Szállítmányozás 2024 konferencia

Magánvasúti mozaik

Térségünk legtöbb országában már magánszolgáltatók is megjelentek a vasúti személyszállítás piacán. A helyi szabályozás alapján hol közszolgáltatásokat elnyerve, hol pedig kiélezett piaci versenyben szakítanak ki egyre nagyobb szeletet a vasúti utasszállításból. Rövid kitekintésünkben a környék legfontosabb szereplőinek terveit ismertetjük.

Komoly konkurenciaharc

A Westbahn és az ÖBB harca Ausztria legfontosabb vasútvonalán még mindig tart, de a jövőben a regionális piacon is megmérkőzhetnek. A korábbi 7 Stadler KISS motorvonatból álló flotta 17 darabosra fog nőni, és ez újabb menetrendi sűrítéseket jelent a Salzburg–Linz–Bécs tengelyen. A főleg magánbefektetők által finanszírozott vasúttársaság mögött szakmai befektetőként az SNCF, azaz a francia államvasút is megjelenik. Érdekesség, hogy a járművek karbantartását a gyártó és az ÖBB Ts. közös cége végzi 2018-tól, mert a Westbahn WestBOX nevű linzi bázisa kicsi és a Bécs központú menetrendhez nem ideális.

A RegioJet egy meglepő húzással Ausztria felé veszi az irányt

A Westbahn GmbH eddig csak a távolsági forgalomban és saját piaci kockázatára szolgáltatott. Az idén Tirolban viszont megpályáztak egy regionális útvonalon meghirdetett közszolgáltatási pályázatot is, és közleményük szerint 10 év alatt 25 millió euróval olcsóbb ajánlatot adtak be, mint az államvasút. Eredmény még nincs, de nagyon komoly harc várható a két szereplő között, hiszen az ÖBB is rengeteg pénzt költ a regionális járműpark fejlesztésébe. Az ÖBB a nyár végéig teljesen felszámolja hellö néven futó minőségi autóbuszos szolgáltatását, részben a konkurens Flixbusnak átadva a legfőbb útvonalakat.

Visszavont tender

A szlovák vasúti piac is nagyon aktív az elmúlt években. A Pozsony–Prága tengelyen, valamint a Prága–Kassa vonalon a ZSSK/CD államvasúti vonatok mellett megjelent üzleti alapon a RegioJet és a LEO Express is. Közszolgáltatás elnyerésében is sikeres a RegioJet, több éve szolgáltat a Pozsony–Komárom elővárosi vasútvonalon, ahol az utasszám látványosan emelkedett. A cseh szolgáltatók erős versenyre késztették a ZSSK-t, főleg addig, amíg a legfontosabb belföldi vonalon, a Pozsony–Kassa útvonalon is nappali, valamint fekvőhelyes kocsis éjszakai vonatokat közlekedtetett. Ez a szolgáltatás azonban idén januárban megszűnt, elsősorban a Szlovákiában bevezetett széles körű díjmentes utazási lehetőség és a ZSSK InterCity erős (állami) nyomása miatt.

Westbahn nemsokára a regionális piacon is megmérkőzik az ÖBB-vel

A szlovák szaktárca a Pozsony–Nagysurány–Léva–Zólyom vasútvonalon is versenyt hirdetett, amire a fent említett cégeken túl a német Arriva és az osztrák ÖBB is jelentkezett, utóbbi a Slovak Lines busztársasággal közösen. A tendert átdolgozásra ugyan visszavonták, de a minisztérium továbbra is érdekelt a közszolgáltatás megpályáztatásában.

Mozgásban a piac

A legváltozatosabb piaci mozgásokat Csehországban láthatjuk. A LEO Express FLIRT motorvonatai évek óta közlekednek a Prága–Ostrava, illetve Prága–Kassa viszonylaton. A cég friss bejelentése alapján a Prága–München útvonalra is megpróbálnak jövőre betörni, ahol mozdonyvontatással fognak járni, konkurenciát teremtve az államvasútnak és a német ALEX szolgáltatónak is. A tervek szerint jövőre érezik az első kínai gyártású motorvonatuk Prágába, amely a CRRC, a világ egyik legnagyobb vasúti gyártóvállalata első EU számára gyártott járműve is lesz.

A RegioJet egy meglepő húzással Ausztria felé veszi az irányt. A decemberi menetrendváltástól napi négy pár Prága–Brno–Breclav–Bécs vonatot indítanak, és az árral, valamint a fedélzeti szolgáltatással is az államvasutak Railjet szolgáltatásával próbálnak konkurálni. Az eddig bérelt Siemens Vectron mozdonyok helyett pedig 8 új Bombardier Traxx típust rendelt a sárga vasúttársaság.

Romániában az Arad–Bukarest útvonalra egy új szolgáltató, az Astra Trans Carpatic jelentkezett be ebben a menetrendi évben. A minőségi éjszakai vonatot üzemeltető cég az Astra vagongyár leányvállalata, célja hosszú távon a Bécsig történő terjeszkedés. Idén nyáron Constanca felé fürdővonatokat is üzemeltetnek.

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. július-augusztusi számában jelent meg.