Buszmegállóban vagy vasútállomáson ma már egyre ritkábban nézzük meg a menetrendi laptáblákat vagy a bonyolultnak tűnő számsorokat. Az utasok közül egyre kevesebben tudják, hogy a körbe foglalt kalapács, az inverz 31-es szám vagy a hópihe éppen milyen menetrendet jelöl. Ma már sokan a kedvenc applikációban nézik meg a menetrendet okostelefonjukon, amelyeknél komoly harc folyik a háttérben.
Kaotikus tájékoztatások
A nemzetközi tendenciákat követve a MÁV-START is abbahagyta az éves menetrendkönyvek gyártását, így 2017 után 2018-ban sem tarthatunk már kezünkben teljes, országos kiadványt. A hagyományos brosúra helyét ugyanis mindinkább az elektronikus utastájékoztatás veszi át, a korábban kiadott formátumot pedig az interneten lehet elérni, valamint ennek kivonatát az állomásokra helyezik ki, de ezt az utasok már alig-alig tudják értelmezni. Az új menetrendek bevezetésekor elvileg a vasút szórólapokon tájékoztatja az utasokat, de a gyakori menetrendi módosítások (vágányzárak) miatt mindig érdemes lenne a hirdetményeket is átböngészni. Az egyre kaotikusabb tájékoztatások között könnyen elveszhet az egyszeri utazó. Érdemes az elektronikus csatornákon informálódni, ahol az Elvira menetrendi keresőben minden vasúti információhoz gyorsan hozzá lehet férni. A MÁV-csoport honlapján a főoldalon, valamint a Vonatinfo applikáció letöltése esetén a mobileszközzel megtervezhető az utazás, a menetjegy árát pontosan meg lehet ismerni, továbbá bizonyos esetekben már az e-vonatjegyek is megvásárolhatók. A kereső valós menetrendi információkat is tartalmaz a már elindult vonatokról, az adott állomásra tervezett vágányszámról. Nagyon hiányzik a vonatokon elérhető szolgáltatások (légkondicionálás, kerékpárszállítás lehetősége, vonat-összeállítás stb.) előzetes megismerése, holott ez elektronikus formában minden vonatra rendelkezésre áll a vasútnál (e-VTK). Az államvasúti kereső csak az állomások és megállóhelyek közötti utazásra tervez, így feltételezi ezek nevének és elhelyezkedésének pontos ismeretét.
Járatszűrés és -rendezés
A Volánbusz oldalán a szolgáltatási területen lévő településekre lehet rákeresni, és az adott számozott vonal teljes menetrendje elérhetővé válik. A honlapról könnyen az országos keresőre ugorhatunk, amely egy külön oldalra vezet. Ez a menetrendek.hu, amely a vasút és a VOLÁN Egyesülés korábban kötött stratégiai együttműködési megállapodásának köszönhetően, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szakmai támogatásával működik. Az új, integrált menetrendi kereső a következő információkkal szolgál a vonatokra, helyközi autóbuszjáratokra és a BAHART hajókra vonatkozóan: indulási és érkezési pontra vonatkozó adatok, átszállási lehetőségek, utazási és várakozási idők, térképes megjelenítés a megállókkal, valamint a célállomás időjárási adatai.Keresés után a járatokat több szempont szerint (például utazási idő vagy átszállások száma, de menetdíjra nem) lehet szűrni és rendezni, hogy könnyen kiválasztható legyen az optimális járat. Az állami koordinálásban összefogott honlap ugyanakkor nem ismeri a vasúti díjszabási adatokat (ezeket a MÁV-START nem adja át az adatcsomagban, és néha a vágányzári adatok sem frissek), és természetesen jegyet sem lehet vásárolni rajta. Külön gond, hogy például egy Budapest–Kapolcs útvonalat megtervez veszprémi átszállással, de a Veszprém vasútállomás és Veszprém autóbusz-állomás közötti három km-es távra nem ad utazási ajánlatot (időtartamot, menetrendet, árat). Egyszerűen az utasra bízza, hogy a rendelkezésre álló 15 vagy 30 perc elegendő-e az átjutásra (helyi Volán járattal) és a csatlakozó járatra történő előzetes jegyvásárlásra stb. Az apró buktatók ellenére a honlap egy jó kezdeményezés az állami szolgáltatók közötti integrációra, amelyet érdemes tovább fejleszteni a jegyvásárlási funkciókra és a helyi közlekedési lehetőségre.
