Lojalitáskártyák és banki termékek a közösségi közlekedésben

Az egyszerűség kedvéért lojalitáskártyának nevezünk minden olyan terméket, amelyet a közösségi közlekedésben dolgozó szolgáltatók bocsátanak ki a felhasználók, az utasok felé, így ösztönözve őket a további igénybevételre.

Pontrendszer

Elsőként a légitársaságok alakítottak ki törzsutas rendszert, amelynek alapja a repülőgépen leutazott távolság (mérföld) és az esetleg jobb osztályra járó többletpontok. Gyorsan csatlakoztak szállodák és más partnerek is a pontgyűjtés, illetve beváltási lehetőséghez is, hiszen az üzleti, illetve turista utazókat könnyen a cégükhöz lehetett édesgetni. Hazánkban a MALÉV-nek volt ilyen rendszere. Ma a népszerű Lufthansa légitársaság a magyar MKB Bankkal közösen tart fenn ilyen terméket, amely a cég saját Miles&More pontrendszerére épül. A StarAlliance szövetségben is felhasználható pontok sokféleképpen gyűjthetők, illetve a partnereknél beválthatók, kedvezményre válthatók.

Lojális utasok

A Wizz Air diszkont légitársaság három hasonló termékkel is rendelkezik. A Discount Club egy előre fix összegért 1 évre megvásárolható kedvezményt jelent, amely minden 2990 Ft feletti repülőjegyből 1500 Ft kedvezményt ad két, illetve csoportos tagság esetén hat fő részére. A klubtagok részére kedvezményes akciót is hirdet rendszeresen a légitársaság, amikor az alap menetjegyekből 20–30 százalékos egyszeri árcsökkentést kínál. (A tényleges megtakarítás nehezen számolható ki egy dinamikus árazású szolgáltató esetében.) A korábban külön megvásárolható termékeket (elsőbbségi beszállás, nagy kézipoggyász, választható ülőhely) egy csomagban, 1 év alatt korlátlan számú utazásra is értékesíti – Xpress alatt – a légitársaság. Az elv itt is tudatos, hiszen az előre kifizetett kedvezmény lojálissá teszi a légi utast. A Wizz Air és az Erste Bank közös banki terméke is régóta a piacon van. A betéti, illetve hitelkártyaként is elérhető termékhez jelenleg „ingyen” adják a Discount Club tagságot, és bankkártyával történő költések után 2, illetve 4 százalékot pont formájában jóváírnak, amely repülőjegyre és kapcsolódó szolgáltatásokra költhető.

Megújítandó kártya

A MÁV-START kínálatában is több, mint 5 éve szerepel a START Klub kártyacsalád, amelynek eddig 4 fő tagja volt. A német és osztrák mintára bevezetett kártyák 50 százalékos, illetve díjmentes utazási lehetőséget biztosítanak tulajdonosaik számára. Az 50 százalékos kártyát kiváltó utazó (a kártyától függően fél vagy egy teljes évig) minden utazásakor félárú 2. osztályú menetjegyet vásárolhat saját magának, de az InterCityre szükséges pót- és helyjegyet meg kell vásárolni. Szombaton még egy útitársa is élhet a kedvezménnyel. Az évek alatt többletértékké vált, hogy a gyorsvonati pótjegyet nem kell megfizetni a kártyatulajdonosoknak, illetve a Budapesten belüli utazás is ingyenes az elővárosi vonatokkal. Sajnos a kapcsolódó szolgáltatások köre nagyon alacsony maradt, nem sikerült kedvezményt adó partnereket csábítani a programba. A kártya jelenleg megújítás alatt áll, ugyanis sok utas bérlet helyett választotta napi vagy heti többszöri ingázáshoz is.

Az eset pontos megértéséhez tudni kell, hogy a vasúti bérletek ára horrorisztikusan magas, hiszen a teljes áron váltható menetjegyeket minden munkanappal beszorozva állapítják meg a havi bérlet árát, amelyre viszont magas munkáltatói költségtérítés (86,5 százalék) járhat, ha azt a munkahely kifizeti.

„Szürke” ténykedések

Amennyiben a dolgozó ilyen támogatást nem kap, akkor marad a napi menetjegy vásárlás, a START kártya használata, vagy a jellegzetes elővárosi, szürke zónába tartozó ténykedések, mint amikor későbbi állomásról kérik a jegyet a jegyvizsgálótól, mint ahol felszálltak, vagy útközben veszik meg a mobiltelefonos jegyet, mielőtt odaér az ellenőrzést végző kalauz. A tervek szerint a kártyákat szétválasztják egy olcsóbb, de csak távolsági utazásra jogosító kártyára, valamint egy drágább, ám a jelenlegi főbb kereteket megtartó klasszikusra.

A sokat utazók számára megérheti a nagyértékű kártyák választása, amelyből két termék – a Bónusz és a VIP kártya – fényképes és névre szóló, míg a harmadik, a Prémium kártya a megrendelő cég nevére kerül kiállításra, és bárki használhatja. A két utóbbi kártya esetében az IC vonatok használata is díjmentes, akár az 1. osztályon is, a helybiztosítást telefonon lehet kérni. A nagyértékű kártyákat elsősorban a magán vasúttársaságok mozdonyvezetői használják, de egy-egy céget, sokat utazó kereskedőt, ügyvédet is sikerült megnyernie a vasúttársaság értékesítőinek. A START honlapja szerint éves, összvonalas bérlet is vásárolható, amely a fenti kártyákkal megegyező árú, de a GYSEV szolgáltatási területén nem érvényes.

A többi hazai közlekedési szolgáltató jelenleg nem kínál hasonlóan kiterjedt programot, de a telekocsirendszerek köré felépült applikációk és kedvezményes ajánlati rendszerek hasonlóan népszerűvé válhatnak a jövőben.

Schulek Tibor