A Ford, amely évtizedek óta kiváló eredményeket ért el az európai haszonjármű-piacon, 2012-ben elérkezettnek látta az időt arra, hogy kedvező helyzetét tovább erősítendő új célkitűzéseket fogalmazzon meg. A stratégia lényege a vezető hely megtartása és megszilárdítása volt. A Big Bang elnevezésű program (előzményeit ld. keretben. A szerk.) beváltotta a hozzá fűzött reményeket: az elmúlt évek óriási fellendülést hoztak a szegmensben a Ford számára. Papp Zoltán szakági igazgató lapunknak vázolta, hogy milyen alapokra építve jutott el a Ford ebbe a kedvező helyzetbe.
– Hogyan ért célt a Big Bang stratégia?
– Természetesen a Ford a stratégia megjelenése előtt is jó helyzetben volt, de nem volt akkor éppen piacvezető a szegmensben, szűk volt a modellválaszték, és a gyártási költségek tekintetében sem felelt már meg a kor kihívásainak. Ezeket átgondolva született meg ez az ötéves program, ami idén tavaszra, nyugodtan merem állítani, teljes sikert hozott. A felmerülő felhasználói igényeket is figyelembe véve jelentősen bővült a modellválaszték.
– Milyen elemekből épül fel most a paletta?
– A választékban olyan kompakt méretű járművek is szerepelnek, amelyeket előszeretettel használnak azok a vállalkozások, amelyek jellemzően városi környezetben végeznek szállítási feladatokat. Így megjelent a palettán – egy korábbról már ismert nevet használva – a Courier, emellett a Connect is új fejlesztésként. Ez már nem saját, különálló járműalapra fejlesztett típus, hanem ma már a meglévő C platformra készül, ennek előnye pedig az előállítási költségek racionalizálásában rejlik. Emellett markánsan elvált egymástól az 1, illetve a 2 tonna teherbírású járművek csoportja. Hasonló különbség a Transit első-, illetve hátsókerék-hajtású modelleknél volt tetten érhető. Ez megint csak a piaci igényekhez igazodik, így a vevők könnyen eligazodhatnak, hogy egy kisebb, 1 tonna körüli teherbírással rendelkező járműre van szükségük, vagy a nagyobb, 2 tonna körüli vagy afölötti teherbírású modelleket válasszák. A haszonjármű-paletta funkciójában történő szétválasztása is az új stratégia része. Más kiegészítő elnevezést kaptak az áruszállításra és a személyszállításra fejlesztett típusok. Az utóbbinál megjelent a Tourneo elnevezés, míg minden áruszállításra fejlesztett modell kiegészítésként megkapta a Transit elnevezést, ezzel tisztelegve a hírnevet megalapozó típusnak. Mindemellett természetesen önálló modellként továbbra is megmaradt a Transit modell mint zászlóshajó a modellcsaládban. A hagyományos kis-haszonjárművek választéka mellett pedig mindenképpen szót kell ejteni a Ranger pick-upról is, hiszen ebben a kategóriában messze a legkedveltebb típus. A gyártását a Távol-Keletről áthelyezték Dél-Afrikába. A jármű önmagáért beszél, összes paraméterében az egyik, ha nem a legjobb a mai piacon. Így áll össze tehát a Big Bang modellválaszték, amelyhez még nagyon fontos azt is hozzátenni, hogy ma már mindegyik változat megfelel a legújabb Euro6-os előírásnak. Ezek a járművek dízelmotor esetében AdBlue adalék használatával, a kipufogógáz kémiai utánkezelésével teljesítik a nitrogén-oxidok kibocsátását szabályozó rendkívül szigorú előírásokat.
– A Big Bang és az új modellek bevezetése milyen eredmények elérését tette lehetővé Európában és azon belül Magyarországon?
– Ha európai kitekintéssel kezdünk, 2015-ben vált piacvezetővé a Ford a kis-haszonjárművek piacán. A Big Bang meghirdetésekor, 2012-ben a 7. helyen állt a márka 8,5 százalékos részesedéssel, és innen kapaszkodtunk fel a piacvezető pozícióba. Ez tavaly 13,2 százalékos piaci részesedést jelentett. Persze vannak kiemelkedő piacok, például Angliában 50 éve első helyen áll a Ford; nyilván ennek történelmi hagyományai is vannak. Magyarország is stabil piacnak számít, 2006-tól vizsgálva a statisztikai adatokat egyetlen évben, 2011-ben nem volt piacvezető a Ford, az összes többi évben vezettük a kis-haszonjárművek eladásait. A csúcsot a tavalyi év jelenti: 2016-ban összesen 6500 Ford kis-haszonjárművet regisztráltak Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy szinte minden harmadik, a szegmensben eladott jármű Ford emblémát viselt, és ez kétszer annyi eladott járművet jelent, mint a második helyezett, és többet, mint a második és harmadik helyezett piaci szereplő összes eladott járműve a szegmensben. Ez a kiváló eredmény nagyban köszönhető az új modellek bevezetésének és ezzel együtt annak, hogy szinte minden felhasználói igénynek meg tudunk felelni ezzel a járműpalettával a 3,5 tonnáig terjedő tartományban. Mindezt kiválóan segíti az a tény, hogy a DEKRA független minőségtanúsító kimutatása alapján a Ford kis-haszonjárművek megtett kilométerre vetített üzemeltetési költségei a legalacsonyabbak a piacon elérhető hasonló járművek között. Mivel az ebben a szegmensben eladott járművek gyakorlatilag termelőeszköznek számítanak a vállalkozásoknál, nagyon nem mindegy, hogy azok milyen költségekkel üzemeltethetőek, főleg akkor, ha nagyobb darabszámú flottákról beszélünk. Ebben a Ford szintén vezető szerepet tudhat magáénak úgy, hogy az Euro6-os új modellek közül mindegyik a legjobb eredményt produkálta ezen a vizsgálaton.
