A MÁV-START Zrt. járműfejlesztési stratégiája

A vasúttársaság járműfejlesztéseinek fókuszában minden esetben a szolgáltatási színvonal folyamatos javítása áll. A 2011-ben megfogalmazott stratégiai elképzelésnek megfelelően az IC+ járműcsalád sorozatgyártása megkezdhető, a társaság a fejlesztésekhez szükséges kompetenciákkal rendelkezik. A megszerzett tapasztalatok forrás rendelkezésre állása esetén lehetőséget biztosítanak további jármű-modernizációkhoz: IC+ kocsikhoz vezérlőkocsik fejlesztésére és gyártására vagy beszerzésére, illetve részben alacsony padlós regionális dízel motorkocsik fejlesztésére.

Schwartz István, a MÁV-START Zrt. általános vezérigazgató-helyettese

A szolgáltatásnyújtáshoz a társaság 620 darab vontatójárművel (többségében villamos mozdonnyal) rendelkezik, amelyek átlagéletkora 42,7 év. Az elmúlt évek beszerzéseinek köszönhetően a 420 darab motorkocsi és -vonat állománya viszonylag fiatal (átlagéletkoruk: 22,7 év). Az 1850 darab személykocsi átlagéletkora 37,7 év.

A számokból jól látható, hogy van hova fejlődni. Több fókuszterület köré csoportosulnak a fejlesztési feladatok. Egyrészt lehetőség van elővárosi motorkocsik vásárlására európai uniós forrásokból. A meglévő járművek korszerűsítését utaskomfort-növeléssel, a járművek biztonsági szintjének emelésével, modernizáló átalakításával és beszerzésekkel érhetik el.

Az utaskomfort javítása magába foglalja a belső kényelem javítását az esedékes javításokkal együttesen és az elhasználódott, leamortizált utastér belsejének felfrissítését. 2016 végére 575 személykocsi belső komfortját javították, a 2017–18-as időszakban további 260 kocsi esik át ezen a korszerűsítésen. Ami a biztonságot illeti, a hagyományos járművek feljáróajtóit azonosították a legnagyobb kockázatúaknak, itt olyan mérnöki megoldásokat kell alkalmazni, amelyek például biztosítják a távajtózárást az indulás előtt. A fentiekkel párhuzamosan hajtják végre a járművek korszerűsítő átalakítását. Erre jó példa a 8055 vezérlőkocsi-sorozat tárcsafékes rekonstrukciója, ahol az átalakítást követően biztosítani tudják az ingavonati közlekedést. A projekt keretén belül 25 vezérlőkocsi forgóvázkerete lesz tárcsafékes.

A régebbi járművek élettartam-növelő nagyjavítás keretében műszaki fejlesztéseken esnek át a kor követelményeinek megfelelő utaskomfort biztosítása érdekében. Többek között új belső dizájn, felújított, cserélt ablaktömbök, teljes üléshuzatcsere, fűtéskorszerűsítés, vezetőállás-klimatizálás és új külső fényezés jellemzi ezt a feladatkört.

2011-ben tulajdonosi és vezetői döntés, valamint az ennek nyomán létrehozott járműgyártási stratégia alapján a társaság kifejleszthetett 2 darab új járművet az IC+ sorozat keretében, amelyek folyamatos vezetői támogatás mellett 2014-re elkészülhettek. A szolnoki telephelyen fiatal mérnökök alkalmazásával és a régiek bevonásával, tudásátadásával sikerült meghonosítani a járműgyártási kompetenciát. Jelenleg 40 fős műszaki igazgatóság működik a MÁV-START-nál.

Az új jármű felszereltsége korszerű: valamennyi üllőhelynél energiaellátási pontok találhatók laptop számítógépek használatához; fejlett szolgáltatású, GPS-vezérelt belső-külső, audiovizuális utastájékoztató rendszer és vezeték nélküli internet szolgálja a kényelmet; nagyintelligenciájú, távfelügyeleti rendszerrel egybeépített vonat/kocsivezérlő és diagnosztikai rendszer, valamint belső videófelügyeleti rendszer alkalmazása segíti a biztonságos üzemelést.

A kocsi az elmúlt időszakban már 1,5 millió kilométert futott külföldi és hazai pályán; hovatovább az egyetlen Európában készült vontatott jármű, amely szinte valamennyi nemzetközi szabvány előírásait teljesíti. Pillanatnyilag Budapest–Hamburg viszonylatban közlekedik.

Az utasigények hatására a prototípushoz képest továbbgondolták az IC+ sorozatgyártását. Ez életre hívott egy járműcsaládot, amelynek tagja egy 2. osztályú termes kocsi, egy többcélú teres kocsi és egy 1. osztályú kocsi. Az előbbi kettő dokumentációja elkészült, míg az utóbbi tervezése folyamatban van. A sorozatgyártás a többcélú teres kocsik gyártásával kezdődik idén májusban.

A prototípusgyártás tapasztalatait figyelembe véve és beépítve az utasigényeket, valamint alkalmazva a jogszabály-módosításokat a tervezők nem tétlenkedtek: több mint 40 százalékban újraalkották a kocsit. A többcélú teres IC+ kocsi 47 üléses, kiegészülve 3 kerekesszékes utas számára fenntartott hellyel. Az utóbbiak számára széles ajtót építettek be emelővel, és általuk is igénybe vehető mellékhelyiséget. A jármű töltési lehetőséget nyújt elektromos kerekesszékek és kerékpárok számára. Nyolcbiciklis tárolót és családi szakaszt is kialakítottak benne, férőhellyel a babakocsik biztonságos szállítására.

A cikk a KözlekedésVilág 2017. április-májusi számában jelent meg.