A DHL Freight új elnöke, Uwe Brinks egyrészt jobb minőségre, másrészt a hatékonyság növelésére és ezzel együtt magasabb árrésre hajt. A topmenedzser DVZ-nek adott interjújának kivonatát olvashatják az alábbiakban.
– Ön nagy helyreállítónak számít a DHL-konszernben. Szanálnia kell a DHL Freightot?
– Szerencsére ez nem szükséges. A DHL Freight egyre több pénzt hoz a konyhára, és sosem volt veszteséges. A sok felvásárlást tekintve már maga ez nagy teljesítmény. A vezetésem alatt eltöltött első 100 napban azt tapasztalhattam, hogy nagyon erős alapokon nyugszik a vállalat, de eljött az idő a fejlesztésekre. Az elkövetkezendő 3–4 évben a konszern még erősebb pillérévé szeretném tenni a céget.
– És mik lennének az első lépések?
– A standardizálás híve vagyok, nagy potenciált látok ezen a területen. Mindenekelőtt a hatékonyságot szeretném növelni, s ebből automatikusan adódik a költséghelyzet javulása is.
– Min szükséges, illetve min tud változtatni ennek eléréséhez?
– Sok egyedi intézkedés lehetséges. Például meg kell vizsgálnunk a szezonalitás kérdését. A különböző területen jobb teljesítményt érhetnénk el az erős, de a gyenge kihasználtság mellett is. Ezek főleg a darabáru-fuvarozást és a terminálfolyamatokat érintik. Vagy ott vannak az ingatlanok: a tartósan alacsony kamatfekvésnek köszönhetően egészen új lehetőségek adódnak. Aktuálisan tervezünk is egy új terminált Hamburg-Neulandban, közvetlen összeköttetéssel az A1 autópályával, mert hiszen éppen a terminálköltségek jelentős fi x kiadással járnak. Mindezek együttvéve az árrés növekedéséhez vezethetnek.
– Mindez azt jelentené, hogy eddig hatékonysági és minőségi problémákkal küzdöttek?
– Nem voltak ilyen gondjaink, de mindig törekedni kell a hatékonyság növelésére, és azonnal reagálnunk kell a növekvő minőségi követelményekre is.
NÉVJEGY
Az 1964-ben született Uwe Brinks több mint 30 éve dolgozik a DHL konszernnél. Mielőtt ez év elején a DHL Freight vezérigazgatója lett, a levél- és csomagküldő ág termelési igazgatója volt. Új funkciójában Brinks 71 európai telephelyért és 13 ezer dolgozóért felel. Európa-szerte évente több mint 43 millió küldeményt szállítanak ki, ami meghaladja a 45 millió tonnát. A DHL Freight forgalma 2016-ban 4,274 milliárd euró volt.
– A piacon nem feltétlenül tekintik a DHL Freightot a minőség éllovasának.
– Tény, hogy némely dologban lehetnénk megbízhatóbbak is. Ezért júliustól jelentősen javítunk az Eurapid nevű minőségi termékünkön. Az Euroconnect standard hálózatunkra alapozva 2013-ban vezettük be az Eurapidot, és azóta folyamatosan bővítettük. Ennél a szolgáltatásnál napra pontos szállítási határidőt garantálunk, és a darabáru szállítása prioritást élvez. Több, mint félszáz terminálon kínáljuk ezt a szolgáltatást, és az európai üzleti címek több, mint 80 százalékát lefedjük. Hamarosan 105 terminálon leszünk jelen 22 országban. Bizonyos telephelyeken a 12 óránál rövidebb szállítási szolgáltatással és a „Same Day Pick-Up”-pal, vagyis az aznapi kiszállítással bővítjük kínálatunkat. Jobb átvételi és kézbesítési időket kell vállalni, megbízható keretek között. Úgy vélem, az járhat elöl a közúti fuvarozásban, aki hozni képes a magas minőséget, és az ügyfelek abszolút megbízhatónak tartják. Csak akkor tudunk fejlődni, ha valódi minőségi ugrást teszünk.
– Konkretizálná kicsit az említett standardizálást?
– Mondok két példát: a termináljainkat most fogjuk általánosan felszerelni LED-világítással. A másik, hogy igen sokféle villástargoncánk van, jóllehet az összes gép ugyanazt a feladatot látja el. Itt is lehet egységesíteni.
– És Ön szerint milyen ügyféligények várhatóak a jövőben?
– Nos, az Eurapid is az egyik válaszunk volt a növekvő ügyféligényre, akárcsak a minőségkampányunk. De konkrétan: meggyőződésem, hogy a jövő két nagy témája a rugalmasság és a gyorsaság lesz. Logisztikusként például tudni kell a megoldást a használt szőnyegekkel vagy fürdőkádakkal kapcsolatos ügyletek lebonyolítására is. Mindez ugyanoda vezet: egyik oldalon a folyamatok standardizálása áll, másrészt az ügyfelek egyéni igénye is megjelenik. Nagy kihívás, de szerintem megoldható. A standardizáláshoz járulékos szolgáltatások is kapcsolódnak, ezek költségeit is meg kell fizetni. Közben
mindvégig az ügyféllel együtt kell megoldást találni, és folyamatos fejlesztésekre van szükség. Már most sok nagy ügyfelünkkel ezt tesszük, de minden megbízónknak ugyanilyen szolgáltatást és minőséget akarunk biztosítani.
