#jelen vagyunk, @kommunikálunk, lájkolunk

#jelen vagyunk, @kommunikálunk, lájkolunk

Ez a cikk a KözlekedésVilág 2018. I. negyedéves számában jelent meg.

A hazai médiafogyasztási szokások gyökeresen átalakulnak, amit a közösségi oldalak és a rajtuk reklámozó cégek nyomban ki is használnak. Az új platformok ugyanakkor a tájékoztatás új csatornáit is jelenthetik, s erre lassan a közlekedési vállalatok is rájönnek. Összeállításunkban az idén tavasszal elérhető aktivitást vesszük górcső alá, és Önökkel együtt lájkoljuk a jó megoldásokat. 

 BKK: 150 ezer felett

Elsőként a budapesti közösségi közlekedést szervező BKK jelent meg a legnagyobb közösségi oldalon. Mára 150 ezer felett van a követőinek száma, ahol rendszeres, napi többszöri posztokban tájékoztatják a fővárosiakat a forgalmi változásokról, az operatív terelésekről, az esetleges fennakadásokról. A posztokhoz beírt üzenetekre és kérdésekre az ügyfélszolgálat segítségével válaszolnak. Rendszeresen hírt adnak a fejlesztésekről, friss fényképekkel illusztrálják a közleményeket. A cég aktív a képmegosztó Instagram oldalon is. A forgalmi változásokról a BKKinfo honlapján keresztül, valamint a FUTÁR applikáció segítségével is tájékoztatja az utasokat. A hazai cégek közül a legnagyobb követőtáborral rendelkezik.

Passzív Volánok

Kisebb aktivitással ugyan, de 85 ezer követőjével a Volánbusz is sok emberhez el tudja juttatni az üzeneteit. Az előre tervezett forgalmi hírek mellett a nemzetközi járatok promóciójában is erős a busztársaság, valamint játékot is szokott hirdetni az oldalukat követők számára. Fiatalos stílussal, sok képanyag használatával szólítja meg leendő utasait. Az Eurolines szövetségből történő kiválás után a FlixBus járatait reklámozza, akik saját marketingaktivitással vannak jelen a közösségi médiában. A Facebook csatornán keresztül munkaidőben ügyfélszolgálati kérdésekre szintén válaszol a cég.

A hazai közlekedési központok, azaz a korábbi Volánok nem ennyire aktívak. A DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. például évek óta nem frissített az oldalán, nem is csoda, hogy követőinek száma ezer fő alatt maradt, a többi szolgáltató pedig egyáltalán nincs jelen hivatalos formában. Debrecen, Miskolc és Szeged városi közlekedése viszont kommunikál a közösségi média segítségével.

„Csipogós” kommunikáció

A vasúttársaságok közül elsőként a GYSEV kezdett aktív posztolásba, oldalán a forgalmi hírek mellett szolid marketingtevékenységet folytat. A jelenleg hat és félezer követő felé esetenként megjelentetnek álláshirdetéseket, valamint a cég életében fontos eseményekről képes tudósításokat készítenek. A naprakész utazási információkat viszont nem itt, hanem a MÁV Vonatinfo alkalmazásban kell keresni.

A MÁV-START tavaly év elején indította Facebook kommunikációját, de első lépésben csak a nemzetközi vonatok promóciójára alkalmazza. Azaz sem forgalmi híreket, sem egyéb belföldi vonatokról szóló tartalmat nem jelentet meg 14 ezer követője felé, csak heti két alkalommal egy-egy nemzetközi ajánlatot küld ki, képpel illusztrálva. A kommentek között az ajánlatra vonatkozó kérdésekre választ is ad az oldal kezelője, de az ügyfélszolgálati kérdéseknél a hagyományos csatornákat ajánlja a vasúttársaság. A kabalafigurára kiírt híres „Trackman” pályázat és a pár nap múlva visszavonulót fújó kommunikációs baki óta láthatóan félnek a közösségi média további használatától. Holott a MÁVINFORM napi szinten tájékoztatást tudna adni a hazai vasút forgalmi híreiről, az előre tervezett és az operatív korlátozásokról.2018 elején a MÁV Twitter csatornát nyitott, ahol rövid szöveges üzenetben, úgynevezett „csipogással” lehet majd kommunikálni. Meglepő, hogy a munkaerő-keresésben sem a MÁV, sem a MÁV-START nem támaszkodik egyik ma népszerű platformra sem.

Profik a levegőben

A Budapest Airport rendelkezik az egyik legnagyobb követői körrel, hiszen 95 ezer ember hírfolyamában jelennek meg a napi szintű posztok. A repülőtér profi kommunikációs csapata az új járatokról, a repülőtéren nyíló új boltokról és a kereskedelmi akciókról mindig számot ad. A partnertársaságok repülőjegy-akciói mellett gyakorta nyereményjátékra is hívja a követőit. Különösen figyelemreméltó a repülésbarátok rendszeres tájékoztatása, amikor egy-egy különleges repülőgép érkezik Budapestre. Sikerrel használják az élő facebook közvetítés lehetőségét, a divat- és a gasztrovilágba is merészen bekapcsolódnak. A repülőtér vloggere (video blogger, azaz rövid filmes bejelentkezéssel előállított tartalomkészítő) az új célállomásokról küld üzeneteket, de a fiatalok körében népszerű Youtube-sztárok is promotáltak már egy-egy várost. A cég természetesen a munkatársak toborzására is kihasználja a kommunikációs csatornákat.

Ugyanakkor a hazánkban piacvezető Wizz Air, valamint minden Budapesten fontos légitársaság csak angol nyelven kommunikál a közösségi csatornákon. A WIZZ közel hárommillió követővel rendelkezik szerte Európában, és globális marketingstratégiájában aktívan használja a közösségi médiát, annak szinte minden lehetőségével. Az új járatokról, a rendszeres akciókról és a karrierlehetőségekről is minden fontos információ beszerezhető a cég oldalain. A társaság nagyon erős az Instragram fényképmegosztó oldalain is, ahol kifejezetten brandépítő posztokat és a személyzetet, valamint a repülőgépeket bemutató képeket oszt meg sokszázezer követője felé.

 

Schulek Tibor