Szállítmányozás 2024 konferencia

A gyorsaság embere

Markus Reckling, a DHL Express Deutschland vezérigazgatója

Ne is kérdezzen! – legyint Markus Reckling, ha valaki a DHL Express németországi üzleti adatairól érdeklődik. Ugyanis még nem tudna pontos számokkal szolgálni, végtére is a 48 éves menedzser még csak január óta tölti be a vezérigazgatói posztot a DHL Express Deutschland élén, amely a DHL egyik legnagyobb nemzeti szervezete. Reckling eddig a DHLtörökországi leányvállalatánál volt vezető.

Németországban most Wolfgang Albeck nyomdokaiba lépett, aki a DHL Express meghatározó figurája volt, és 20 év után vonult nyugdíjba. Markus Reckling a DHL Express Europa fejének, John Pearsonnak jelent új posztjában. Pearson szerint az újonnan kinevezett vezető legfőbb erénye a szenvedély, a sokoldalúság és tettrekészség. „Reckling tapasztalataiból és ügyfélközpontúságából sokat fognak kamatozni németországi határátlépő küldeményszolgáltatásaink” – véli meggyőződéssel Pearson.

Reckling az Otto csomagküldő cégnél és a Tengelmann-csoportnál kezdte karrierjét. A háromgyerekes apa előtte Reutlingenben és Londonban folytatta egyetemi tanulmányait európai üzleti adminisztráció szakon, és marketingből is diplomázott. Jelenleg már 15 éve dolgozik a DHL-nél. 2008 óta a konszernfejlesztés vezetőjeként Frank Appel vezérigazgatónak tartozott jelentési kötelezettséggel. A stratégiai tervezésért és a projektekért, valamint a felvásárlásokért és fúziókért felelt. A DHL Express törökországi igazgatójaként 2012–2016 között vezette a nemzeti szervezetet. Tevékenységének utolsó szakaszába esett az új isztambuli mega repülőtér logisztikai központjának tervezése. Ebbe a projektbe a DHL Express 100 millió eurót invesztál. Recklingnek most az a legfontosabb feladata, hogy kiépítse Németországban az expressz üzletágat. A legnagyobb kihívásnak az online kereskedelem számít. A 2013-as 10 százalékról 2016 első negyedévében a duplájára nőtt a magánügyfelek részére kézbesített nemzetközi küldemények aránya. Ezzel 80 százalék az üzleti ügyfelek fő üzletágainak aránya. 2014 óta a DHL Express kereken 200 millió eurót tolt Németországban a hálózat bővítésébe. Összesen 30 telephely tartozik hozzájuk, de Reckling reményei szerint rövidesen még egyet létrehoznak.

Az sem riasztja el, hogy az online óriás, az Amazon a jövőben saját maga szeretné lebonyolítani a logisztikai feladatokat. Éppen ellenkezőleg, végtére is a DHL Express az Amazon egyik legnagyobb logisztikai szolgáltatója. Reckling magabiztos, hiszen szerinte ők a legjobbak az Amazon számára.

A DGFF üzletág a konszern 57,3 milliárd eurós forgalmának mintegy negyedét hozza. Maga a konszern tavaly 3,2 százalékkal kevesebb forgalmat ért el, noha 71 százalékkal nőtt az éves nyereségük. A növekedés fő pillére továbbra is az elképesztő ütemben gyarapodó online kereskedelem. 2016-ban 1,23 milliárd csomagot szállítottak Németországban, ami 9,3 százalékkal lekörözi a 2015-ös adatokat. A postai, e-kereskedelmi és csomagküldési üzletág illetékes vezetője, Jürgen Gerdes további bővítést jelentett be az európai hálózatban.

Gerdes a postai elektromos járművekkel sem kicsinyeskedik: miután 2016-ban 2000-re növelték a Streetcooter elnevezésű kézbesítőautók számát, ebben az évben meg fogják duplázni az e-flottát. Ez a törekvés a német posta átfogó klímavédelmi programjának része. 2050-ig nullára akarják csökkenteni a károsanyag-kibocsátást a logisztikai  tevékenységeiknél.

KULCSKÉRDÉS AZ INFORMATIKA

A Deutsche Post DHL-nek, a legnagyobb német postai szolgáltatónak sincs miért szégyenkeznie: az elmúlt évben 2,6 milliárd euróra kúszott fel a nyeresége, ami kereken 71 százalékkal több, mint 2015-ben volt. A bonni logisztikai konszern szemlátomást kiheverte a szállítmányozási üzletág IT-s fiaskóját, amely bedöntötte a nyereséget. Mint emlékezetes, két évvel ezelőtt Roger Crook, a DGFF (DHL Global Forwarding/Freight) akkori igazgatója egy olyan IT-projektbe kezdett, amely hatalmasat bukott, és amely rengeteg pénzébe került a konszernnek. Ez év júniusában vezetőváltás elé néz a német posta: Tim Scharwath lesz a szállítmányozási igazgató. A Kühne+Nageltől érkező menedzsertől azt remélik, hogy irányítása alatt ismét nyereséges lesz az üzletág. Az elmúlt évben csupán 2,4 százalékos volt az Ebit-árrés, ami igen messze van attól, amit 2012–2013-ban elkönyvelhettek, amikor ez a szám elérte a 3,9 százalékot. Sőt 2015-ben, Crook távozása után mínusz 181 millió euróra zuhant az Ebit. A saját IT-platform fejlesztése helyett a konszern a TMS (Transportmanager-System) fuvarszervezői szoftverre áll át, amelyet a versenytársak is használnak. Az új platformot 2017 második negyedévében fogják tesztelni. A pilotra több ország is szóba jöhet, de a cég még nem árult el konkrétumokat.

Járdán Eszter

A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.