Titkolózó szolgáltatók
A keresési funkciókat tovább lehet bővíteni, ha pontos címek között működik a keresőmotor, azaz a két cím közötti teljes útvonalat megtervezi rágyaloglással, átszállással és akár több szolgáltató együttes menetrendjének vizsgálatával. Erre ma már képes a Googlekeresőóriás, amelynek térkép funkciója tartalmazza az összes hazai vasútvonalat és vasútállomást, a teljes hazai helyközi autóbusz-hálózat közel 30 ezer kilométeres úthálózatát, a több mint 40 ezer megállóhelyet és a naponta több mint 40 ezer járatot. Egyébként a Google Térkép 2007 óta szolgáltat tömegközlekedési adatokat a világ városaiban. A funkció 64 ország több mint 20 ezer városában érhető el, és több mint hárommillió állomás és megállóhely közlekedési információit tartalmazza. A helyi tömegközlekedési adatokat már több magyar városban is el lehet érni, többek között Budapesten, Miskolcon és Pécsett. Példánk kedvéért a Budapest–Kapolcs útvonalat hasonló módon megtervezi, mint a korábban említett hazai oldal, de a csatlakozó helyi járat menetrendjét (illetve a menetrendileg illeszkedő helyközi járatot) is megjeleníti. A Google sem tud árakat kezelni – a szolgáltatók még nem adják át ezeket az adatokat –, így a hazai pótdíjak és díjszabási kedvezmények tengerében még nem tud utat mutatni. A VOLÁN Egyesülés külön felhívja a figyelmet arra, hogy a Google térképes keresőjének a találatai időnként pontatlanok lehetnek, mert az eltérően kezeli a megállóhelyek települési közigazgatási határon kívüli elhelyezkedését, illetve a kerülő és az olyan útvonalakat is teljesítő járatokat, amelyek egy vonalra fűznek fel nem egy útvonalon fekvő településeket.
Az utas: kereskedelmi érték
Ha ennyire egyszerű lenne, hogy minden szolgáltató és tömegközlekedési vállalat menetrendje megosztható a Google Mapsen, és kész lehetne az országos menetrendi kereső, akkor miért nem tesszük? A válasz részben a bizalmatlanságon alapul. A gtfs formátumú menetrendi adatokat a szolgáltatók nyilvánossá teszik a honlapjukon adatcsomagokban, ahová a honlap- és applikációfejlesztők tudnak fordulni. A szolgáltatók viszont nem tudnak felelősséget vállalni, hogy valóban megtörtént-e az adatok frissítése, és azokat helyesen adják-e át az utasok felé, így a saját információs csatornájuknál szeretnék tartani a saját utasaikat, nem beszélve ennek marketing értékéről. A honlapot használó utaskereskedelmi értékkel bír, hiszen többletszolgáltatás ajánlható számára, és azonnal minden fontos (utastájékoztatási) információ megadható.
Az amerikai óriáskereső mellett nemzetközi szinten még a Rome2Rio oldalt érdemes megemlíteni, akik az egyik legnagyobb autóbuszos adatbázissal rendelkeznek olyan országokban is, ahol a keresők még nem kezelik a helyi egy–két buszos vállalkozókat. Ez az oldal átlinkeléssel segíti a jegyvásárlási lehetőségeket, valamint közvetlen módon a szálláskeresésben is érdekelt.
A hazai városi közlekedésben kiemelhetjük a BKK Futár applikációját és térképes keresőjét, amely Budapesten belül valós idejű tervezést valósít meg, miközben az adatokat a Google mellett számos más szolgáltatónak szabadon átadja. Így a valós idejű információkhoz a Budapesti Menetrend és Win menetrend felhasználói is hozzáférnek.