Szállítmányozás 2024 konferencia

A közösségi autózás erősödése Budapesten

A közösségi autózás erősödése Budapesten

Miért ragaszkodunk a drágán fenntartható saját autóhoz, ha könnyen és gyorsan elérjük a közöst? Miért szennyezzük a környezetet, ha elérhető a villanyautó? Miért fizetünk a parkolásért, ha nem kell? Miért álljon a ház vagy a munkahely előtt egész nap az autó, ha úgysem használjuk? Miért ne kereshetnénk az autóval pénzt, amíg nyaralunk?

 

Fenntartható mobilitás

Sokan a városi lét elengedhetetlen kellékének tartják az autót, ami valóban egy praktikus és a magánszférát is védő közlekedési eszköz. Ugyanakkor a belvárosban élők sokszor napokig nem mozdulnak a kocsival, hiszen a parkolás nehézkes, egy másik kerületben már drága is lehet. Az autó fenntartásának sok költsége fix, és akkor is jelentkezik, ha a tulajdonosa keveset használja. Egyre több városlakó kombinálja a kerékpár-, a közösségi közlekedés és a gépjárműhasználatot, hogy optimalizálja a közlekedésre fordított időt, költséget, és csökkentse a lokális környezetének terhelését.

A fenntartható mobilitás egyik eszköze az autómegosztó rendszer, amely számos konstrukcióban működőképes lehet. Az állomásközpontú megoldás esetében – hasonlóan a BKK–MOL Bubi közösségi kerékpár állomásokhoz –a járműveket meghatározott pontok között lehet igénybe venni, míg a szabad (floating) rendszerek esetében egy megadott körzetben bárhol felvehető, illetve leadható a jármű.

 

Regisztrációhoz kötött

Hollandiában és Németországban már a 80-as évektől kísérleteztek az autómegosztással, de az igazi áttöréshez az online technológiák nagyarányú elterjedésére volt szükség. Budapesten 2013 óta létezik állomásközpontú rendszer, amelyben az AvalonCar(e) Services volt az úttörő, akik saját autókölcsönző rendszerük kiegészítéseként indították a szolgáltatást. Ezek a rövidtávú (jellemzően városon belüli) bérlések még az ügyfelek részéről nagyobb tervezést igényelnek, hiszen az autót időben le kell foglalni, a felvételi pontokat meg kell közelíteni. Az Avalon számos céges partnerrel működik együtt, akik a céges autóflotta helyett vagy annak kiegészítéseként veszik igénybe a szolgáltatást. A csatlakozási díj egyéni ügyfeleknek magasnak tűnhet, de a tényleges használati díj alacsony. Az autók jellemzően kis- és alsóközép-kategóriás normál, benzin-, dízelüzemű gépjárművek. A 4900 forintos regisztrációt követően kauciót kell fizetni, ami az önrész függvényében 50–120 ezer forint is lehet. A havidíj 990 forint (akcióban esetenként ezt elengedik), 30 percenként 230 forint az autóbérlési díj és 71 forint a kilométerdíj. A bérelhető autók között kisfurgonok is találhatók, amivel bútort vagy nagyobb háztartási gépet is lehet szállítani, kiváltva a klasszikus házhozszállítást.

 

Éjszakai töltés

Más típusú igényeket, az ad hoc utazásokat szolgálja ki a 2016 novemberében indult GreenGo, amely a taxi- és közösségi közlekedés alternatívája lehet. Az állomások nélküli, szabad megosztási rendszer mára 168 tisztán elektromos VW Up személygépkocsit számlál, amelyeket a saját applikáció segítségével könnyen meg lehet találni a belvárosban. A GreenGo szolgáltatási területe folyamatosan bővül, jelenleg 50 négyzetkilométeres területen,jellemzően a Hungária körúton belül használható, azaz innen lehet felvenni és ide kell visszahozni a kocsikat, de Pest megye határáig a kocsik használhatók. Az applikáció megmutatja az autó akkumulátorának töltöttségi állapotát, így megnézhető, hogy ez elegendő-e a tervezett utunkhoz.A járművek töltéséről a cég gondoskodik, általában éjszaka, így a felhasználónak ezzel nem kell foglalkoznia.

 

Tiltott az autóbuszsáv

A szolgáltatás a fiatal felnőtt lakosság körében gyorsan népszerűvé vált, akik saját autó helyett a villanyautózás élményét választották. Az elektromos VW kisautók 100–140km-t tudnak reálisan megtenni, átlagosan másfél–két naponta tölteni kell őket. A GreenGo diszpécserközpontjában figyelik a területi eloszlásokat, így szükség esetén beavatkoznak és átcsoportosítanak néhány autót a frekventált, de éppen kiürült területekre. A 4990 forintos egyszeri regisztráció után (akcióban leautózható később ez a díj) itt is 990 forint a havidíj, és 65 forint egy perc használat (kilométer és bérlési idő korlátozás nélkül), valamint elérhető egy havidíjmentes, de 80 forintos percdíjú csomag is. Van parkoló és várakozó üzemmód, amikor más nem viheti el az autót egy gyors ügyintézés alatt sem, ez 15, illetve 20 forint, csomagtól függően. Az autók rendelkeznek casco biztosítással, ennek önrésze 100 ezer forint, afölött a kárérték 10 százaléka.

