Szállítmányozás 2024 konferencia

Régiós harcok low-cost szereplőkkel és tengerentúli bástyákkal

A gazdasági növekedés, a stagnáló kerozinárak egyre olcsóbb repülést hoztak Közép- és Kelet-Európa számára. A diszkont modellben dolgozó légitársaságok jelentős utasszámot vonzanak egy-egy repülőtérre, de gyorsan át is tudják helyezni kapacitásukat egy jobb üzlet reményében.

Bécs – Schwechat

Bécs erőssége a hagyományos átszálló forgalomban, a Lufthansa csoporthoz tartozó Austrian erős keleti piaci jelenlétén alapul. A repülőtér Oroszország felé irányuló forgalma csaknem duplájára növekedett, az egész kelet-európai régiót nézve 13,6 százalékos bővülést könyveltek el. Nyugat-európai irányban 5,1 százalék volt a többlet, Észak-Amerika esetében pedig 3,3 százalék. A távol-keleti járatok 10,2, az afrikaiak 57,8 százalékkal több utast szállítottak. Érdekesség, hogy a diszkont cégek még alul reprezentáltak. Az Air Berlin tulajdonú Niki csak az üdülőforgalomban erős, az easyjet 10 járattal, a Eurowings 30 feletti járattal van jelen. Az ultra low cost cégek ma még teljesen hiányoznak Bécsből.

Prága – Václav Havel

Megugrott a prágai repülőtér utasforgalma is az idei első fél évben: 6,76 millió utast kezeltek, ami éves összehasonlításban 21 százalékos növekedés. A prágai repülőteret használó utasok többsége Európában utazott, de a legnagyobb növekedést itt is az Afrikával (+81 százalék), Közel- és Távol-Kelettel (+70) összekötő járatokon mutatják a statisztikák. A CSA mellett erős a Travel Service/Smartwing jelenlét, és az ősszel a Ryanair is sok új célállomást köt össze Prágával. Hét útvonalat szolgálnak ki szélestörzsű géppel, meglepően erős kínai kapcsolat él, három célállomással. A repülőtér vezetése a tavalyi 13 millió után 2017 év végére 15 millió utast vár, ami új rekord lesz.

Varsó – Chopin

A legnagyobb dinamikával a varsói repülőtér fejlődött a régióban, ahol 25 százalékkal többen, 10,4 millió utas (ebből 9 millió nemzetközi utas) fordult meg a nyár végéig. A belföldi forgalom bővülése az új járatok következtében 60 százalék feletti. Fokozatosan bővül a LOT nemzetközi hálózata (immár 10 feletti állandó tengerentúli járattal), amely a belföldi járatok töltöttségére is jó hatással van. Erős szereplő a Wizz Air, miközben a Ryanair inkább a modlini fapados repülőtéren marad a nagyobb teljesítménnyel. A tervek szerint Varsó is közel 15 millió utast fogad majd az év végéig.