A Wizz Air továbbra is arra összpontosít, hogy a legjobb ügyfélélményt nyújtó, a legalacsonyabb árakat és költségstruktúrát elérő légitársaság legyen, miközben befektetői számára is biztosítja a pénzügyi eredményeket – mondta lapunknak Váradi József vezérigazgató, aki szerint a következő években a WIZZ Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársasága marad.
– Nyilatkozataiban gyakran hangsúlyozza, hogy a Wizz Air Magyarország nemzeti légitársasága. Mire alapozza ezt?
– Először is érdemes megnézni néhány fontos adatot. A Wizz Air Magyarország vezető légitársasága: 2016-ban 3,7 millióan utaztak velünk magyarországi járatainkon, ami több, mint bármelyik légitársaság valaha elért éves teljesítménye. Nekünk van a legtöbb bázisgépünk Magyarországon: a budapesti és a debreceni bázisunkon összesen 12, melyekhez további két új repülőgép érkezik 2018-ban. A miénk a legnagyobb ülőhely-kapacitás és a legnagyobb választékot nyújtó hálózat a magyar piacon: jelenleg 71 járatot kínálunk Budapestről és Debrecenből. Magyarországi járatainkon az utasokat magasan képzett hazai légi személyzet üdvözli, a Wizz Air működése több mint 2800 helyi munkahelyet támogat közvetve. Folytathatnám, de a lényeg, hogy mindig is nagyon erősen elkötelezettek voltunk Magyarország iránt, a stratégiánk és a működésünk egyaránt alátámasztják azt a kijelentést, hogy a WIZZ Magyarország hazai légitársasága.
– Szeptemberben ünnepli a légitársaság a 14. évfordulóját. Milyen „útvonalon” repültek idáig? Hogyan fejlődött a flotta, az alkalmazottak száma, miként változott a bevétel?
– A legelső WIZZ-járat 2004 májusi felszállása óta folyamatos, erős növekedést értünk el a szállított utasok számában. A 2017. március 31-én zárult pénzügyi évben 23,8 millió utast szállítottunk – ez 19 százalékos növekedést jelent az előző évi 20 millióhoz képest. Flottánk, amely a legfiatalabbak közé tartozik Európában, ezzel párhuzamosan növekedett. Ma 84 Airbus A320 és A321 típusú repülőgépünk van, és a flottánk 2020 márciusára 120 gépet fog számlálni. A WIZZ csapata hasonlóképp folyamatosan egyre bővül, ma több mint 3300 magasan képzett szakember dolgozik velünk hajózó személyzetként, irodai és támogató munkatársként.
– Nemrég jelentették be, hogy az Indigo Partners eladja a részvényeit. Miért történt az eladás, és mennyiben módosítja ez a Wizz Air jövőbeli terveit?
– Az Indigo Partners 10,7 millió darab részvényt adott el, ami közel sem teszi ki a teljes csomagját a WIZZ-ben, és továbbra is a legnagyobb részvényes marad a cégben. Az Indigo 2004-ben fektetett be a Wizz Airbe, és ez az első nyílt piaci tranzakciója a 2015 februári tőzsdére lépés óta. A Wizz Air tervei nem változnak, továbbra is arra összpontosítunk, hogy a legjobb ügyfélélményt nyújtó, a legalacsonyabb árakat és költségstruktúrát elérő légitársaság legyünk, miközben befektetőink számára is biztosítjuk a pénzügyi eredményeket.
– Számos útvonalat indítottak az évek során, idén is többet. Ez külső nyomásra, a diszkont piaci verseny miatt történik, vagy tudatos üzleti döntés?
– A Wizz Air folyamatos, dinamikus növekedése az üzleti modellünk és stratégiánk következménye, tehát nem külső nyomásra alakul. Ellenkezőleg, valójában egészen visszafogottak és átgondoltak vagyunk a növekedést tekintve, hosszú távra tervezünk, hogy a várakozásoknak megfelelően tudjuk szállítani a pénzügyi eredményeket is.
– Mik a fő szempontok egy új útvonal indításakor?
– Egy új útvonal indítása mindig összetett kérdés, de a fő összetevők a Wizz Air növekedési stratégiája, az adott útvonal iránti piaci kereslet és az, hogy megfelelően meg tudunk-e állapodni a helyi repülőtérrel és az illetékes hatóságokkal annak érdekében, hogy az ügyfeleink számára a lehető legalacsonyabb viteldíjakat tudjuk kínálni.
– Elképzelhető, hogy a jövőben Sármellék vagy Győr-Pér repülőterekről is indítanak járatokat?
– Nem szoktunk spekulálni jövőbeli járatindításokkal kapcsolatban, Magyarországon a meglévő két bázisunk: Budapest és Debrecen jó teljesítményére és további erős növekedésére fókuszálunk.
– Az elmúlt időszak egyik legnagyobb sikere a Wizz Air számára a balkáni fővárosokba közlekedő 5 közvetlen járat indítása volt idén tavasszal. Mi volt az a plusz, ami miatt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Wizz Airt választotta a járatok üzemeltetésére?
