Új járművek a START(vonal)nál

Nagy befogadóképességű, emeletes Stadler járművek érkeznek Magyarországra, és a Stadler szállíthatná a sok kérdőjellel terhelt, Szeged–Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train járműveket is. Az IC+ sorozatgyártására újabb összegeket különítettek el, miközben elkezdődött a szakmai diskurzus a mellékvonali járművek és a HÉV szerelvények lecseréléséről is.

1 KISS = 3 FLIRT

A legfontosabb hír, hogy 11 modern, emeletes, Stadler gyártású KISS motorvonat érkezik 2019-ben Budapest elővárosába. Az IKOP forrásban nevesített beszerzés 29 motorkocsira vonatkozó opciót is tartalmaz, így összesen 40 darab, egyenként 600 férőhelyes, akár 160 km/h sebességgel közlekedő, légkondicionált és a mozgásukban korlátozottak közlekedését is lehetővé tevő szerelvény beszerzésére van lehetőség.

A vonatok elsősorban Cegléd és Vác felé fognak közlekedni, ahol a reggeli csúcsidőben kialakuló zsúfoltságot csökkentik majd. Egy ilyen vonat körülbelül három FLIRT motorkocsit tud kiváltani, és fele olyan hosszú peronra van szüksége, így az utasoknak kevesebbet kell gyalogolniuk. A korszerű vonatok hétvégén sem pihennek, nyáron Siófok, illetve Debrecen felé is eljutnak majd. Az alacsony padlószinttel rendelkező motorvonaton lehet majd kerékpárt is szállítani, de lesz konnektor és USB töltési lehetőség, valamint díjmentes wifi szolgáltatás is. A járművek építésében minden eddiginél nagyobb lehet a magyar részarány, mert bár alapvetően a Stadler külföldi gyáraiban készülnek, de a szolnoki leányvállalat üzemében hegesztik össze a kocsiszekrények vázát. Újdonság, hogy a Dunakeszi Járműjavító is bekapcsolódhat a folyamatba, ahol a betétkocsik külső festését, valamint kisebb összeszerelési és üzembe helyezési feladatokat végeznek majd. Az első szerelvények körülbelül két év múlva állnak forgalomba.

Gordiuszi csomó

A Stadler nyerte el a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train járművek szállítására kiírt MÁV-START pályázatot is. A dízel-villamos üzemű motorkocsinak képesnek kell lennie a nagyvasút mellett a 600V-os villamoshálózaton történő városi üzemre is, amely egy Magyarországon még unikálisnak tekinthető közlekedési rendszer alapja lehetne. A megrendelt 8+4 jármű Szeged belvárosában villamosként közlekedhet, majd Szeged-Rókus állomásnál haladna ki a vasúti sínre, és akár 100 km/h sebességgel robogna Hódmezővásárhely felé. A terv egymás ellen fordította a szakma képviselőit is, hiszen ilyen jármű, illetve közlekedési rendszer építésében (szabványok) és üzemeltetésében még nincs tapasztalat idehaza. Időközben kiderült, hogy a teljes projekt költsége olyan nagymértékben megnövekedett, hogy már politikai szinten sem támogatták a mindenáron történő megvalósítást. A gordiuszi csomót úgy vágták át, hogy a projekt bővítését és újratervezését vetette fel a kormányzat, amely a jelenlegi járműbeszerzés elhalasztását is jelentheti.

NGM-felügyelet

A Nemzetgazdasági Minisztérium felügyelete alá került a hazai vasúti jármű gyártás, amelyhez cselekvési tervet fogalmazott meg a kormányzat. A MÁV-START 4 év alatt összesen 45 milliárd forint értékben rendelhet saját magától IC+ személykocsit. Ez vegyesen tartalmaz majd a már ismert prototípushoz hasonló, másodosztályú, nemzetközi forgalomra alkalmas nagysebességű InterCity kocsit, és a később kifejlesztett első osztályú/business felszereltségű, kerékpárszállító és többcélú teres járművet, vagy egy egyszerűsített technikával épített belföldi kocsit egyaránt.

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. július-augusztusi számában jelent meg.