Szállítmányozás 2024 konferencia

Sorozatgyártás előtt az IC+ személykocsi

Első ütemben tíz másodosztályú és tíz többcélú kocsi készülhet Szolnokon

A megjelenő közbeszerzési pályázatok alapján hamarosan elkezdődhet a hazai gyártású InterCity személykocsik kissorozatú gyártása a MÁV-START szolnoki gyártóegységében. A legutóbb kiírt hirdetményekben üléseket, belső burkolatokat és utastájékoztató rendszereket vásárolna a gyártó.

Versenyben maradni

Immár két év eltelt a MÁV-START saját gyártású személykocsijának nemzetközi bemutatója óta, majd a tesztelések hoszszú időszaka is véget ért. Az IC+ fantázianévvel jelzett személykocsi első két prototípusa általában a Budapest–Hamburg közötti EuroCity vonatokban közlekedik, az egyetlen erre közlekedő magyar öszszeállítású szerelvény színvonalát emelve. A sokszor bejelentett sorozatgyártás első ütemében várhatóan tíz másodosztályú és tíz többcélú kocsi készül Szolnokon, amelyeknek a legújabb nemzetközi járműépítési szabványokat kell teljesíteniük, valamint a cseh vasút (CD) egyre növekvő minőségi előírásaival is fel kell venniük a versenyt. Az élesedő nemzetközi versenyfutásban csak úgy maradhat a magyar vasúttársaság talpon, ha a német és cseh államvasutak magasabb minőségi követelményeinek is megfelelő nemzetközi kocsikkal, a piaci árazás mellett tud a Hamburg–Prága–Budapest útvonalon szolgáltatni. Várhatóan itt fognak debütálni az IC+ személykocsik is, a felújított CAF 1. osztályú és étkezőkocsikkal kiegészített, egységes megjelenésű szerelvényben. A többcélú személykocsikban a kerékpárszállítási lehetőség mellett a kerekesszékkel utazók számára kialakított helyek is lesznek, de családbarát szakasz megvalósulása sem kizárt. Minden kocsinak csendesen kell futnia akár 200 km/óra mellett is, a légkondicionált utastérben konnektor és több országban működő wifikapcsolat lesz. A GPS alapú utastájékoztatási rendszer több nyelven és nagyméretű monitorokon jól láthatóan írja ki az összes fontos utazási információt.

Újabb 100 IC+ jöhet

A legutóbbi közbeszerzési eljárás keretében üléseket, korszerű fedélzeti utastájékoztató berendezéseket, nagy teljesítményű akkumulátorokat és belső burkolati elemeket terveznek vásárolni. A hárommilliárd forint értékű beszerzést megelőzte a közelmúltban egy 85, illetve 116 millió forint értékben vezetékekre, kábelkiegészítőkre, továbbá kábelcsatornára kiírt tender.

A MÁV-START tavaly májusban öszszehívta a lehetséges magyarországi beszállítókat és gyártókat, hogy minél nagyobb mértékben tartalmazzon hazai gyártású alkatrészeket az IC+ személykocsi. Ugyanakkor már tudni lehet, hogy a korábban meghirdetett forgóváztendert a Siemens és a fékberendezéseket gyártó Knorr-Bremse nyerte el. Egy nagy múlttal rendelkező magyar gyártó által ajánlott forgóváz azért vérzett el a versenyben, mert a megváltozott európai szabványokhoz nem tudja saját erőből átalakítani a korábbi tervezését. A fenti kis sorozaton realizálható nyereségből nem volt lehetséges a korábbi típus fejlesztése. A 20, nemzetközi közlekedéshez kialakított IC+ kocsi elkészülte után, 2018-ban további száz egyszerűbb kialakítású, belföldi InterCity kocsi gyártása várható, amit a kormány harmincmilliárd forinttal támogat.

A cikk a KözlekedésVilág 2017. január-februári számában jelent meg.