A DAF Magyarországon nyolc éve stabilan őrzi piacvezető helyét a nehéz-tehergépjárművek között. A holland márka nem csak itthon, egész Európában rendkívül népszerű, megbízhatóságának, alacsony üzemeltetési költségének és kényelmes munkahelyet biztosító fülkéinek köszönhetően is. Az elmúlt évek folyamatos fejlesztései tovább népszerűsítették a DAF tehergépjárműveket, most viszont óriási lépéseket tett a gyártó – a piaci kihívásokra is választ adva – annak érdekében, hogy megfejelve az eddigi jó tulajdonságokat műszaki paramétereiben egy teljesen új járművet dobjon piacra.
Első ránézésre sok minden nem változott az új modelleken, hacsak az nem feltűnő, hogy az eddigi, nemzetinek is mondható narancssárga alapszín megváltozott, és egy valóban kellemes árnyalatú, középkék-metál fényezést kaptak az új járművek. Tüzetesebben megvizsgálva a műszaki leírásokat és a Hollandiában tartott márkabemutatón elhangzott információkat kiderül, hogy egy teljesen új hajtáslánccal és elektronikai megoldásokkal rendelkező járműcsalád áll mostantól a fuvarozók rendelkezésére. A gyártó szerint a továbbfejlesztett motorok, az új hajtásláncok és az optimalizált aerodinamika akár 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
Továbbfejlesztett motorok és kiegészítők
Kezdjük a már jól bevált PACCAR motorokkal! Az MX jelölésű motorok levegőkezelését új, hatékonyabb turbófeltöltő, új EGR-rendszer és új szelepműködtető rendszer hozzáadásával fejlesztették tovább. A hőháztartást új égésrendszer, többek között új dugatytyúk, befecskendezők és befecskendezési struktúra fejlesztésével javították, ugyanakkor nagyobb sűrítési arányt alkalmaztak. A legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás eléréséhez új, hatékonyabb változó sebességű hűtést, kormányszervo- és olajszivattyút építettek a járműbe. Az új hajtásláncok fejlesztése során a fő elv az volt, hogy a motorfordulatszámot csökkentve érjék el a kedvezőbb fogyasztást.
Ehhez a PACCAR MX-11 és MX-13 motorok maximális nyomatékát jelentősen megnövelték, így az már 900 percenkénti fordulatszámon elérhető. A termékválaszték legjobbja a 390 kW-os/530 LE-s PACCAR MX-13 motor, amely 2600 Nm nyomatékot ad le 1000 percenkénti fordulatszámon. A motorteljesítmény mellett a PACCAR motorfék teljesítményét is növelték. Az MX-11 motor maximális fékteljesítménye 320-ról 340 kW-ra nőtt. Még jelentősebb, hogy a fékteljesítmény 1000–1500 fordulat/perc között 20 százalékkal emelkedett. Az MX-13 maximális fékteljesítménye nem kevesebb, mint 360 kW, és a fontos 1200–1500 fordulat/perc közötti tartományban a fékteljesítmény-növekedés 30 százalék.
Az új motorokhoz, amelyek a próbautak tanúsága szerint is rendkívül csendesen futnak, és valóban rendkívül alacsony fordulaton képesek hatékonyan mozgatni a járművet, új sebességváltó is jár. Az új CF és XF sorozat járműveit alapfelszereltségben a legújabb generációs TraXon automata sebességváltókkal szerelik, alapfelszereltségben 12, opcióként 16 sebességes változatban. A kisebb súrlódási veszteségek, a még gyorsabb felkapcsolás és az EcoRoll funkció kibővített használata együtt alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményez, miközben a csendes és zökkenőmentes működésnek, továbbá a pontos tengelykapcsoló-működtetésnek köszönhetően jobb a vezetési kényelem. A korábbi automatizált szerkezethez képest valóban javult a váltások gyorsasága, amelynek előnye a kisebb lendületvesztés és az érezhetően kényelmesebb futás.
Továbbhaladva a hajtásláncban a hátsó híd és a differenciálmű is teljesen új fejlesztés. Az újgenerációs hátsótengely-differenciálművek új kialakítású tányérkerékkel és kúpkerékkel rendelkeznek, amelyek a legnagyobb tartósságot és hatékonyságot szolgálják rendkívül alacsony zajszint mellett. A differenciálműben alacsony viszkozitású kenőolajat alkalmaz a gyártó, csökkentették a feltöltési mennyiséget is. Ezzel a lehető legkisebb ellenállás érhető el, amely szintén kedvező a fogyasztásra. Kihasználva, hogy az új motorok már alacsony fordulaton képesek a legnagyobb nyomaték leadására, a hátsó híd áttételét úgy választották meg, hogy 85 km/órás sebességnél az erőforrás mindössze 1000–1040-es percenkénti fordulaton jár, ami szintén kedvezően hat az üzemanyag-felhasználásra.