FÉL ÉVSZÁZAD TÁVLATÁBAN
A mai sikerek elérése, ahogy mondani szokás, nem jöhetett volna létre a nélkül a jármű nélkül, amit több, mint ötven évvel ezelőtt mutatott be a Ford. Ez volt a Transit, ami ma már angol kifejezéssel élve „name plate”- ként szerepel a márkánál, hiszen az eltelt fél évszázadban óriási sikerrel volt jelen az európai piacon. Az első Transit névre keresztelt haszongépjármű 1965 augusztusában gurult le a gyártószalagról, és nyugodtan mondhatjuk, hogy ma már egy önálló brandet képvisel a Fordon belül is.
Nagyon hosszú és nagyon változatos volt ez az ötven év. A folyamatos megújulás, az újabb és újabb generációk megjelenése mellett is szükség volt arra, hogy a szüntelenül változó és az európai piacon megjelenő egyre több konkurenssel szemben megfelelő választ adjon a Ford. Ennek 2012-ben jött el az ideje. Természetesen a dátumot hosszas előkészítés és tervezési folyamat előzte meg, amikor megjelent a piacon a Custom modellcsalád. Ez az első képviselője a mai kishaszonjármű-modellek palettájának és egyben a már említett Big Bang stratégiának is.
– Az idei év milyen eredményekkel kecsegtet, mit mutatnak az eltelt hónapok adatai?
– Az idei piaci környezet jelentősen megváltozott. A korábbi években az NHP hitelprogram jelentős bővülést hozott a hazai kishaszonjármű-piacon. Olyanok is tudtak új járművet vásárolni, akik talán korábban használtban gondolkoztak, és sokan előrehozták a járműbeszerzéseiket. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a teljes hazai eladásokat vizsgálva a szegmensben visszaesés tapasztalható, ami 5,5 százalék körüli. A kilátások szerint ez nem csökken tovább, ezzel együtt az arányok szerencsére nem változtak, így a piacvezető helyet úgy gondolom, hogy hosszabb távon is stabilan tudjuk tartani.
– Ma már nem kerülhetőek meg a haszonjárművek területén sem az alternatív hajtásmódok. Egyre több gyártó mutat be különböző elvek szerint készült modelleket. A Ford milyen irányt határozott el ezen a területen?
– Van egy rövid távú terv, ami igazodik a piaci követelményekhez, és természetesen ennél távolabbra mutató elképzelések is szerepelnek a Ford tarsolyában. Jelenleg az Euro6.1-es emissziós normákat kell teljesíteniük az új járműveknek Európa szerte. Ezt a jövő évtől váltja a 6.2-es verzió, ami elsősorban az emissziós mérési módszerek finomítását, szigorítását jelenti. A piacon ez hozhat változásokat, a Ford jelenlegi motorkínálata azonban már most megfelel ezeknek a követelményeknek. Ez a jelen. Hogy ezek után mi várható, az még nem ismert; a személyes véleményem az, hogy a valamikori jövőben bevezetendő Euro7-es normák könnyen a dízelüzemű motorok végét jelenthetik. Ez egy összetett kérdés, hiszen a nehéz-tehergépjárművekre gondolva ma még nincs a dízelüzemnek hatékony alternatívája. A Ford természetesen meghatározott a kor kihívásaihoz igazodó stratégiát, ami ma már nyilvános. Ez egy 4,5 milliárd dolláros projekt, amelynek során a Ford 13 típusa jelenik meg az elkövetkezendő öt évben alternatív, elektromos hajtással. Ebbe az F150-es tehergépjárműtől a Mustang sportkocsin keresztül a kis-haszonjárművek is beletartoznak. Ennek az első hírnöke a Custom plugin hibrid verziója, amelynek éles üzemű tesztje Londonban zajlik, ahol a városi szolgáltatócégeknél futnak már ezek a járművek. A tesztek eredményei és tapasztalatai után azt várjuk, hogy szériában a Custom plug-in hibrid változata 2019-ben jelenik meg. A kis-haszonjármű szegmensben óriási létjogosultsága van ennek a megoldásnak, hiszen ezeket jellemzően városi környezetben használják, ahol a helyi szennyezőanyag-kibocsátás csökkentése ma már sok helyen követelmény. A Ford első lépésként tehát a kisáruszállító járművek alternatív hajtásában lát fantáziát. Az, hogy később ez a korábban vázolt tervek szerint hová fut ki, és a piac erre hogyan reagál, még a jövő zenéje.
Alföldy Miklós
Az interjú a NavigátorVilág 2017. júniusi számában jelent meg.