Szállítmányozás 2024 konferencia

„Felkészültünk az új kihívásokra”

A kártyaszolgáltató UTA már eddig is élen járt a több ország – egyetlen fedélzeti eszköz (OBU) koncepcióban, hiszen jelenleg is az interoperábilis díjfizetési szolgáltatások piacvezetője Európában. Felkészülten várja hát az EETS (European Electronic Toll System) keretén belül az egységes boxok bevezetését – tudtuk meg Réthy Kinga regionális igazgatótól.

Réthy Kinga, az UTA Magyarország Kft . regionális igazgatója

– Egy esztendeje nevezték ki az UTA regionális igazgatójává. Elérte ez alatt a kitűzött szakmai céljait?
– Igen, pontosan tavaly áprilisban kaptam azt a megtisztelő felkérést, hogy a már több mint 50 éves múltra visszatekintő Union Tank GmbH magyarországi regionális képviseletét vezessem. Ez alatt a szép szakmai kihívásokkal teli egy év alatt sikerült az elvárt szinten felül növekednünk, és összességében az elmúlt 5 év egyik legsikeresebb évét zártuk 2016-ban. Az UTA kártyával használható üzemanyag-töltőállomások számát bővítettük, illetve fókuszba kerültek az úgynevezett diszkontkutak, mint amilyen Ausztriában például a MasterDiesel, amely már közvetlenül Bécs mellett is igen kedvező áron kínál tankolási lehetőséget partnereink számára. Hazai példaként említhetem az OIL hálózat becsehelyi és mosonmagyaróvári üzemanyagkútját is.

NÉVJEGY

Réthy Kinga (42) a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületénél tevékenykedett, majd a LUKOIL üzemanyagtöltő állomásokat működtető Normbenz Magyarország Kft. alkalmazottja volt, ahol különböző pozíciók betöltése után legutóbb a magyarországi és szlovákiai flottakártya-üzletágért volt felelős. Tavaly áprilisban – miután elődje, Nagy István volt ügyvezető igazgató nyugdíjba vonult – az Union Tank Eckstein GmbH & Co. KG (UTA) őt nevezte ki az UTA Magyarország Kft. új regionális igazgatójává. Elsődleges feladatai közé tartozik a tankoló- és szolgáltatási kártyákat forgalmazó vállalat magyarországi értékesítéseinek működtetése.

– A közelmúltbeli tulajdonosváltás miben érezteti hatását az ügyfelek számára?
– 2017 januárjában a francia Edenred 51 százalékos tulajdonrészt vásárolt meg az Union Tank GmbH-ban. Ez nem volt meglepetés, hiszen eddig is 34 százalékos tulajdonrésszel rendelkezett a cégben. A tulajdonosváltásból az ügyfeleink semmit nem vesznek észre, hiszen az elnökség nem változott: továbbra is a német cégvezetés irányításával működünk. Ugyanakkor örülünk, hogy egy ilyen nagy multinacionális cég, mint az Edenred – amely például Dél-Amerikában piacvezető az üzemanyagkártya-szolgáltatás piacán – a meglévő tapasztalatait és informatikai tudását az Union Tank GmbH számára is elérhetővé teszi.

– Ügyfélközpontú szolgáltatóként nyilvánvalóan kulcskérdés az UTA számára a megújulás, különösen a digitalizációt illetően. Milyen területeken jelentkezik ez?
– A folyamatos megújulás természetesen nélkülözhetetlen korunk egyre digitalizáltabb világban és piaci környezetében. Vállalatunk célja, hogy innovatív eszközeinkkel és újításainkkal ügyfeleink munkáját segítsük. Az egyik kiváló példa erre az UTA alkalmazás, amely ingyenesen letölthető iOS és androidos eszközökre is. Az applikáció lehetővé teszi, hogy akár a fuvarszervező, akár a gépjárművezető kiválassza a hozzá legközelebb eső UTA kártyás elfogadóhelyet, megtekintse az ott érvényes árakat, az adott helyen kínált szolgáltatásokat és akár oda is navigálja a felhasználót. A másik, szintén ingyenes szolgáltatásunk az elektronikus számlázás, amelynek segítségével ügyfeleink azonnal, már a kiállítás napján megkaphatják e-mailben és akár ki is nyomtathatják a számlájukat. Említhetném még a heti kétszer-háromszor frissülő UTA Facebook-oldalunkat is, amely a szakmát érintő legaktuálisabb változásokról és érdekességekről nyújt folyamatosan frissülő tájékoztatást.

