lesz a kereskedő- és gyártócégek megbízói számára. Nekik korábban le kellett mondaniuk a hosszú távú fuvarmegbízásokról, és realizálniuk kellett, hogy a piac egyre változékonyabb, és rugalmasabbá kell válni a pozíció megtartásához. A nyári megjelenés után a TC Transport Order lehetővé teszi majd a több, mint 110 ezer timocomos felhasználónak, hogy a platformon keresztül digitális tranzakciókat bonyolítsanak le. Az új alkalmazással közvetlenül a TimoCom platformján a megbízó és a megbízott közötti kapcsolat lényegesen hatékonyabb lesz. Az ügyfelek számára ez elsősorban érezhető időmegtakarítást jelent csak úgy, mint a folyamatok költségeinek csökkenését is.

ÚJDONSÁG A PIACON

A TC Transport Order lehetővé teszi a megbízóknak, hogy fuvarjaikra párhuzamosan több partnertől kérjenek ajánlatot – valós időben, aktuális napidíjon. Az összes kapott árajánlat közül végül egész egyszerűen kiválaszthatják a legmegfelelőbbet. A potenciális szolgáltatók a kapott megbízások segítségével további üzletekhez juthatnak. Végül „digitális kézfogással” lehet az üzleteket megkötni a TC Transport Orderen keresztül. Itt mindkét fél megtalálja egy felületen az őket érintő fuvarmegbízásokat és azok állapotát. Ezeket bármikor könnyen tudják kezelni a TimoCom platformján. Ezenkívül a jövőben értesítést fognak kapni a felhasználók az őket érintő eseményekről – a fuvarozói platformon belül.

– Milyen most a magyarországi piac?
– Belföldön az év 22. hetéig 145 szerződéssel gazdagodtunk. A régiós megoszlásban magasan élen jár Pest megye, ezt a főváros követi (amit külön régióként kezelünk), míg a dobogó harmadik fokára Csongrád és Bács-Kiskun megye kapaszkodott fel. A legkisebb érdeklődés a számok alapján Tolna és Baranya megyéből érkezik, a többi régió közel azonos aktivitással van jelen.

– A folyamatosan bővülő ügyfélkörnek hol van a korlátja?
– Nem szabunk határokat. Kitűzött céljaink között szerepel a logisztikai szektor mozgatórugójaként összefogni az érintetteket, legyen szó akár gyártó- és kereskedőcégekről, kis- vagy nagyvállalkozásokról, illetve fuvarozókról, szállítmányozókról. A TimoCom az idő múlásával folyamatosan teszi le a digitális folyamatoptimalizálás mérföldköveit, amelyek segítségével ezt meg is fogja tudni valósítani.

Varga Violetta

Az interjú a NavigátorVilág 2017. júniusi számában jelent meg.