Akár kétszer is ellopható ugyanaz

A dinamikusan változó gazdasági környezetben, illetve a rohamosan fejlődő informatikai és technológiai megoldások mellett fokozott figyelmet kell fordítani a logisztika biztonsági kérdéseire. A biztonsági szakértő alábbi példái egyértelműen mutatják: a megelőzés, a biztonság tervezése hatékonyabb, mint az utólagos kármentés. Sok esetben ez még számottevő költséggel sem jár, már önmagában a nagyobb odafigyelés és a szükséges intézkedések időbeni megtétele – beleértve a szabályozást is – csökkenti a kockázatokat.

Sok esetben a saját, belső munkatársak követnek el bűncselekményeket, a megélhetési motivációktól kezdve a szervezett bűnözésig. Ezt sokkal nehezebb felderíteni, hiszen a védelmi szolgálatok nem erre vannak felkészülve. Most már külön intézkedési csomagot kell erre is készíteni. Az általam ismert esetek döntő többsége igen jól szervezett és hajszálpontosan végrehajtott bűncselekmény volt, ahol a háttérben komoly, profi bűnözők mozgatták a szálakat. Aki pedig találkozott már közelről ilyen üggyel, az pontosan tudja, hogy a lebukási faktor igen kicsi; pláne a magasabb szinteken, ahol az illegális bevétel túlnyomó része lecsapódik.

Fontos tisztán látni azt is, hogy ezeket az elkövetőket nemcsak azért tituláljuk profiknak, mert komoly kapcsolatrendszerrel rendelkeznek mind bűnözői, mind a feketepiaci értékesítés területén, vagy mert nem riadnak vissza az erőszaktól és az egyéb maffiamódszerektől sem. Ezek a csapatok tökéletesen tisztában vannak a szállítmányozási folyamatokkal, éppúgy, mint a bűnüldöző rendszerek lehetőségeivel; ritkán hibáznak. Az ilyen bűncselekmények elkövetésére specializálódott csapatok többnyire jól tagoltak, és az egyes szinteken lévő emberek csak a saját kapcsolódási pontjaikat ismerik. Minden részterületre megvannak a megfelelő szakemberek, sofőrök, raktárosok, szervező, illetve bonyolító emberek – és persze az értékesítési lánc.

TUDTA?

A rakományok szállításával, a CMR-okmányokkal kapcsolatos bűncselekmények feltárására és megelőzésére egy könnyen kezelhető, az internetről ingyenesen letölthető, bárki által jogtisztán használható, hatékony program segítségével megállapítható bizonyos dokumentumok manipulálása.

Tudják, hogy a teljes szállítmány útnak indulását követően hány órájuk van arra, hogy eltüntessék az árut. Tisztában vannak vele, hogy a rendőrség nagyjából meddig jut el az ilyen ügyek nyomozása során. Tudják, hogy a rendőrség számára még az uniós határok is milyen komoly korlátokat jelentenek. Tudják, hogy hogyan kell úgy dokumentumokat kreálni, hogy az senkiben ne keltsen gyanút, és azt is tudják, hogy a fuvarszervezők milyen szinten túlterheltek, és nagyjából mennyi idejük van a biztonsági rendszabályok betartására.

A módszer sajátossága, hogy szükség van hozzá legalább egy „fantomcégre”, hiszen ez a cég lesz az a pont, ahol az árut eltüntetik. Különböző verziók vannak arra, hogy ez a fantomcég lesz-e, amelyik a megbízótól megkapja a fuvart, vagy ő egy alsóbb szinten kapcsolódik a hálózathoz. Szintén problémássá teszi ezekben az ügyekben a bűn üldözését az a körülmény, hogy még országon belül is nagyon távol lehetnek egymástól a csalás szempontjából fontos helyszínek. Ki és hol tegyen feljelentést?

Ráadásul a különböző kapitányságok gyakran jobbra-balra tologatják az ügyet, és a munka eközben áll, hiszen senki sem érzi sajátjának a feladatot. Az idő meg nyilván a csalóknak dolgozik, a sértetteket pedig érthető módon szétveti az ideg. Általános tapasztalat, hogy legtöbbször pont az az idő telik el a bürokratikus útkereséssel, amely még esélyt adna visszahozni valamit az elvitt áruból.

A hab a tortán viszont az, hogy még akkor sem tudhatjuk teljesen biztonságban az árut, ha véletlenül, valamilyen hatalmas szerencse folytán rábukkanunk. Konkrétan találkoztam olyan esettel, ahol egy fuvarozási csalásnál a megtalált árut a rendőrség azon a helyszínen foglalta le, ahol megtalálta. Majd a sértett többször is kérte, hogy adják ki neki, mivel ott nincs biztonságban, és nem megfelelő a tárolás. Az eljárás hónapokig húzódott, majd mire a hatóság elszánta magát, és megszüntette a lefoglalást, az árunak már hűlt helye volt – kétszer sikerült ugyanazt a rakományt ellopni.

Ujvári György

A cikk a NavigátorVilág 2017. január-februári számában jelent meg.