– A nyugat-balkáni útvonalak működtetésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közszolgáltatási kötelezettség előírását rendelte el, és közbeszerzési eljárás eredményeképpen ítélte oda ezek üzemeltetését. A tenderkiírást, a feltételeket az Európai Unió Hivatalos Lapjában tették közzé, és a tender megnyerésével a Wizz Air bizonyította, hogy képes megfelelni ezeknek a követelményeknek. Mindezen túl nem tisztem a minisztérium nevében nyilatkozni a döntésről. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a magyar légi közlekedésben első alkalommal előírt közszolgáltatási kötelezettség keretében üzemelő 5 útvonal stratégiai jelentőségű. Hiszünk abban, hogy ez a precedens értékű példa bővíti az országok közötti gazdasági és üzleti kapcsolatokat, valamint tovább javítja Budapest elérhetőségét.
– Mik a tapasztalatok az új útvonalakon, milyen a kihasználtságuk? Várható-e járatsűrítés?
– Az új nyugat-balkáni útvonalak a várakozásainknak megfelelően teljesítenek. Éppen a közelmúltban jelentettük be, hogy az év második felében a tiranai, podgoricai és szkopjei járatok gyakoriságát akár heti 4 indulással is megnöveljük.
– Jól gondolom, hogy az új útvonalak indulásával komoly előnyre tettek szert a diszkont légitársaságok versenyében?
– Bár ezek az útvonalak stratégiai jelentőségűek, nem gondolom, hogy bármely konkrét járatból adódna versenyelőnyünk. Ami a Wizz Airt megkülönbözteti másoktól, az a szolgáltatásaink kiemelkedő színvonala, a csúcstechnológiát és piacvezető hatékonyságot képviselő flottánktól kezdve a kiváló fedélzeti szolgáltatásokat nyújtó, magasan képzett személyzetünkön át egészen a felhasználóbarát szoftveres megoldásainkig, mint a WIZZ weboldal és mobil alkalmazás.
– Budapestről a Wizz Air kínálja a legtöbb desztinációt, de ez idáig nem volt lehetőség átszállással foglalni a rendszerükben. A diszkont légitársaságok közül többen bevezették ezt az opciót. A Wizz Air is tervez ilyesmit?
– A Wizz Air rendkívül alacsony viteldíjas üzleti modellje a rövidebb távú közvetlen járatok úgynevezett point-to-point hálózatára épül. Ez a hatékony modell vezetett ahhoz, hogy már 500 járattal kapcsoljuk össze 43 ország 142 célállomását, és ez biztosítja a jó esélyt a jövőbeli fenntartható növekedésre is. Ennek megfelelően a WIZZ azokra a lehetőségekre összpontosít, amelyek ebből az üzleti modellből adódnak, és nem tervez változtatni ezen.
– Tudják-e már, hogy az év második felében milyen útvonalakkal bővül a hálózat, vagy ez szigorúan őrzött üzleti titok? Mik a lehetséges fejlődési irányok?
– 2017-ben eddig 15 új útvonalat indítottunk Budapestről, beleértve az említett 5 nyugat-balkáni útvonalat is, és olyan izgalmas célállomásokra jelentettünk be vagy indítottunk új járatokat, mint Asztana, Szentpétervár, Bordeaux, Frankfurt, Faro, Lamezia Terme és mások. A jövőbeli növekedésről és hálózatbővítésről nem spekulálunk. A Wizz Air elkötelezett működésének kiterjesztése iránt minden piacon, amelyen jelen van, hogy a lehető legjobban kielégítse az ügyfelek alacsony viteldíjak és kiváló fedélzeti élmény iránti igényeit.
– Az utóbbi időben elsősorban 230 üléses Airbus A321ceo repülőgépekkel bővült a Wizz Air flottája, de nemrég egy 186 üléses új A320 is csatlakozott a korábbi, 180 üléses gépekhez. Milyen flottaösszetétellel számol a jövőben?
– Flottánk jelenleg 64 Airbus A320 és 20 Airbus A321 repülőgépből áll. A 110 új hajtómű-technológiával rendelkező Airbus A321neo repülőgépre már meglévő rendelésünkön túl nemrég jelentettük be újabb megállapodásunkat további 10 A321ceo típusú repülőgépre. Európa egyik leggyorsabban növekvő és legjobb profitmutatókkal rendelkező légitársaságaként ezekkel az új, ultrahatékony repülőgépekkel a Wizz Air flottája több mint kétszeresére bővül 2024-ig. Ezáltal a WIZZ megőrzi pozícióját Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságaként, és egységköltségeink a legalacsonyabbak lesznek a kategóriában.
– Jelenlegi földi kiszolgáló partnerük, az MGH veszteséggel működik évek óta. Várható, hogy földi kiszolgáló partnert vált a Wizz Air?
– A Wizz Air a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást igyekszik nyújtani ügyfeleinek, és ugyanez a cél vezérel minket földi kiszolgáló partnerünk kiválasztásában. Ennek érdekében nemrégiben pályázatot írtunk ki a Budapest Airporton működő földi kiszolgáló szolgáltatók között. A pályázatot a szolgáltatások és az ár tekintetében legkedvezőbb ajánlatot adó szolgáltató nyerte meg. Minden részt vevő fél titoktartási kötelezettséggel tartozik ebben az üzletben, és a pályázat, valamint a szerződés részletei nem publikusak. A Wizz Air számára elsődleges fontosságú volt és marad is, hogy ügyfeleink zökkenőmentesen élvezhessék a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatásainkat a földön éppen úgy, mint a fedélzeten.
Az interjú a KözlekedésVilág 2017. július-augusztusi számában jelent meg.