„Szép óvatosan beszálltunk a munkaerő-közvetítésbe”

„Szép óvatosan beszálltunk a munkaerő-közvetítésbe”

Felkészült gépjárművezetőket Magyarországon sem találunk minden sarkon, ezért a fuvarozóvállalatok immár előszeretettel alkalmaznak külföldi sofőröket is, csak hogy guruljon a kamion. Hogyan tudja ebben segíteni partnereit a Vezetek Kft., és milyen ma a szimulátoros gépkocsivezetőképzés helyzete? Szabó Attilával, a korszerű Eca Faros szimulátorokat üzemeltető cég értékesítési igazgatójával beszélgettünk.

Ez a cikk a KözlekedésVilág I. negyedéves számában jelent meg.

 

– Hetedik éve vannak a piacon, hogy látja, sikerült elfogadtatni itthon a szimulátorok alkalmazását?

– Eredetileg a hivatásos tehergépjármű- és autóbusz-vezetők szimulátoros képzésére alakult a Vezetek Kft., melynek tevékenysége az évek alatt kibővült a GKI-s kötelező képzések szervezésével és a gépkocsivezetők szimulátorral végzett előszűrésével. Ez utóbbit immár hatodik éve végezzük Magyarország legnagyobb fuvarozócégénél, a Waberer’snél, több mint egy éve pedig a Waberer’s Szemerey Logisztikával, illetve ettől az évtől a Gartnerrel is sikerült elindítani az együttműködést, de számos kisebb árufuvarozót is a partnereink között tudhatunk. Örülünk, hogy egyre szélesebb a partnerhálózatunk, tehát nekünk mindegy, hogy 3000 vagy 20 autós vállalkozással kötünk szerződést, mert flottamérettől függetlenül rugalmasan tudjuk ügyfeleink szakmai igényeihez igazítani a szolgáltatásainkat.

 – A személyszállítással foglalkozó cégek között is találunk nagy nevet a partnerlistában?

– Itthon a VT-Arriva a legmeghatározóbb ügyfelünk, ugyanakkor már a határainkon túl is megvetettük a lábunkat, épp az Arriva cégcsoport csehországi leányvállalatánál biztosítjuk a buszsofőrök szimulátoros előszűrését. Szintén az Arrivával meglévő gyümölcsöző kapcsolatnak köszönhetően a közeljövőben DélOlaszországba telepítjük az egyik szimulátorunkat a 17-ből, ahol egy road-show keretében autóbusz-vezetőnek jelentkezők előszűrésében segédkezünk majd.

 – Évek óta a fuvarozói szakma egyik legégetőbb problémája a képzett gépkocsivezetők hiánya. A cégük milyen megoldást ajánl az érintett piaci szereplőknek?

– A mai szakemberhiányos időkben – ami természetesen a fuvarozást, szállítmányozást, logisztikát sem kerüli el – arra a döntésre jutottunk, hogy tovább bővítjük a cég portfólióját, és megpróbálunk szakmai alapokról közreműködni a munkaerőhiány enyhítésében, az utánpótlás biztosításában. Mivel évek óta közelről ismerjük a hazai gépjármű-vezetői állományt, tisztában vagyunk azzal, hogy milyen problémákkal küzdenek a fuvarozócégek, úgy gondoltuk, hogy a sokéves szakmai tapasztalatainkra és a meglévő adatbázisunkra építve bekapcsolódunk a partnereink, tágabb értelemben a teljes magyarországi logisztikai szakma munkaerőgondjainak megoldását célzó folyamatokba. Vannak már sikereink, de jócskán akad még munkánk ezen a területen. Nem gondoltam, mielőtt jobban beleástuk magunkat e feladatba, hogy ekkora a baj – rengeteg vállalkozásnál nincs gépkocsivezető, állnak a telephelyeken az autók.

 – Mit tesznek azért, hogy ezekre a járművekre a cégek megtalálják a megfelelő munkaerőt?