– Milyen gyorsan építik be szolgáltatásaik körébe a változásokat, például az uniós autópályadíjak emelkedését, illetve kiterjesztését?
– Folyamatosan változnak az autópályadíjakra vonatkozó előírások és az útdíj-fizetési kötelezettség alá vont úthálózatok is. Szolgáltatásainkkal azonnal reagálunk a változásokra. Ilyen új, sokakat érintő változás lesz például az új német autópályadíj-fizetés, amelyet már elsőrendű főutakra is kiterjesztenek. Ezzel újabb 40 ezer kilométeres útszakasz lesz fizetős 2018. július 1-jétől. Az UTA erre a változásra is teljes mértékben fel van készülve.

– Kártyapiaci szereplőként miként reagálnak a kelet-európai fuvarozói piacot sújtó nyugat-európai minimálbér-szabályozásra?
– Sajnos egyre inkább jellemző, hogy a nyugat-európai országok adminisztratív eszközökkel, különböző szabályokkal próbálják védeni piacaikat. Ez számottevő gazdasági hatással van a magyar fuvarozóvállalkozásokra is. Franciaországban az UTA együttműködik az egyik vezető helyi vállalattal, amely kedvezményes díjazás mellett segíti ügyfeleinket a helyi szabályoknak való megfelelésben, illetve az ezzel kapcsolatos ügyintézésben, jogi és hatósági képviseletben.

– Értékesítési szempontból más-e a hazai piac, mint a nyugat-európai?
– Az elmúlt évek fuvarpiacainak átrendeződései miatt más-más értékesítési kihívásokkal kell szembesülnünk Kelet- és Nyugat-Európa országaiban. Míg például egy francia fuvarozó elsősorban belföldi fuvarozást végez, és a saját országában lévő UTA szolgáltatásokat használja ki, addig a kelet-európai fuvarozók, köztük a magyar, a román és a bolgár vállalkozások például hosszabb, több országot érintő fuvarfeladatokat végeznek, így többfajta, komplexebb szolgáltatást szeretnének igénybe venni útjaik során. A fentiektől eltérően napjainkban a magyar fuvarozási piacon a legégetőbb probléma a képzett gépjárművezetők hiánya. Sajnos ügyfeleink visszajelzései alapján ez olyan méreteket ölt, amely már nemcsak a bővülés akadálya, de egyes vállalkozások további működésére is komoly hatással van.

– Melyek az idei év tervei az UTA magyarországi képviselete számára?
– A belföldi UTA kártyás töltőállomásaink számát ebben az évben tovább szeretnénk növelni. Célunk, hogy 2017 végére belföldön további 100–120 új, kamionos fuvarozók számára fontos tranzithelyen lévő és kedvező árszínvonalú elfogadóhelyen tudjanak tankolni ügyfeleink. Ezenkívül természetesen a külföldi elfogadóhelyek számát is növelni kívánjuk.

– Hogyan készül az UTA az EETS kihívásaira?
– Az EETS indulásáról már sokat lehet hallani a médiában. Az EETS célja, hogy a jövőben az érintettek egyetlen fedélzeti eszközzel (OBU) tudják fizetni az útdíjakat Európában. Mivel ennek bevezetése igen komplex technikai felkészültséget és hátteret igényel a különböző országok részéről, ehhez a közös rendszerhez különböző időpontokban fognak csatlakozni az egyes országok. Az UTA már eddig is élen járt a több ország – egy OBU koncepcióban, hiszen jelenleg is a több országot lefedő díjfizetési szolgáltatások piacvezetője Európában! Napjainkban az UTA ügyfelei többek között már választhatnak az interoperábilis UTA MultiBox, a Telepass EU vagy akár a skandináv piacra járó vállalkozásoknak kifejlesztett BroBizz OBU megoldás között. Így elmondhatjuk, hogy az UTA fel van készülve az új kihívásokra, és átfogó megoldást fogunk nyújtani ügyfeleink részére az EETS bevezetésekor is.

Varga Violetta

Az interjú a NavigátorVilág 2017. májusi számában jelent meg.