Szállítmányozás 2024 konferencia

Jelentősen bővül a román légipiac

Ötödével növekvő kapacitás, erős árverseny és nagy belső piac jellemzi a romániai légiforgalmat, amely Európa legnagyobb növekedését produkálja. A leggyorsabban fejlődő légikikötő is Romániában van.

A nagyváradi reptéren a Ryanair ötszörös forgalomnövekedést hozott

Az ACI (Repülőterek Nemzetközi Tanácsa) adatbázisa szerint forgalom tekintetében 23,8 százalékos növekedéssel Románia a leggyorsabban növekvő légipiac Európában, míg az érkező vagy induló légijáratokon felkínált kapacitást tekintve 20 százalékos növekedéssel a második a kontinensen (Bulgária után). A tendencia folytatódik az első negyedév publikált adatai alapján, és egyre több vidéki repülőtér is látványos fejlődésen megy keresztül. A rekorder Nagyvárad, mert a Ryanair járatoknak köszönhetően majdnem megötszörözte a forgalmát (487 százalék), de figyelemre méltó Jászvásár 31 százalékos és Bukarest kisebb, elsősorban üzleti repülőterének (Baneasa – Aurel Vlaicu) 22 százalékos növekedése is.

A piac harmadát a magyar vezetésű Wizz Air uralja, amelyik a főváros mellett tíz vidéki repülőtéren is jelen van, és számos bázist nyitott az országban. (Jelenleg Marosvásárhelyről és Aradról éppen nem üzemelnek.) A második legfontosabb szereplő a román Blue Air diszkont légitársaság, és csak a harmadik helyezett a súlyos pénzügyi gondokkal terhelt állami Tarom. A sorban következő cégek közül a Ryanairt, Európa legnagyobb diszkont légitársaságát érdemes kiemelni, hiszen fokozatosan erősödik az országban, ahol már belföldi járatot is üzemeltet. Az ország nagy méretének és gyér autópálya-, illetve gyorsvasúti hálózatának megfelelően a belföldi repülés egyre dominánsabb szerepet kap: 15 jól kiépített infrastruktúrával rendelkező légikikötő versenyez az újabb járatokért.

A legnagyobb repülőtér a 11 millió utast fogadó bukaresti Henri Coanda – Otopeni légikikötő. A Budapestivel közel megegyező forgalom számára már kicsi a többször felújított terminál, és elkerülhetetlennek tűnik egy új épület felhúzása. A magyar fővároshoz hasonlóan hiányoznak a hosszú távú járatok Bukarestből is. A Tarom korábban leállította veszteséges járatait, de most újraindításukat tervezi egy Boeing 777-es repülőgéppel, elsősorban az Egyesült Államok felé. A növekedésből kivette a részét Kolozsvár is, az Avram Iancu repülőtéren 1,9 millió ember fordult meg, ötödével többen, mint egy évvel korábban.

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. július-augusztusi számában jelent meg.