Sorozatunk következő részében Budapest és az Egyesült Királyság fővárosa közötti kapcsolatokat vizsgáljuk. Nyolc év alatt megduplázódott a két város közötti légiforgalom, ahol összecsapnak az árak, a szolgáltatások és a célrepülőterek városi kapcsolatai is.
Közúton, vasúton
A két főváros közel 1800 kilométeres távolsága miatt mára az utasforgalom nagyrésze légi útra terelődött. A sok csomaggal utazók (ki-, illetve hazaköltözők) között rendszeres az autós megoldás is, amely komolyabb pihenés nélkül 24 órás utat jelent, Ausztria–Németország–Franciaország (vagy Belgium) útirányon keresztül. Az autók Calais és Dover között komppal vagy az Eurotunnel egyik autószállító szerelvényével tudnak átkelni a La Manche csatornán. A telekocsis oldalak 33 ezer forintért kínálják a kisbuszokban elérhető helyeket a közúti megközelítést választóknak.
A fapados repülők térnyerése előtt több közvetlen buszjárat volt Londonba, de mára a Volánbusz/Flixbus szerdán és pénteken Budapestről induló járata maradt, amely 29 óra alatt jut el a Népligetből a londoni Victoria Coach Statioinig. A 27000 forintos árban benne van egy fedélzetre felvihető hét kg-oskis kézipoggyászés egy 20kg-os a csomagtérben. Más napokon csak átszállással (Bécs vagy Párizs), 24–30 ezer forint közötti áron, 28–30 óra közötti menettartammal lehet menetjegyet foglalni nyáron a zöld-sárga buszokra. A repüléstől tartók választhatják 18600 Ft (irányonkénti) kezdőártól,prágai átszállással, 29 órás menetidővel a Regiojet luxusbuszokat is. Itt még kisebb kézipoggyász vihető a fedélzetre, de picit nagyobb csomag adható fel, akár 30 kg-ig is. Külön díj ellenében további csomag vagy kerékpár is szállítható.
Az elszánt utazó a vonatot is választhatja, az ajánlott útvonal két átszállással Budapest–München (éjszaka)–Párizs–London lehet. A jegyvásárlás elég körülményes, mert a MÁV-START nem minden vonatra tud jegyet és helyjegyet kiállítani, de a Keleti pályaudvaron működő Wasteels utazási iroda igen. Érdemes lehet a Deutsche Bahn weboldalán körülnézni, a Párizs–London szakaszra pedig az Eurostar saját oldalán foglalni. A jegyárak nagyon változók, 28–77 ezer forint között mozognak egy héten belül is az összesített egyirányú jegyárak.
„Hagyományos” szolgáltatóval
Az utasok többsége a légijáratokat választja, közel másfél millió utas repül a két város között évente.A MALÉV csődje óta csak a British Airways tekinthető „hagyományos” szolgáltatónak, amely naponta négy járattal repül London–Heathrow-ra. A brit céget választók egy hónapra előre 32–45 ezer forintos jegyárral számolhatnak, amibe egy kézi- és egy 23 kg súlyú, normál feladott poggyász is beletartozik, valamint a fedélzetre egy további laptoptáskát és a duty free boltokban vásárolt ajándékokat is fel lehet vinni. Hétköznap limitált darabszámban olyan jegyek is elérhetők, amelyek csak kézipoggyászt tartalmaznak (23 ezer forint). A repülőn egyszerű étkezés, azaz szendvics és üdítő is biztosított a 2,5 órás úton. A repülőgépeken elérhető a business osztály is, amely nagyobb csomagkeretet, kényelmesebb bőrfotelt, lounge használatot és meleg étkezési lehetőséget is biztosít (153 ezer forinttól) az üzleti utazóknak.
A legnagyobb londoni repülőtér elsősorban átszállóforgalomban fontos, de nagyon kedvező a közlekedési kapcsolata a belvárossal is.Az óriási komplexum Londonon belül a 6-os zónában található, a 40 perc alatt ideérkező Piccadilly Line metróvonal végén helyezkedik el. A repülőtérről busszal is elérhető London belvárosa, a menetidő kb. 1 óra, a jegyárak 10 fonttól kezdődnek. A Terravision és National Express buszok 24 órában közlekednek ezen az útirányon. Heathrow Express és Heathrow Connect néven közvetlen vonatok is indulnak a repülőtér alól, hasonló díjszabással.
