November közepén a kormány módosította az 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozatot az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program fejlesztési kereteiről. Az elszaladt kivitelezési költségek következtében szükség volt komplett beruházások törlésére annak érdekében, hogy a programban szereplő projektek a fix keretösszegből megvalósíthatók legyenek.
A vasúti árufuvarozásban betölthető tranzitszerepe okán a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) 2017. szeptember 28-án tendert írt ki a „Zalaszentiván–Nagykanizsa (17-es számú) vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás projekt megvalósíthatósági tanulmányának, engedélyezési, kiviteli terveinek és kiviteli tenderdokumentáció műszaki köteteinek összeállítása” tárgyában, ám november 24-én hirdetményt adott fel az eljárás visszavonásáról. A (kivitelezéssel együtt) 20,6 milliárd forintos nagyprojekt ugyanis kikerült az IKOP listából, így a NIF Zrt.-nek jelenleg nincs megbízása a feladat elvégzésére. A projekt ezzel lekerült a napirendről, és legkorábban a következő EU pénzügyi ciklusban, 2021 után térhetnek vissza rá. Az M1-es autópálya Hegyeshalom–országhatár átkelési szakasz akadálymentesítésének megvalósítása szintén kikerült a fejlesztési célok közül, helyette 2,46 milliárd forint értékben az M70 autóút Letenye–Tornyiszentmiklós közötti szakasz 2×2 sávra történő bővítése kiegészítő munkáira szán uniós forrást a kormány.
Törölték a villamosvonal-meghosszabbítást a Bécsi úton, a Vörösvári út és a Budapest–Esztergom vasútvonal Aranyvölgy megállóhelye között, ami 10,2 milliárd forint átcsoportosítását tette lehetővé. Nem épül meg Kelenföld-Őrmezőn az új, fedett autóbusz-terminál, ami az építménykomplexum elhagyása nélkül tette volna lehetővé az átszállást az M4-es metró, valamint a fővárosi közösségi közlekedés és a helyközi autóbuszok járatai között – ez 5,1 milliárd forint „megtakarítást” jelent. A BKK Zrt. e két projekt helyett 10,2 milliárdért korszerűsítheti a trolibusz- flottáját, és 12,5 milliárd forint helyett 17,6 milliárd forintért vehet további új CAF villamosokat. A támogatási összegből 29 szóló és 31 csuklós trolibusz vásárolható (így már öszszesen 96 darab Škoda-Solaris trolibusz lesz majd a fővárosban), az új CAF Urbos 3 villamosok közül 5 hosszú (55,9 méteres) és 21 rövid (34,2 méteres) szerelvény érkezhet Budapestre. Kiegészítésképp valamennyi jelenleg meglévő és a most beszerzendő CAF villamost (összesen 73 járművet) korszerű, rádiós váltóállító berendezéssel is felszerelnek. Emellett a Dózsa György úton felújítják a trolibusz felsővezeték-hálózatot a Váci útig, valamint az 50-es villamos vonalán négy megállóhelyet akadálymentesítenek.
A Szabadbattyán–Tapolca vasútvonal villamosítási projektjéből törölték a központi forgalomirányítás megvalósítását, ezzel 4,5 milliárdot spórolva.
Az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki–országhatár közötti szakaszának EU finanszírozási igénye 69,66 milliárd forintról 93,09 milliárd forintra növekedett, 90 százalékos támogatási intenzitás mellett.
A kaposvári CNG-s buszbeszerzésre 1,43 milliárddal szánnak többet, a műszaki tartalom változtatása nélkül.
Jelentősen drágult az R67 gyorsút M7-Balatonlelle–Kaposvár közötti szakasz kiépítése is, 26,2 milliárdról 33,87 milliárdra.
Új projektként a 60 piros FLIRT motorvonatot a később beszerzett kékekkel egységes műszaki színvonalra alakítják át 4,8 milliárd forintért a MÁV-START beruházásában.
A cikk a KözlekedésVilág november-decemberi számában jelent meg.