– A GKI-tanfolyamainkon egyre több külföldi, elsősorban szerb és ukrán munkavállaló vesz részt. Ennek az az oka, hogy nekik is meg kell szerezniük a GKIképesítést, amennyiben magyarországi fuvarozóvállalkozásnál szeretnének elhelyezkedni gépkocsivezető munkakörben. Így a közlekedési hatósággal karöltve havonta több képzést indítunk szerb, illetve ukrán nyelven, melyek végén az idegen nyelvű sofőraspiránsok saját anyanyelvükön vizsgázhatnak, természetesen magyar-szerb vagy magyar-ukrán tolmács segítségével. A tanfolyamokat nagyobb számú érdeklődő esetén a partnerünk telephelyén is megszervezzük. Ez is azoknak a megoldásoknak a sorába tartozik, amikkel segítő kezet nyújtunk megbízóinknak a cégeiknél jelentkező munkaerőhiány enyhítésében, közvetve hozzájárulva a versenyképességük javításához. A GKI-n kívül a PÁV-vizsgálatok megszervezésében is közreműködünk, ugyanígy az adminisztrációs ügyintézés akár tanácsadással támogatott, akár teljes körű lebonyolítását is vállaljuk – a lehető legrövidebb időn belül, mert az idő a fuvarozóknak is pénz. Nekik elemi érdekük, hogy a foglalkoztatni kívánt külföldi gépkocsivezetők minél előbb megszerezzék a magyarországi munkavállaláshoz szükséges összes dokumentumot, és mielőbb munkába tudjanak állni. Mi a szerepvállalásunkkal ezt a folyamatot szeretnénk meggyorsítani.

 – Szerbiába vagy Ukrajnába is szállítanak adott esetben szimulátort?

– Abban is hatékony segítséget tudunk nyújtani a partnereinknek, hogy mielőtt ez az egész procedúra elkezdődik, a szimulátoraink segítségével – igény esetén akár külföldön is – megszűrjük a leendő munkavállalókat, felmérve a képességeiket, hogy egyáltalán alkalmasak-e a gépjármű-vezetői munkakör betöltésére. Akiről az előszűrés alapján kiderül, hogy eleve alkalmatlan, azt nem is érdemes GKI-tanfolyamra engedni.

 – Miért keresik a szerb és ukrán fiatalok a magyarországi munkalehetőségeket?

– Egyértelműen a pénz motiválja őket, mert az a havi 400–500 ezer forint nettó fizetés, amit ma egy nagyobb magyar fuvarozócégnél sofőrként meg lehet keresni, sokszorosa az otthoni béreknek. A piaci mozgásokat figyelve úgy látom, hogy a félmillióhoz közeli javadalmazás egyre kevésbé vonzó a magyarországi gépkocsivezetőknek, akik több pénzért inkább elmennek Ausztriába vagy Németországba, így a hazai vállalkozásoknak külföldieket kell felvenniük az ő helyükre. – Majd’ félmillió nettó havonta – azt hihetné a laikus, hogy egy ilyen állásért kapkodnak a munkaerőpiacon… – Ismerek olyan nyugat-magyarországi céget, amelyik nettó 450 ezerért sem talál sofőrt, aki pedig hetente kétszer is a saját ágyában aludhatna. Ez azért elgondolkodtató. De az is igaz, hogy 2000 eurót Burgenlandban úgy is meg tud keresni egy a határhoz közel lakó magyar gépkocsivezető, hogy mindennap hazamehet.

 – Mivel tudná alátámasztani, hogy a szimulátoros képzésnek igenis van létjogosultsága?

– A legutóbbi időből hadd mondjak egy egzakt számot: hat hónap tapasztalatai alapján a nálunk szimulátoros képzésen részt vett VT Arriva-s buszvezetők 24 százalékkal kevesebb saját hibás balesetet okoztak, mint azok a kollégáik, akik nem kaptak ilyen oktatást. A cég ezt büszkén „világgá” is kürtölte a cégcsoporton belül, ennek hatására találtak meg bennünket az Arriva csehországi képviselői. Mindez tehát azt bizonyítja, hogy ha minőségi eszközökkel minőségi előszűrést és képzést biztosítunk, az a résztvevőket alkalmazó cégeknél is forintosítható haszonnal jár, hiszen megmutatkozik a biztosítási díjakban, a kiesett munkaidőben, a javításra szoruló járművek számában. Örülök, ha pozitív visszajelzést kapunk, ez a 24 százalékos mutató mindenképpen beszédes és biztató a jövőre nézve, ami megerősíti, hogy a szimulátoroknak helye van a magas színvonalú gépjárművezető-képzésben.

 – De vajon a piac is így gondolja?

– Nem kell annál jobb ajánlólevél, minthogy felidézzük a beszélgetés elején felsorolt vállalkozásokat. Mindazonáltal örülnék, ha még szélesebb kör gondolkodna hozzájuk hasonlóan. Tudom, ez egy lassú folyamat, ezzel együtt viszont biztató is, mert nem kevesebb az ügyfelünk, hanem egyre növekszik a számuk. Türelmesek és elhivatottak vagyunk, és ahogy 2011-től folyamatosan, amikor megalakítottuk a Vezetek Kft.-t, továbbra is korszerű eszközeinkkel és minőségi szolgáltatásainkkal szeretnénk hozzájárulni partnereink piaci sikereihez.