Nagy előny, hogy a zöld rendszámmal ingyenes a parkolás Budapesten, ezzel sem kell foglalkozni a felhasználóknak. A KRESZ-szabályok betartása persze kötelező, és a közkeletű tévhittel ellentétben a buszsávokat sem használhatják a zöld rendszámú autók. A GreenGo végső célja, hogy 70–80 négyzetkilométeren és 300–500 autóval rendelkezzenek majd. A felhasználók száma üzleti titok, azviszont nyilvános, hogy a bérlők jellemzően hét–nyolc km távolságra használják az autót, 35–38 percig utaznak, amiből 10–12 perc várakozás. Hétköznap több rövidebb, míg hétvégen kevesebb, de hosszabb távú utazást kezdeményeznek. A budapesti taxi kilométer és várakozási díjakat figyelembe véve sokszor kedvezőbb egy közösségiautó-használat, mint a sárga szolgáltató megvárása és kifizetése.

 

A MOL duplázni akar

2018 januárjában új szereplő lépett a piacra, amikor a MOL Limo300 autóval elindította saját autómegosztó szolgáltatását. A hasonló elven és műszaki megoldásokkal, sőt azonos autótípussal induló szolgáltatás óriási kampánnyal indította az évet, így negyedév alatt több, mint 20 ezer regisztrált ügyfelet szerzett. A szürke–zöld Volkswagen Up autókból 200 benzines és csak 100 elektromos meghajtású. A MOLtervei szerint (a töltőhálózat bővítésével párhuzamosan, illetve az akkumulátorkapacitások növekedésével) ez az arány megfordul, sőt a jövőben kizárólag elektromos járműveket helyeznek majd üzembe. Addig maradnak a benzinesek is, amelyek annyira fapadosak, hogy még klíma sincs bennük, ami 2018-ban elég szomorú spórolás. A pezsgő piac mindkét szereplő számára bővülést hozott, hiszen a rendszerek ismertsége jelentősen megnőtt. A MOL 5990 forintos regisztrációt követően két csomagot kínál az ügyfeleknek: a 990 forintos havidíj mellett 66 forintos percdíj, vagy havidíjmentes elérés77 forint/percért; a várakozás 15 forint. A bevezető időszakban a regisztrációs díjtól eltekintettek. A működési zóna is nagyon hasonló, elsősorban a Hungária gyűrűn belül, Budán pedig az Etele tér–Pasaréti út tengelyen belül használható. A MOL 2021-ig megduplázza majd az utcán lévő autók számát, és egyre nagyobb teret nyújt a környezetbarát megoldásoknak.

 

Mindenki nyertes

Attól, hogy mi éppen külföldön nyaralunk vagy dolgozunk, autónk még járhat a városban, sőt pénzt is kereshet nekünk. Az immár két és fél éve működő Beerides szolgáltatás lényege, hogy a tulajdonosok bérlésre kínálják fel a repülőtéri parkolóban hagyott autójukat, amelyet Magyarországra látogatók használnak a megadott időszakban. A bérlő és bérbeadó oldaláról is casco biztosítással védett ügyleten mindenki nyer. A bérlő az átlagos bérautó árszínvonalához képest 50–70 százalékkal olcsóbban jut egy átlagos, használható autóhoz, míg a tulajdonos az ingyenes parkolás mellett még pénzt is keres, és egy kitakarított autót kap vissza hazaérkezésekor. Az üzemeltető magyar startup cég pedig egyre több városban terjeszkedik, sikeresen meghonosította a rendszert. Eddig 25 ezer sikeres tranzakción vannak túl, és a bérlők több napra, jellemzően öt–hét napra veszik bérbe a repülőtéren hagyott autókat.

A közösségi autómegosztás felfutása hazánkban is elkezdődött. Budapest után a vidéki nagyvárosok is bekapcsolódhatnak, hiszen nemzetközi szinten terjed ez a közlekedési forma. Németország több száz városában, 150 cég közel kétmillió felhasználót tart számon. A világ legnagyobb autómegosztó cége, a car2go három kontinens 26 városában van jelen és hárommillió ügyféllel rendelkezik. Dinamikus növekedésére jellemző, hogy ügyfeleinek számát két év alatt duplázta meg. A közösségiautó-használat Budapesten is egyre több ember számára jelent valódi alternatív közlekedési módot.