Az idei nyár két népszerű turistabusz megújulását hozta. A Mercedes Benz Tourismo június elején mutatkozott be Brüsszelben, számos újítással és fejlesztéssel. Alig egy hónapra rá, a buszok királynőjeként is aposztrofált Setra több, mint két évvel ezelőtt bemutatott 500-as szériájának emeletes változatát ismerhette meg első körben a szaksajtó.
Az új Tourismo
Európa legnépszerűbb, sokoldalúan felhasználható turista autóbusza újult meg idén nyár elején. A Tourismo RHD számos, az elmúlt években megjelent fejlesztéssel és a legújabb biztonsági előírásoknak megfelelő karosszériával mutatkozott be. Egy sikeres széria megújítása mindig kockázatot jelent, hiszen felülmúlni mind technikai fejlesztésben, mind formatervezésben egy rendkívül sikeres típust, nem könnyű feladat. A Tourismo buszcsaládhoz tartozóan az elmúlt húsz év során több, mint 26 ezer darab készült és rengeteg rója Európa útjait, még a korábbi szériák példányaival is szép számmal találkozni egy-egy kiemelt üdülőhely vagy látványosság buszparkolóiban.
Az új Tourismo RHD az R66.02 borulásvédelmi szabályoknak megfelelő utascella mellett új, a frontális ütközések ellen több fokozatban védő első alvázkialakítást is kapott. Az utastér is megújult, amelynek variálhatósága minden elődöt felülmúl. Természetes a belső, többféle variációban kapcsolható világítás. Az utasok kényelmét kétzónás klímaberendezés szolgálja. Az RHD négy változatban rendelhető, normál és emelt padlós felépítménnyel, két-, illetve háromtengelyes kivitelben, sőt minden változat készül jobbkormányos elrendezéssel is.
Az aktív biztonsági berendezések terén nem fukarkodtak a tervezők. A korábbi évek technikai fejlesztései szinte kivétel nélkül megtalálhatóak az új járművekben, így a harmadik generációs aktív vészfékező rendszer (ABA3) és a városi közlekedésben, valamint forgalmi torlódások esetén a gépjárművezető dolgát megkönnyítő start-stop berendezés, amely automatikusan mozgatja a járművet megállással és elindulással ilyen forgalmi helyzetekben is.
Az új karosszéria tervezésénél a biztonság mellett elsődleges szempont volt a takarékos üzemeltetés. Ma a piacon létező hasonló járművek közül a legjobb alaktényezővel ez a jármű rendelkezik. A 0,33-as cw érték eléréséhez több, korábbi fejlesztést is felhasználtak, így például a külső tükrök a Setra 500-as szériájáról valók. Nagy sebességnél, 95 km/óra felett az automatika 20 mm-rel lesüllyeszti a járművet, a légrugók csak 70 km/óra alatti haladásnál szinteznek vissza a normál magasságra. A jármű külső világítótestei ismerősek lehetnek. Az első lámpák az Actros tehergépjárművekről származnak, a hátsó világítótesteket pedig a szakavatott szem már megtalálhatta a Citaro városi modelleken is.
A gépkocsivezető munkahelye a vezetőállás, amely az új típusnál két kivitelben rendelhető. Az alap is tartalmazza a színes TFT kijelzőket, a multikormányt és a magas szintű ergonómiai kialakítást. A magasabb verziónál a csomag kiegészül az utasok szórakoztatását is szolgáló fedélzeti multimédiás berendezés 2DIN szabványméretű eszközével.
Az új Tourismo RHD nyolc különböző teljesítményszintű erőforrással rendelhető, amelyek alapját a 7,7 literes, soros, hathengeres Euro6-os OM 936-os jelölésű és a 10,7 literes, szintén soros, hathengeres, OM 470-es motorcsalád adja. Így 354 lóerőtől (1400Nm) 456 lóerőig (2200 Nm) választható erőforrás a járművekbe.
A fejlesztéseknek köszönhetően a gyártó átlagosan 4,5 százalékos üzemanyag-megtakarítást ígér a korábbi modellhez képest. Sőt, az új fejlesztésű OM 470-es motorral szerelt változatok a kiegészítő vezetéstámogató rendszereknek és a kisebb, 200 kg-mal alacsonyabb összsúlynak köszönhetően akár 7 százalék üzemanyagot is spórolhatnak. A gyári számítások szerint ez 100 ezer km éves futást alapul véve 1500–2000 liter gázolaj megtakarítását jelenti az üzemeltetőnek.
Emeletes Setra 500-as
A Setra 500-as típuscsaládja 2012-ben mutatkozott be a hannoveri IAA kiállításon, így épp itt volt az ideje, hogy az emeletes változat, az S 531 DT is megjelenjen a piacon, felhasználva minden, az elmúlt években megjelent újítást. Az elődmodell, az S 431 DT minden idők legsikeresebb emeletes autóbuszának számít, a 16 év alatt – amíg futott a széria – összesen 2300 talált gazdára a személyszállító vállalkozásoknál.