Ellenőrzött csomagok
A piac legnagyobb szereplője a Wizz Air, amely hétfőn, pénteken és vasárnap napi öt, a többi napokon pedig négy járatot indít London Luton repülőterére. A szokásoknak megfelelően nagyon változatos a repülőjegyek alapára (14–40 ezer forint), amibe csak kézipoggyász tartozik bele. A lila cég poggyász-politikája alapján az első 90, illetve 140 táska vihető a fedélzetre, a többiek csomagját a csomagtérbe teszik. A kézipoggyászok méreteit szigorúan ellenőrzik, amely sok konfliktus forrása, hiszen pluszdíjakat szednek be a gondatlanul pakoló utasoktól. A feladott poggyász mellett a nagyobb lábterű helyekért és újabban a garantált együtt ülésért is pluszpénzt kér a WIZZ. A feladott poggyász akár 32 kg is lehet.
A magyar hátterű légitársaság a Luton repülőteret használja, amely Londontól északra 50km-re található. A Wizz Air tavaly bázist alapított Luton repülőterén, idén május 4-től pedig angol engedélyekkel, Wizz Air UK néven, angol lajstromozású gépekkel is repül, Budapest felé is. A lutonifapados repülőtérről a város megközelítésére számos autóbuszos szolgáltató áll rendelkezésre (Terravision, National Express, Greenline, easybus), a belvárosba a menetidő kb. másfél óra, a jegyárak itt is 10 fonttól kezdődnek.Gyorsabb, viszont drágább a vonatos megoldás: Luton Airport Parkway állomásról London belvárosába kb. 40 perc alatt eljuthatunk,a legolcsóbb jegy 14 font. A vasútállomásra 10 percenként indul busz a repülőtéri terminál elől, a viteldíj 2 font.
Sarcoló írek
A Ryanair hétfőn, szerdán és pénteken napi négyszer, a többi napokon háromszor repül London–Stansted légikikötőbe. Az ír fapados is dinamikusan árazza a jegyeket, így a nyári hónapokra 12–60 ezer forint között szóródnak az alapárak. A kézipoggyász mellett egy további kisméretű táskát is a fedélzetre lehet vinni, amíg van hely. A feladott poggyász lehet 15 vagy 20kg-os, eltérő díjazás mellett. Az ír cég sokat fejlesztett minőségpolitikáján az elmúlt években, így váratlanul érte az utazókat a legújabb sarcolási ötlete: az együtt utazókat, így akár a családokat is szándékosan szétülteti az online check in alatt,és csak pluszdíj ellenében biztosítja az együttes elhelyezést. Az új rendszer bevezetése óta érezhetően lassult a gépek beszállítása, hiszen az utasok egymás között cserélik (vissza) a helyeket. A legelső szabad ülőhely-választásos fapadosrendszerhez képest jelentős a visszalépés, amely a jó ülőhelyek szabad elfoglalásával gyorsította a gépek beszállítási idejét is.London Stansted repülőtere a fővárostól 62 kilométerre északra, StanstedMountfitchet város mellett helyezkedik el. A másfél órás buszos eljutást ugyanazok a szolgáltatók, hasonló feltételek mentén biztosítják 10 fonttól, mint Lutonban.Itt is rendelkezésre áll a gyorsabb vasúti eljutás, amely kb. 35 perc, a jegyárak 15 fonttól kezdődnek a Stansted Expressnél.
Poggyászok a gép hasában
A londoni útvonal másik hagyományos szereplője a brit easyJet, amely hétfőn, csütörtökön és vasárnap kétszer, a többi napon egyszer repül London második legnagyobb repülőterére, Gatwickre. Az alapárak tekintetében kicsit magasabb a narancssárga–fehér cég árfekvése, de az átlagos jegyárban nincs jelentős eltérés. A sztenderd méretű kézipoggyász mellett itt is fizetni kell a feladandó csomagokért. Az easyJet is követi azt a bevett gyakorlatot, hogy túl sok fedélzeti csomag esetén a később érkezők poggyásza a gép hasában utazik. Gatwick Londonon kívül, délen,Crawley város mellett helyezkedik el, és másfél órás busz- vagy 35 perces vonatútra található a belvárostól. Az autóbuszos árak és a főbb szolgáltatók megegyeznek a többi reptérrel, míg a vonatoknál három szolgáltató aktuális árait kell összehasonlítani: GatwickExpress, Southern Rail, Thameslink. Gatwick is izgalmas repülőtér lehet az átszállóutasoknak, hiszen sokszor innen olcsóbb tengerentúli repülőjegyet találni, mint a Heathrow-ról.
Tavaly óta elérhető közvetlen repülőjárattal London negyedik repülőtere, Southend is. A Flybe kedden, csütörtökön, szombaton repül és félfapados árazásával új alternatívát kínál, elsősorban a London keleti külvárosában vagy a környéken lakóknak. A Flybe Embraer 170-es repülőire is alapáron csak a sztenderd kézipoggyász méretet és egy laptoptáskát lehet felvinni, a nagyobb csomagokért fizetni kell. A repülőjegyárak 12 ezer forinttól indulnak. A repülőtérről vonattal elérhető London belvárosa is, a jegyárak 13 fonttól kezdődnek Greater Anglia szolgáltatónál.