Az Euro6-os erőforrások fontos kiegészítője – a szigorú környezetvédelmi előírások miatt is – a minden ilyen járművön megtalálható integrált kipufogódob, amely egyrészt tartalmazza a részecskeszűrő-egységet, másrészt itt megy végbe a kipufogógázok kémiai tisztítása is az AdBlue folyadék befecskendezésével. Ezek a berendezések általában nagyméretűek, nehezek és meglehetősen bonyolultak. A fejlesztőmérnökök egészen kompakt méretűre csökkentették az új járműveken az integrált kipufogódobot. A korábbiakhoz képes 40 százalékkal kisebb a berendezés, és ami még fontosabb: mintegy 50 kilogrammal könnyebb is, mindemellett ugyanúgy ellátja feladatát, mint a korábbi, lényegesen nagyobb egység. Ennek köszönhetően nagyobb üzemanyagtartály is felszerelhető az alvázra, illetve növekedett a hasznos terhelés lehetősége, olyannyira, hogy más átalakításokkal együtt az új XF vontatók saját tömege összesen 100 kilogrammal alacsonyabb az elődmodellhez képest.
Új elektronikai megoldások
A takarékos haladás egyik alapja ma már a teljes hajtásláncot irányító elektronikai felügyelet. Az új járművekben új hajtáslánc-szoftver figyel a jármű takarékos haladására, amely a korábbiaknál hatékonyabban szabályozza a terepkövető tempomatrendszert, kombinálva a szabadon futó EcoRoll funkcióval. A PCC így rendkívül hatékonyan képes mozgatni a járművet, maximálisan kihasználva annak mozgási energiáját annak érdekében, hogy minél kevesebb üzemanyag-felhasználással legyen teljesíthető egy adott útszakasz.
A fejlesztők emellett javítottak a fülke légellenállási mutatóján is, apró változtatásokkal tették kedvezőbbé a jármű mellett elhaladó és a hűtőrendszerbe jutó levegő útját.
Gondolva a gépkocsivezetőkre számos újítás jelent meg a járművek fülkéjében is. Megújult a klímarendszer, ami digitális vezérlést kapott. Javítva az energia-felhasználáson az állófűtés elsőként a motor hűtőkörében lévő maradékhőt használja, a gázolajjal működő kályha csak akkor kapcsol be, ha erre már feltétlenül szükség van. A belső világítás szabályzója is előnyére változott, több módban könnyen kezelhetően választható ki az éjszakai vagy akár az állóhelyzeti világítás is. A műszeregység új grafikai elemekkel jelenik meg, megváltoztak a kijelző karakterei. A belső tér színösszeállítása harmonikusabbá vált. Az új hajtáslánc-vezérlő egységhez kapcsolódóan egyszerűbbé vált a terepkövető tempomat kezelése, amely a kormánykerékről, egyetlen gomb lenyomásával aktiválható, a kívánt paraméterek előzetes beállítása után. A műszerfalon lévő kezelőgombok pedig plug-in rendszerben, tetszőlegesen, a gépkocsivezető igényei szerint helyezhetőek el a kialakított csatlakozóhelyekre.
Az új CF és XF gyártása a 4×2 vontató (FT) és alváz (FA) konfi gurációk, a
6×2-es FTG és FTP vontatók kiegészítő futótengellyel, valamint a szimpla kerekekkel szerelt emelőtengelyes 6×2 alváz (FAR) esetében 2017 nyarán kezdődik. A többi változattal idén ősszel indulnak a gyártósorok.
A LEGÚJABB FLOTTAKEZELŐ RENDSZER
A DAF új, flottakövető és -kezelő rendszere idén, év elején mutatkozott be. A DAF Connect segítségével az üzemeltető valós idejű információkat kaphat járműveinek és járművezetőinek teljesítményéről. Az ügyfél igényei szerint konfigurálható online felületen jól láthatóan jelennek meg a jármű helyzetére, az üzemanyag-fogyasztásra, a futásteljesítményre, a flottakihasználtságra és az alapjárati időre vonatkozó adatok. A felhasználóbarát felület beállítható úgy, hogy átfogó üzemanyag-jelentéseket szolgáltasson az aktuális és a korábbi adatokkal, amelyek összehasonlítják a flotta járműveit és járművezetőit. Az élő nézet funkció a flotta helyzetével kapcsolatos összes szükséges információt megadja az optimális tervezés érdekében, a megtett távolságokat, az útvonalakat, valamint a jármű és a járművezető vezetési idejét is beleértve. Az üzemeltetők saját maguk által meghatározott riasztásokat kapnak, amikor eltérések tapasztalhatók a sebesség, az útvonal, a helyzet és az üzemanyag-fogyasztás terén. A DAF Connect optimalizálja a járművek rendelkezésre állását, csökkenti az üzemeltetési költségeket, és javítja a logisztikai hatékonyságot. Az eszközzel megtervezhetőek a javítási és karbantartási periódusok is. Az új járműveknél a kötelező szerviz-intervallum megnövekedett, ez használati módtól függően elérheti a 200 ezer kilométert is.
Alföldy Miklós
A cikk a NavigátorVilág 2017. júniusi számában jelent meg.