Szállítmányozás 2024 konferencia

Jubileumi Busexpo Zsámbékon

Immár ötödik alkalommal rendezte meg a NiT Hungary a hazai személyszállítási szakma találkozóját április 26-án. A rendezvénynek most is a zsámbéki Drivingcamp adott otthont, emellett, kísérőrendezvényként megtartották a XXIII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciát is.

A Busexpo kiváló lehetőséget nyújt a hazai és nemzetközi autóbuszgyártóknak arra, hogy évről évre bemutassák újdonságaikat, legújabb fejlesztéseiket. Az idei évben ugyan szerényebbnek tűnt a kínálat a korábbiakhoz képest, újdonságokban azonban most sem volt hiány. Így érdemes – a teljesség igénye nélkül – áttekinteni azokat a típusokat és személyszállítási megoldásokat, amelyekkel a közelmúltban jelentkeztek a gyártók.

Technikai újítások

A Neoplan a tavalyi hannoveri IAA szakkiállításon mutatta be a Tourliner luxus autóbuszt, de akkor még csak a rövidebb, kéttengelyes, 12,1 méter hosszú változatot ismerhette meg a nagyérdemű. Most itthon először volt látható a hosszabb, 13,3 méteres, háromtengelyes változat. A számos technikai újítást – többek között a legújabb borulási előírásoknak is megfelelő karoszszériát – tartalmazó járművet az anyacég, az MAN új fejlesztésű D26 motorcsaládja hajtja, amely erősebb és fogyasztásában kedvezőbb az elődmodellben használtaknál. A Tourliner így két teljesítményszinttel, 460 és 510 lóerős motorokkal rendelhető. A háromtengelyes változat utasterének kialakítása hasonló a kisebb változatéhoz, a tervezők a világos, bézs színeket részesítették előnyben. Az utasok kényelmét szolgálja, hogy minden ülésnél található USB ozó a telefonok és más eszközök töltésére, a belső világítást takarékos LED fényforrások biztosítják.

Scania Interlink

A svéd Scania folyamatosan frissíti autóbusz-választékát. A kiállításon szintén egy turistabusszal képviseltette magát a hazai forgalmazó. Az Interlink különlegessége, hogy a svéd márka saját gyártmánya a karosszálást is beleértve. Az új típus szintén először volt látható Magyarországon, amely háromféle magassági szinttel, 11–15 méteres hossz között készülhet a megrendelő választása szerint. E típus megjelenésével minden személyszállítási feladat megoldására – helyi, helyközi és különjárati – képes a Scania teljesen saját gyártású járművet kiállítani.

Újak és veteránok

A hazai piacon kevéssé használatos, de tudásban, technikai színvonalban és árban egyébként abszolút versenyképes IVECO BUS immár saját márkanéven évek óta szereplője a zsámbéki rendezvénynek. Idén több újdonsággal érkeztek a kiállításra, így szintén premierként megismerkedhetett a buszos szakma az Evadys fantázianévre hallgató típussal, mely átmenetet képez a helyközi és a turistabuszok között. Ez a megoldás sok olyan személyszállító vállalkozásnak nyújthat jó megoldást, amelyek nem feltétlenül gondolkoznak luxus autóbuszok alkalmazásában, vagy több feladatra is alkalmas járművet keresnek. Az Evadys a helyközi Crossway típussal szemben nagyobb csomagterű, belső kialakítása pedig sokkal inkább hasonlít egy hagyományos, nagy kényelmet nyújtó turistabuszhoz, azokénál kisebb méretben. Az Evadys mellett a kiállításon egy helyi járatokra fejlesztett, hibrid üzemű Urbanway autóbuszt is megtekinthettek az érdeklődők. Ez a „full hybrid” jármű az elődmodellnél nagyobb utaskapacitással, csendesebb üzemmel és kedvezőbb üzemeltetési paraméterekkel rendelkezik. Emellett szerepelt a programban egy Iveco Daily alvázra itthon épített, 30 személyes COMPACTO midibusz is.

A kiállításon számos más gyártó is megjelent, a hazaiak közül a Modulo gázüzemű változatát érdemes megemlíteni. A buszkiállítások elmaradhatatlan kellékei a veterán járművek. Ezek között túlnyomó többségben a hazai Ikarusok szépen felújított példányait lehetett látni, de egy-két Robur személyszállító változat is megjelent a kiállítótéren az öreg járművek kedvelőinek legnagyobb örömére.

Alföldy Miklós

A fotók a szerző művei

A cikk a KözlekedésVilág 2017. április-májusi számában jelent meg.