Ez a cikk a KözlekedésVilág IV. negyedéves számában jelent meg.
A MÁV élén ősszel lezajlott vezetőváltás még nem fordította új irányba a vasutat, hiszen alapvetően egy alig változtatott 2018-as menetrendet terjesztett fel a MÁV-START a megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium felé a jövő évre. Tekintettel az infrastrukturális elemek és a járműállomány változatlanságára, sem a fővonalakon, sem a mellékvonalakon nem kell jelentős változásokra felkészülni.
Emeletes vonatokra várva
Két délutáni indulással, kismértékben bővül a Budapestről Győrig közlekedő G10-es gyorsított személyvonatok száma. Esztergom felé az M3-as metró északi szakasza felújításának tervezett befejezéséig, 2019 tavaszáig nem tervez változást a megrendelő szervezet. A korszerű motorvonatok sajnos itt rendszeresen perceket állnak a megállóhelyeken, mert olyan nagy tartalékidőt építettek be az alapmenetrendbe. A székesfehérvári, az újszászi,illetve a szolnoki vonalon nincs lényeges változás, míg Pusztaszabolcs és Hatvan felé egész évben vágányzári menetrendekre kell számítani. A szobi vonalon sem történik lényeges menetrendi változtatás, ahol a késések és rendszeresen káoszba fulladó forgalomirányítási és utastájékoztatási problémákon próbál úrrá lenni a vasúttársaság és a pályahálózat-üzemeltető. Az utasok és a MÁV-START is nagyon várja már az emeletes Stadler KISS motorvonatok érkezését, amely érezhető minőségjavulást tud majd hozni, és a menetrendszerűségen is javíthat. Az új vonatok a típusengedély megszerzésének függvényében, várhatóan 2019 végén állhatnak leghamarabb forgalomba. Az előváros mostohagyermekén, a Lajosmizsei vonalon, az utasok kérésére 15 perccel később indul majd az utolsó vonat Budapestről, valamint már most tudni lehet, hogy 2019 májusában két hétre teljesen lezárják a Keleti pályaudvart karbantartás miatt. A MÁV-HÉV H6-os vonalán várhatóan véglegesítik azt a menetrendet, amely most is 12 perces reggeli közlekedési lehetőséget kínál a fővárosba utazóknak.
IC: romló renomé
Bővül és kismértékben változik a Budapest–Győr (Hegyeshalom/Sopron/Szombathely) vonal menetrendje, mert a korábban Csornán egyesített Savaria és Scarbantia IC vonatok külön közlekednek Pest felé, amely Győr felől jelent jobb szolgáltatást a reggel fővárosba indulóknak, pláne, hogy az előbbi a menetrendtervezet szerint Győr és Kelenföld között megállás nélkül közlekedik. Korábbi számunkban jeleztük az új Bécs–Kolozsvár (Transilvania) EC vonatot, amely belföldi forgalomban kiegészíti a hiányos órás nemzetközi ütemet, és a belföldi utasok számára is további igénybe vehető minőségi vonatot jelent. A Szolnok–Debrecen–Nyíregyházavonalon az órás ütemes IC struktúra megmarad, bár a konkrét vonatok egy–egy órát arrébb kerülnek a nemzetközi vonatok változásai miatt. Békéscsaba felé csak a vonatok neve változik menetrendváltástól, míg Szeged felé a kínálat változatlan marad. Több kevésbé fontos vonalon erodál az InterCity vonatok renoméja azzal, hogy egyre több helyen megállnak. A Hetés IC 10 perccel hosszabb menetidővel közlekedik a Veszprém és Székesfehérvár közötti négy új megállás miatt, ezzel biztosan nem veszélyezteti a Zalaegerszeg–Budapest autópályás buszok dominanciáját. A 41-es vonalon közlekedő Somogy IC Kaposvár és Gyékényes között mindkét irányban kap hat új megállást, ezzel lényegében átveszi a személyvonati szerepet is. Pécs és Miskolc felé a vágányzári menetrendeket kell az utasoknak továbbra is böngészniük, ha kitartanak a vasúti utazás mellett.
További érdekességek
Újra közlekedik személyvonat Pécs–Magyarbóly útirányon Pélmonostorra (Belij Manastir), naponta négyszer, ami még nem közvetlen eszéki kapcsolat, de mindenképpen örvendetes. Salgótarján és Budapest közötti átszállásmentes vasúti kapcsolat már eddig is csak vasárnap létezett, amit a vágányzári menetrendek miatt felfüggesztettek. Érdekes kérdés, hogy ez egy véglegesen autóbusszal kiszolgált viszonylat lesz, vagy évek múlva újra próbálkozik majd a MÁV-START. Kecskemét egy új késő esti közvetlen személyvonatot kapott, amely fél tíz után indul a fővárosból és éjfél előtt érkezik a Hírös városba. Az egyetlen mellékvonali fejlesztés az országban a Mátészalka–Csenger vonalon valósulhat meg, ahol bővül a kínálat, elsősorban az ingázók igényei alapján.