– Nem kell azt mondaniuk az ügyfeleknek, hogy ha nem az Önök szabványai szerint élnek, akkor nem ügyfeleik többé?
– Nem vagyok nagy barátja annak, hogy lemondjunk üzletekről. Nem is azért lettem kinevezve, hogy meghúzzam a nadrágszíjat, hanem hogy fejlesszek és terjeszkedjek. Éppen ezért alapjában elhibázottnak tartanám az elzárkózást a legkisebb ügyfelek elől.
– Milyen termékeknél lát új lehetőségeket?
– Mint említettem, a prioritási lista tetején a gyorsaság és a megbízhatóság áll. Vagyis a küldeményt tűpontosan a megbeszélt időben és helyen kell kézbesíteni. Aztán egyéb többletszolgáltatások is adódhatnak, mint például a vám kérdése is egészen elöl van ezek között. A vámtevékenység biztosan jelentősebbé fog válni. Az ügyfelek egyre inkább azt várják, hogy a logisztikus kompletten bonyolítson le mindent. Az lesz a piacvezető, aki ebben a legjobb minőséget szavatolja.
– A digitalizálás ilyen értelemben több esélyt vagy nagyobb kockázatot jelent?
– Mindenképpen több lehetőséget rejt. Sokkal jobban át lehet világítani a folyamatokat, sokkal átláthatóbbá lehet tenni az egyes munkafázisokat. Már ez maga nagyon sokat hozzáad a standardizálás és transzparencia témájához. És mint sok más területen, úgy a közúti árufuvarozásban is új lehetőségeket hoz magával a digitalizálás, ha például a platooningra, a konvojban haladásra gondolok. Másrészt új szolgáltatásokat is kínálhatunk, ahogyan ezt a Saloodo digitális platformmal is tesszük.
– Milyen központi stratégiai célt követnek a Saloodo start-uppal?
– Ez az egész a digitalizálás általános trendjeinek a hatása. Első számú logisztikusként nem zárkózhatunk el az ilyen fejlesztések elől, sőt, az élen kell járnunk. A Saloodo főként a darabáru-fuvarozásban és a részrakományos szállításban érdekes, de érintett még a komplett rakományos fuvarozás is, például a páratlan relációk jobb kihasználtságát tekintve. Egyébként pedig miközben a személyszállításban az Uber rendkívül sok új kapacitást termel, ezeknek a platformoknak semmi hatásuk nincs a kapacitásokra. Inkább arról van szó, hogy átláthatóvá és kihasználhatóbbá kell tenni a rendelkezésre álló fuvartért.
– Milyen szerepet játszik a DHL a Saloodóban, és milyet a Saloodo a DHL-ben?
– Ez teljesen egyenrangú. A DHL Freight mindkét irányban kihasználja a Saloodót, tehát a rakományt és a fuvartért illetően is. A Saloodo természetesen azt a lehetőséget kínálja számunkra, hogy további megbízásokat tudunk kötni…
– …amennyiben Önök minden, a Saloodóban beállított fuvarozási megkeresésre azonnali ajánlattal reagálnak.
– Igen, ezáltal új üzleteket nyerünk, amit azonban nem tudok konkrét számokkal kifejezni. Ennek a start-upnak az az elsődleges célja, hogy ügyletek jöjjenek létre ezen a platformon. Az első növekedési mutatók igencsak ösztönzőek.
– A digitális szállítmányozók vajon teljesen megváltoztatják majd a fuvarozási szolgáltatások piacát?
– Ezt nem hinném, de egy új értékesítési út van kiépülőben. A mögötte lévő üzletek ugyanazok, hiszen szállítani továbbra is kell. De a transzparencia növekszik, ezáltal az árak is gyorsabban tudnak igazodni a ténylegesen rendelkezésre álló kapacitáshoz és érdeklődéshez.
– Az első 100 napja után hogyan látja a DHL Freight jövőjét, mondjuk 2020-ra?
– Ezzel a kérdéssel bizonyára a „Freight 2020” programunkra céloz. Ezzel szignifikánsan szeretnénk javítani az üzleti eredményeinken, és tovább akarjuk erősíteni a piaci pozíciónkat. A Deutsche Post DHL Group konszernstratégiájából kiindulva a mi törekvésünk három pilléren nyugszik: „Focus”, „Connect” és „Grow”, vagyis a fókuszáláson, a kapcsolatokon és a növekedésen. Kétfázisú a program megvalósítása. Első lépésként a termékminőségre és az átláthatóságra összpontosítunk („Focus”), mert csak egy állandó, magas és területlefedő minőséggel növelhetjük tartósan az ügyfél-elégedettséget. Új ajánlatokkal új ügyfeleket szeretnénk szerezni, és erősíteni akarjuk azt a képet is, hogy a DHL Freight egy megbízható, minőségi szolgáltató.
Járdán Eszter
A cikk a NavigátorVilág 2017. júniusi számában jelent meg.