Az emeletes Setra autóbuszok mindig a csúcskategóriát képviselték a buszos piacon, ezeknek az elvárásoknak az 531-es szintén mindenben megfelel. A fejlesztések egyik kiemelt iránya ennél a típusnál is a gazdaságos üzemeltetés, a minél alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás elérése volt, a megfelelő menetdinamikai tulajdonságok megtartásával. Az emeletes autóbuszok között kimagasló a légellenállási alaktényező, amely 0,35-ös értéket mutat. A szélvédők, a külső tükrök kialakítása, az új sárvédőívek és a felső szint szélvédőjén függőlegesen elhelyezett ablaktörlő lapát, valamint a különböző légterelők alkalmazása mind ezt a célt szolgálja. Itt is megjelenik a nagy sebességnél 20 mm-rel lesüllyedő karosszéria. Mindezeknek köszönhetően az autóbusz fogyasztása az elődmodellhez képest 7–10 százalékkal is alacsonyabb lehet. Ez rengeteg, több ezer liter gázolaj megtakarítását jelenti éves szinten. A kedvező üzemeltetési paraméterek másik alapja a hajtásláncban keresendő. Az 500-as emeletes jelenleg a Mercedes-Benz OM 471-es motorjával rendelhető. A 13 literes, 510 lóerős, 2500 Nm legnagyobb nyomaték leadására képes Euro 6-os erőforrás bőven megfelel egy ilyen méretű jármű mozgatásához. Ehhez a szintén az anyacégtől származó Powershift automatizált sebességváltó kapcsolódik, míg a jármű folyamatos lassításáról a jól bevált Voith retarder gondoskodik. Az 531-esbe is rendelhető a Mercedes-Benz tehergépjárművekből már jól ismert terepkövető tempomat rendszer, a PPC, amely a hajtáslánc teljes vezérlésével választja ki a megfelelő sebességfokozatot, a motor vezérlési paramétereit a jármű terheléséhez és a domborzati viszonyokhoz igazítva. A mellső tengely a Setra saját fejlesztése, a hajtott B tengely Mercedes, a hátsó, kormányzott segédtengely pedig ZF Servocom típusú, amely a sebességhez igazítva lép működésbe, ezzel segítve az alacsony tempónál történő manőverezést. A Setra S 531 DT fordulási körátmérője 23,1 méter, ez egy közel 14 méter hosszú járműnél kiváló eredmény.
Az új double decker minden világító berendezése LED technológiára épül. Ez kisebb elektromosenergia-szükségletet igényel, másrészt alacsonyabb szervizköltséget. Sőt, az első, fényszórókat magába foglaló lámpatest, ami az egyszintes 500-asokon is megtalálható, teljesen karbantartásmentes, ha nem törik, a jármű teljes életciklusát kiszolgálja bárminemű javítás nélkül.
A fejlesztés másik iránya közlekedésbiztonsági jellegű. A járműben természetesen megtalálható szinte minden olyan elektronikai segédberendezés és vezetéstámogató eszköz, amelyek az elmúlt évek ilyen jellegű fejlesztéseit jelentik. Emellett a jármű környezetét, segítve a gépkocsivezető tájékozódását, kamerák figyelik. Új fejlesztés a járművezető elhelyezkedésével ellentétes oldali holttérfigyelő rendszer, ami elsősorban kanyarodás és sávváltás esetén hasznos, figyelmeztetve a vezetőt, ha a nehezebben belátható oldalon egy kerékpáros vagy gyalogos kerül a jármű mellé. A Setra emeletes autóbuszok belső kialakítása a korábbi modelleknél is első osztályú volt. Ez az S 531-esnél soha nem látott szintre emelkedett olyan újításokkal, amelyek eddig nem voltak jellemzőek ebben a kategóriában. Az alsó szint rendelhető síkpadlós kivitelben, így lehetőség nyílik akár kerekesszékes utasok elhelyezésére is.
A Setra emeletes buszokba illatgenerátor is kérhető, amely a Mercedes-Benz S osztályos luxuslimuzinjaiból származik, hat különböző hangulatú illattal varázsolható még kellemesebbé az utazás. Megújult a konyha is, nagyobb alapterülettel áll az utasokat kiszolgáló személyzet rendelkezésére, de a motor jobb elrendezésének köszönhetően a raktér is nagyobb lett az elődmodellhez képest. Mindezeken túlmenően számos újítás található a Setra S 531 DT-ben, amely az utas- és járműbiztonság mellett a luxuskörülmények között eltöltött utazás ígéretét nyújtja.
Alföldy Miklós
A cikk a KözlekedésVilág 2017. szeptember-októberi számában jelent meg.